אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> נזקי גוף ותאונות >> תאונות במקומות ציבוריים: מי אחראי לפצות ובכמה?

תאונות במקומות ציבוריים: מי אחראי לפצות ובכמה?

מאת: עו"ד ליאת פרי | תאריך פרסום : 13/04/2015 12:37:00 | גרסת הדפסה

נפלתם על מרצפת עקומה או החלקתם בגלל כתם נוזלי על הרצפה בסופר? ייתכן שאתם זכאים לפיצוי משמעותי מבעלי המקום או מהרשות הציבורית עצמה. באילו מקרים כדאי לתבוע ומהו הפיצוי המשוער שאפשר לקבל? כנסו וקראו.

רבים מאיתנו יודעים כי רשויות ציבוריות, כמו עיריות ומועצות מקומיות, ומוסדות כמו בנקים, מרכולים, אוניברסיטאות וכיו"ב אחראים לשלום ציבור המבקרים בין כותליהם. המשמעות היא שבכל פעם שאנו מחליקים על רצפה שמנונית, נופלים בשל פסולת שלא נאספה מהמדרכה או נתקלים במפגע כלשהו ונגרם לנו נזק גוף, הרשות או המוסד אחראים לפצות אותנו בכסף.

נפצעת במרחב הציבורי? 

פני ל- עורך דין דיני נזיקין

ואולם, לא כל נפילה מזכה באופן אוטומטי בפיצוי. כדי שהרשות או המוסד יפצו אתכם על הנזק שאירע, עליכם להוכיח מספר דברים, כמו למשל, שיש לרשות או למוסד האחריות כלפיכם ושהתאונה ארעה עקב מפגע לא סביר בדרך: בור פעור שלא גודר, מרצפות עקומות ובולטות (מעל לגובה של כ-2 ס"מ), לבנים זרוקות בצד הדרך, סבכה מברזל, משטח חלק ורטוב וכדומה.

משימה זו אינה קלה אך אפשרית אם נוקטים במספר צעדים פשוטים:

צעד ראשון - תיעוד מידי: עם התרחשות אירוע התאונה מומלץ לצלם תמונות ממוקדות ופנורמיות של מקום המפגע, כאלה שיצביעו על קיומו בשטח הרשות הציבורית או המוסד (חשוב לפתח את התמונות כמה שיותר מהר ולא להותירן במצלמה או בנייד).

צעד שני - גביית עדויות: ככל שישנם עדים שראו את הנפילה או שסייעו לנפגע לקום, לדאוג לקבל את שמותיהם, מס' ת.ז., מס' טלפון ומען כדי שאפשר יהיה להוכיח בעתיד את אופן התרחשות התאונה.

צעד שלישי – טיפול רפואי: אנשים רבים שנפגעים אינם מטופלים מיידית - וחבל. הטיפול הרפואי חשוב מאוד ואין לזלזל בו, היות שמעבר לסיוע הרפואי, הוא יאפשר בבוא העת לחזק את הטענה לקיומו של מפגע. יש לתאר בפני הצוות הרפואי את קרות האירוע בפרוטרוט ככל האפשר, (למשל: "החלקתי על כתם שמנוני בסופרמרקט").

צעד רביעי – דיווח: רצוי לדווח על המפגע למוקד 106 של העיריה (מומלץ לערוך תרשומת פנימית ולקבל את שמו של הפקיד, מועד השיחה ושעה מדויקת כדי למנוע הכחשה מצד הרשות). לחילופין, אם לא מדובר בעיריה מומלץ ליצור קשר עם גורם אחראי, כמו מנהל הסופר או קצין הביטחון בבנק.

כמה כסף?

השאלה "מה יצא לי מזה" ודאי מטרידה אתכם ממש ברגעים אלה. אז בבקשה, לפניכם מספר פסיקות עדכניות בנושא, במסגרתן נפסקו פיצויים לנפגעים.

במאי 2014 פסקה השופטת בטינה טאובר מבית המשפט המחוזי בחיפה פיצוי של למעלה מ 2.8 מיליון שקל לילדה בת 7 שנשרפה לאחר שנכנסה למקדש דרוזי פתוח בו מדליקים נרות. נפסק כי במקרה כזה על המועצה המקומית היה לצפות שללא פיקוח או אמצעי זהירות המקום טומן בחובו סיכון חמור.

הפיצוי הגבוה נפסק בשל הנכויות הגבוהות שנגרמו לילדה בתחומים האורטופדי, הפסיכיאטרי והכירורגיה הפלסטית. (ת.א. 4510-05-09 א' נ' ס' (קטינה) ואח' נ' משרד הפנים והמועצה המקומית ג'וליס).

במקרה אחר, אישה כבת 46 נתקלה במרצפות בולטות בקיבוץ ניר-עם, וכתוצאה מכך נגרם לה שבר בכתף ונותרה לה נכות אורטופדית. בית משפט השלום בתל אביב קבע ש"אין לצפות מעוברים ושבים על שבילים להסתכל כל הזמן מטה לכיוון הרצפה, במיוחד לא באור יום", ופסק לאישה פיצוי של 108,000 שקל (ת.א. 3390-03-10 (שלום-ת"א) אורנה שוורץ נ' קיבוץ ניר עם).

אישה כבת 61 שנפלה על כתם שנגרם כתוצאה מטפטוף של סבון כלים בעודה עורכת קניות במרכול זכתה לפיצוי של 131,121 שקל, תוך שנקבע כי האחריות מוטלת במלואה על הסופר, שכן אופי המקום הוא למשוך את עיני הלקוחות לכיוון המדפים, ואין לדרוש מהם להביט לרצפה (ת.א. 4435-06-10 יריב ואח' נ' היפר רמה ואח').

לסיכום, אם נפגעתם ונגרם לכם נזק גוף עקב רשלנות הרשות הציבורית כלפיכם, ניתן לתבוע ממנה לפצות אתכם, בהתאם לגובה הנזק שנגרם לכם.

* עו"ד ליאת פרי עוסקת בתחום נזקי הגוף ומתמקדת בפיצויים עקב תאונות לרבות רשלנות רפואית.

** המידע המוצג במאמר זה הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית. המחברת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il 

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום נזקי גוף ותאונות באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום נזקי גוף ותאונות

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ