אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> פלילי >> שלוש שנות מאסר לאדם שהתחזה לשוטר וגנב כמאה אלף שקל מאנשים שונים

שלוש שנות מאסר לאדם שהתחזה לשוטר וגנב כמאה אלף שקל מאנשים שונים

מאת: רעות יריב, עו"ד | תאריך פרסום : 28/07/2013 15:49:00 | גרסת הדפסה

ידיעה בלעדית של פסקדין, שפורסמה גם ב

לפסק הדין בעניין מדינת ישראל נ' טביב

כבאי, שזייף את תעודת המתנדב מטעם המשטרה והתחזה לשוטר, גנב את כספם של אזרחים תמימים לאחר שביצעו עסקאות של החלפת כספים. הוא הסגיר את עצמו למשטרה וירצה עונש מאסר בפועל של 36 חודשים.

כבאי לשעבר, שבשנת 2001 החל להתנדב במשטרת התנועה, קיבל מהמשטרה תעודת מינוי מתנדב. חודשים ספורים לאחר מכן הדביק עליה את הכיתוב 'משטרת תנועה ארצית' והחל לבצע את זממו: ב-15 מקרים שונים במהלך 2012 הוא עקב אחרי אנשים שביצעו עסקאות החלפת כספים, הזדהה בפניהם כשוטר באמצעות התעודה המזויפת, ואחרי שסיפר להם שהוא חוקר פרשה של זיופי כספים על ידי חלפנים - נטל מהם את כספם ונעלם.

אלא שמצפונו של האיש ייסר אותו, והוא הסגיר את עצמו למשטרה והודה במיוחס לו. בעקבות זאת הוא הועמד לדין בבית-משפט השלום בנתניה.

הפרקליטות טענה, כי על אף שהנאשם נעדר כל עבר פלילי והודה במיוחס לו, מדובר בשורה של עבירות חמורות, שיש בהן כדי להעיד על דפוס חזק של התנהלות עבריינית.

הנאשם, הוסיפה הפרקליטות, ניצל את האמון שנתנה בו המשטרה ועשה שימוש לרעה בתעודת המתנדב שניתנה לו. בכך הוא גרם לפגיעה ממשית בתדמית המשטרה.

סניגורו של הנאשם הסכים עם טענת המדינה כי העבירות מתאפיינות בחומרה מיוחדת אך ביקש להתייחס אליהן כאל כישלון חריג. הוא הדגיש, כי מדובר באדם שכל חייו קודש להצלת חיים ורכוש וכי נסיבות חייו העגומות הן שהובילו אותו לסטות מדרך הישר: לאחר מותן של אחותו ואמו הוא החל בהליכי גירושין מאשתו, בעקבותיהם ויתר על כל רכושו ושקע בחובות כבדים. הוא אף הגיש בקשה להכריז עליו כעל כפושט רגל. במצב דברים זה, טען הסניגור, התחילה אותה מסכת עבירות.

לטענת הסניגור, מחצית מהאישומים לא היו ידועים למשטרה והנאשם הוא זה שמסר לה את המידע, תוך לקיחת אחריות על מעשיו והבעת חרטה מלאה. בהתחשב בהודאתו ובנסיבות המיוחדות של מצבו, טען הסניגור כי על העונש להיות קצר ומתון ככל הניתן.

מאידך טענה הפרקליטות, כי מתחם העונש ההולם לעבירות השימוש במסמך מזויף, הגניבה וההתחזות יעמוד על בין 10 ל- 24 חודשי מאסר לכל מקרה המתואר בכתב האישום. מדובר בנסיבות מחמירות, טענה הפרקליטות, הכוללות את חומרת העבירה, את תחכומו של הנאשם ואת התעוזה ששאב מדפוס הפעולה הקבוע, שצלח בכל פעם.

נפגעו ערכים חשובים

בגזר-הדין קבע שופט בית-משפט השלום, חגי טרסי, כי הנאשם פגע בערכים חברתיים מרכזיים, ובראשם הצורך להגן על רכושו של הציבור מפני חומסים חסרי מצפון. "הנאשם פגע בשלוותם של המתלוננים, בתחושת הביטחון האישי להם ובאמון הציבור במשטרה" ציין השופט בגזר-הדין.

לצד זה, הזכיר השופט את עברו הנקי של הנאשם, את העובדה שניהל אורח חיים נורמטיבי והחזיק בעבודה מכובדת ובעלת משמעות ציבורית. הוא אף הדגיש את התחשבותו של בית-המשפט במי שבוחר להודות בכל המיוחס לו וחוסך את הזמן הכרוך בניהול המשפט כולו.

עבר נקי ונסיבות מקלות אינן מספיקות

אלא שמכיוון שמדובר ברצף של מעשים, בהם תמרן הנאשם את קורבנותיו כרצונו, ולא במעידה חד-פעמית, אין מנוס מלהטיל עליו עונש מאסר ממושך, שיבטא את חומרת מכלול המעשים בהם הורשע. בהתחשב בהיקף המעשים, בסכומי הכסף שנגנבו וביתר הנסיבות המחמירות נגזרו על הנאשם 36 חודשים מאסר בפועל, 6 חודש מאסר על תנאי וכן הוטל עליו לפצות את המתלוננים בסכום כולל של מאה אלף שקל.

לפסק הדין בעניין מדינת ישראל נ' טביב

למדור: פלילי

אתר המשפט הישראלי פסקדין

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום פלילי באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום פלילי
קנאביס לשימוש עצמי: מהיום קנס במקום תיק פלילי
עו״ד נדב גרינולד (צילום: עומר לוי)

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ