אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> חוקתי ומנהלי >> "לא קלה היא, לא קלה דרכנו": על העסקים שהולכים להיפגע מבניית הרכבת

"לא קלה היא, לא קלה דרכנו": על העסקים שהולכים להיפגע מבניית הרכבת

מאת: עו"ד נטעלי איתן | תאריך פרסום : 03/08/2015 11:02:00 | גרסת הדפסה

צילום: שובל פרידמן

בעלי עסקים רבים הנמצאים בתוואי הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש הדן חוששים, ובצדק, מהנזקים הכספיים העצומים שצפויים להם בשל עבודות הבנייה העתידות להימשך למעלה מ-6 שנים. בנסיבות אלה, מן הראוי להעניק להם פטור או הנחה בארנונה.

רשויות מקומיות מבצעות מדי פעם עבודות תשתית רחבות היקף, למטרות ראויות שונות. עבודות אלה גורמות להפרעות קשות בניהול העסקים המצויים או גובלים באזור ביצוען. הן גורמות להפרעה ממשית בנגישות הציבור, והשילוב עם הרעש והלכלוך מביא לקוחות רבים להדיר רגליהם מבתי העסק, ובכך נגרם להם הפסד כלכלי משמעותי.

לייעוץ בענייני ארנונה:

עו"ד מיסוי עירוני  

כך צפוי להיות לאורך "הקו האדום" של הרכבת הקלה, שעתיד לחבר בין בת-ים, ת"א, רמת גן, בני ברק ופתח תקווה. אמנם מדובר בפרויקט מבורך ובעל חשיבות שאמור להביא לשיפור הנגישות בערים המרכזיות ולשיפור איכות חיי התושבים. אלא שהדרך עוד ארוכה ורצופת קשיים ומטרדים, כאשר הנפגעים העיקריים הם בתי העסק ובתי המגורים הממוקמים לאורכו של התוואי.

ההצעות לא הבשילו לידי חוק

בעלי העסקים בירושלים ודאי זוכרים היטב את הקמת הרכבת הקלה בעיר שהייתה מלאת קשיים, ועיכובים, שגרמו להם עוגמת נפש ונזקים כספיים אדירים. ביוני אשתקד הגישו כ-30 בעלי עסקים ברחובות יפו, קינג ג'ורג' ושדרות הרצל בירושלים תביעה ע"ס כ-28 מיליון שקל לבימ"ש מחוזי בירושלים, בטענה כי נגרמו להם נזקים כבדים כתוצאה מהעבודות.

פניותיהם של בעלי עסקים לעיריית ירושלים בבקשה להקלה בארנונה בזמן ביצוע בעבודות נענו בשלילה, בטיעון כי לעירייה אין סמכות חוקית להעניק הנחה או פטור מארנונה בנסיבות כאלה.

בשנת 2010 הועלתה הצעת חוק שמטרתה להעניק לבעלי עסקים קטנים ובינוניים סיוע באמצעות הנחה מתשלום הארנונה בתקופה בעייתית זו, אך לא הבשילה לידי חוק.

כך עלה גם בגורלה של הצעת חוק הסדרים במשק המדינה, שהונחה על שולחן הכנסת בראשית שנת 2011 ובמסגרתה הוצע כי לעיריית ירושלים תהיה סמכות להעניק הנחה או פטור מארנונה (גם רטרואקטיבית) לבתי עסק שנפגעים כתוצאה מהליך הקמת הרכבת הקלה. אלא ששרי הפנים, האוצר והתמ"ת התנגדו לחוק המוצע בגלל עלותו היקרה.

לאחרונה הגישו בעלי עסקים עתירה בביהמ"ש המחוזי בתל אביב בבקשה לעכב את תחילת העבודות עד שיינתן מענה לפגיעה הצפויה בהם, אך כבוד השופט יונה אטדגי דחה את בקשתם והסביר, בין היתר, כי קשה להעריך מראש את הנזקים, ושביצוע העבודות הוא אינטרס של כלל הציבור. בתוך כך ציין כי בנוגע להנחה בארנונה ביהמ"ש אינו הגורם המוסמך.

העיריות מגלגלות את הנושא אל המדינה  

לפי שעה, עיריית רמת גן מסרבת לחתום על חוזה לתחילת ביצוע עבודות הרכבת בשל התנגדותה להקמת נתיב תת קרקעי (במקום נתיב עילי) בחלק המחבר בין רמת גן לת"א. לטענת עיריית ר"ג, התושבים יסבלו מחפירות ועבודות בנייה שיימשכו למעלה מ-6 שנים לאורכו של רח' ז'בוטינסקי ואשר עשויות לפגוע בפרנסתם של בעלי עסקים רבים, ולכן על המדינה לפצותם, לרבות באמצעות הנחה בארנונה.

בתקשורת פורסם שעיריית ת"א כבר הודיעה כי אין בכוונתה להעניק הנחה מארנונה לבעלי העסקים שפרנסתם תיפגע באופן ישיר או עקיף כתוצאה מעבודות הרכבת הקלה בעיר, מאחר שלדבריה היא אינה מוסמכת לכך, והמחוקק הוא הכתובת.

המדינה לא יכולה להתעלם

המדינה והעיריות לא יכולות להתעלם ממצוקת הסוחרים ומקריסתם הכלכלית הצפויה של אינספור בתי עסק היושבים בתוואי העבודות. הן יכולות בנקל לסייע לאותם סוחרים באמצעות הטבות במס, וכך אף עשויות להצטמצם היקף התביעות שיוגשו לבתי משפט בשל הנזקים הכספיים.

היוזמה להקלות במס יכולה להיות של הממשלה באמצעות חקיקה ראשית אשר תכפה על העיריות להעניק פטורים או הנחות מארנונה למי שעומד בתנאים מסוימים. כך עשתה הממשלה בגל פיגועי הטרור בירושלים בשנת 2002, כשהוסיפה פרק חדש בתקנות ההסדרים במשק המדינה, שעסק במתן הנחות בארנונה לבתי עסק בירושלים על פי אזורים.

כמו כן, ניתן פטור מארנונה לחקלאים בגין קרקע חקלאית בשנת שמיטה, וכן ניתנות הנחות חלקיות מארנונה לדירת מגורים חילופית בהליך של פינוי בינוי וישנן דוגמאות נוספות.

היוזמה יכולה גם לבוא מהרשות המקומית עצמה חרף התנגשות האינטרסים, לכאורה, בין הדאגה לרווחת התושבים מחד והרצון להעשרת הקופה הציבורית מאידך. כך למשל, הרשות המקומית רשאית לפנות לשרי הפנים והאוצר בבקשה להפחתת ארנונה לאותם עסקים ובתי מגורים הצפויים להיפגע מהעבודות.

בנוסף, היא יכולה לתקן או לשנות את צו הארנונה ולהגדיר אזורי מס חדשים בהתאם לתוואי הרכבת, שבהם יוענקו הנחות בארנונה.

אין ספק שגם למחוקק ולממשלה כמו גם לרשויות המקומיות יש את מלוא הכלים לסייע לאותם בעלי עסקים היושבים על תוואי הרכבת הקלה ורצוי, אם לא חובה, שישתמשו באותם כלים ובכך יביאו להקלה כלשהי לאותם בעלי עסקים.

* עו"ד נטעלי איתן ממשרד צבי בן-אליעזר, עוסקת במיסוי עירוני

** המידע המוצג במאמר זה הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחברת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום חוקתי ומנהלי באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום חוקתי ומנהלי
להציל את ירושלים ממגפת עבירות הבנייה
עו״ד יאיר ברגר (צילום: פסקדין)

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ