אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני עבודה >> 4 תיקונים חשובים בחוקי העבודה – מדריך

4 תיקונים חשובים בחוקי העבודה – מדריך

מאת: עו"ד נעמה שבתאי בכר | תאריך פרסום : 19/07/2016 16:12:00 | גרסת הדפסה

עו"ד נעמה שבתאי בכר, צילום: אביבית שבתאי

הקיץ הגיע. חם בחוץ וחם גם בעולם חוקי העבודה. מספר שינויים שדווח עליהם בכלי התקשורת נכנסו לתוקף ממש בתחילת החודש. עו"ד נעמה שבתאי בכר, שותפה ומנהלת מחלקת דיני עבודה במשרד בכר שבתאי, מכינה את המעסיקים.  

אחד התיקונים שהסעירו עובדים ומעסיקים כאחד הוא העלאת שכר המינימום במשק. לפי הוראת השעה החדשה בחוק שכר מינימום, החל מ-1.7.16 ועד סוף השנה שכר המינימום החודשי יעמוד על 4,825 ₪ והשעתי על 25.94 ₪.  

החל משנת 2017 יצטרכו מעסיקים לשלם שכר מינימום של 5,000 ₪ לחודש, ו-26.88 ₪ לעובד בשכר שעתי. שכר המינימום לבני נוער נגזר משכר המינימום ועל כן גם בו יחולו עדכונים.

וכך זה נראה במספרים:

 

מועד

שכר מינימום חודשי

שכר מינימום שעתי

שכר מינימום שעתי לנער בן  16 או פחות

שכר מינימום שעתי לנער בן 16-17

שכר מינימום שעתי לנער בן 17-18

עד ליום 1.7.2016

4,650 ₪

25 ₪

18.82 ₪

20.16 ₪

22.31 ₪

מיום 1.7.2016 ועד ליום 31.12.2016

4,825 ₪

25.94 ₪

19.52 ₪

20.91 ₪

23.14 ₪

החל מיום 1.1.2017

5,000 ₪

26.88 ₪

20.23 ₪

21.67 ₪

23.98 ₪

 

 

חופש, מישהו?

הקיץ הוא הזמן שבו רוב העובדים יוצאים לחופשות. להורים שביניהם אין ממש ברירה כשהילדים נמצאים מחוץ למסגרות. אז בפברואר השנה תוקן גם חוק חופשה שנתית שנכנס לתוקף כבר בקיץ הנוכחי (1.7.2016) ויגדיל את ימי החופשה של העובדים באופן הדרגתי.

לפי תיקון 15 לחוק חופשה שנתית, עובדים שמועסקים פחות מ-5 שנים אצל אותו מעסיק או באותו מקום עבודה זכאים למכסה מוגדלת של ימי חופשה (מכסת החופשה החל מהשנה השישית לא השתנתה).

המשמעות היא כי במקומות עבודה בהם מונהג שבוע עבודה בן שישה ימים – כל עובד יהיה זכאי ל-14 ימי חופשה בפועל בשנה (במקום 12 קודם לכן), ואילו במקום עבודה בו מונהג שבוע עבודה של חמישה ימים יהיה העובד זכאי ל-12 ימי חופשה בפועל בשנה (במקום 10 ימים קודם לכן).

השינוי יחול בהדרגה, כאמור: תחילה תוגדל מכסת ימי החופשה ביום אחד ולאחר מכן – בתחילת 2017 (1.1.2017) יתווסף יום נוסף.

 

חופשת אבהות

התקדמות קלה גם בסוגיית השוויון בדיני עבודה. בסוף יוני 2016 התקבל בכנסת תיקון מספר 54 לחוק עבודת נשים המעניק לעובד זכות להיעדר מהעבודה במשך חמישה ימים רצופים החל מיום לאחר הלידה. נזכיר, כי עוד לפני תיקון החוק היה עובד זכאי לזקוף ימי היעדרות (עד שבוע בשנה) בשל עניינים הקשורים להיריון או ללידה. עם זאת, הזכאות לא התייחסה לימי היעדרות שלאחר הלידה.  

השינוי שמביא עמו התיקון הוא הזכות להיעדר מהעבודה לאחר הלידה ובאופן רצוף אחריה, כאשר שלושת ימי ההיעדרות הראשונים ינוכו ממכסת החופשה השנתית ואם אין ימי חופשה – הם יחשבו כחופשה ללא תשלום. שני הימים הנותרים ינוכו ממכסת ימי המחלה וייחשבו כימים השני והשלישי של ההיעדרות מפאת מחלה, כלומר, התשלום בעבורם יהיה בשיעור של מחצית דמי המחלה.

 

יותר לפנסיה

שינוי נוסף הוא הגדלת ההפרשות לפנסיה. באפריל 2016 נחתם הסכם מסגרת המגדיל את שיעור ההפרשות לביטוח הפנסיוני, ולאחרונה הוא הורחב בצו הרחבה כך שהוא חל על כל העובדים במשק. הצו קובע כי מיולי 2016 (קרי השכר המשולם בחודש אוגוסט) ועד סוף דצמבר 2016 תשלומי המעסיק לרכיב התגמולים יגדלו ל-6.25% משכר העובד, ואילו הניכוי משכר העובד יגדל לשיעור של 5.75% מהשכר (לעומת 6% ו-5.5% בהתאמה).

צו ההרחבה גם קובע כי במקרים בהם קיים ביטוח למקרה של אובדן כושר עבודה (בביטוח מנהלים או קופת גמל שאינה קרן פנסיה) – תשלומי המעסיק בעבור שני האפיקים גם יחד (תגמולים ואובדן כושר עבודה) לא יעלו על 7.5% משכרו של העובד, ורכיב התגמולים בכל מקרה לא יפחת מ-5% מהשכר.

בנוסף, נקבע בצו כי שיעור הפרשת המעסיק לרכיב פיצויי הפיטורים לא יפחת -6% משכרו של העובד, וכן כי לעובד יש הזכות לשמר את שיעור ההפרשה לרכיב פיצויי הפיטורים בעת מעבר ממקום עבודה אחד לאחר או מתכנית פנסיונית אחת לאחרת. בהתאם, עובד שמגיע ממקום עבודה שבו בוצעו עבורו הפקדות לפיצויים בשיעור של 8.33% יהיה זכאי לאותו שיעור הפקדה גם מהמעסיק החדש אפילו אם אצלו נהוג להפריש 6% בלבד.

המלצה למעסיקים: מאחר שצו ההרחבה מגדיל את סכום הניכוי משכר העובדים כדאי מאוד לעדכן אותם על כך בכתב.

נציין, כי קיימת סתירה מסוימת בין צו ההרחבה לבין האישור הכללי שמאפשר את הפעלת המנגנון הקבוע בסעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים (ומאפשר להחליט שההפקדות לקופת הגמל או הפנסיה הן במקום תשלום פיצויים לעובד), ויש צורך לבחון בנפרד את עניינם של עובדים המבוטחים בהתאם לתנאיו. 

מכל מקום, בהסכם המסגרת נקבע כי הצדדים יפנו לשר הכלכלה על מנת שיתקן את האישור הכללי, כך שיהיה תואם לקבוע בהסכם המסגרת ובצו ההרחבה.  

מדובר בארבעה שינויים – משמעותיים יותר או פחות – אבל מה שבטוח הוא שמעסיקים כעובדים חייבים להיות מודעים אליהם, ומעתה ואילך לפעול על פיהם. אז מומלץ לגזור ולשמור (לפחות עד לתיקון הבא).

 

* עו"ד נעמה שבתאי בכר שותפה במשרד עורכי הדין בכר שבתאי ועוסקת בדיני עבודה

*** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחברת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

גולשים בסלולרי? לשירות מיידי מעורך דין הורידו את Get Lawyer

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il 

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני עבודה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני עבודה

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ