אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> פלילי >> שוטרים לקחו את החוק לידיים וביצעו חיפוש לא חוקי

שוטרים לקחו את החוק לידיים וביצעו חיפוש לא חוקי

מאת: עו"ד יאיר רגב | תאריך פרסום : 24/03/2015 15:39:00 | גרסת הדפסה

צילום: dollarphotoclub.com

במסגרת תיק עבירות מס, שוטרים הגיעו לביתו של הנאשם עם צו מעצר. הנאשם לא היה במקום, אז "על הדרך" השוטרים ביצעו חיפוש ללא צו חיפוש וללא הסכמה. השופטת ביקרה את התנהלותם ופסלה את הראיות שהשיגו.

השוטרים חיפשו את אחד הנאשמים, אדם המתגורר בשכירות במלון דירות בשורש. הם הגיעו עם צו מעצר אך ללא צו חיפוש. בפעם הראשונה הנאשם לא היה בבית. יומיים אחר כך, שוב הגיעו שוטרים לבצע את המעצר, אך גם הפעם הנאשם לא היה במקום. בשלב זה אחד השוטרים התקשר לבעל הדירה, שהבהיר כי אין לו זכות לאשר או לסרב, והפנה אותו לאיש התחזוקה.

לשאלות בתחום הפלילי:

כנסו לפורום פלילי 

השוטרים קיבלו מפתח מאיש התחזוקה, נכנסו לדירה ושוב לא מצאו בה את הנאשם. בתוך כך הם הבחינו במכונת צילום ובמסמכים פזורים. המעצר לא בוצע והשוטרים שוב יצאו מהדירה. בנקודה זו השוטר התקשר למפקדו וסיפר לו על מה שראו בדירה. המפקד, בתגובה, הנחה אותו לערוך חיפוש ללא צו חיפוש, בתנאי שישיג הסכמה לכך.

הפעם השוטר החליט להתקשר לקב"ט של המלון, וביקש ממנו אישור לחפש. לדבריו, הוא הבהיר לקב"ט שמותר לו לסרב, אך התרה בפניו שהדבר יכול להביא להגעת כוחות נוספים ולסגירת המלון. לאחר שהקב"ט נתן את הסכמתו, השוטרים שוב נכנסו לדירה, ביצעו את החיפוש ולקחו מסמכים וחותמת.

במסגרת הפרשה שעודנה מתנהלת בבימ"ש השלום בתל אביב, ביקשו הצדדים מהשופטת לימור מרגולין-יחידי להכריע בשאלת חוקיות החיפוש וקבילות הראיות שנתפסו במסגרתו.

המדינה, שטענה כי החיפוש חוקי, התבססה כך שהחוק מעניק לשוטר סמכות לבצע חיפוש ללא צו, כאשר הוא רודף אחרי אדם המתחמק ממעצר.

פגיעה מהותית בזכויות

השופטת מרגולין-יחידי קבעה כי החיפוש לא היה חוקי. היא הסבירה כי חיפוש ללא צו מצריך הסכמת אמת של האדם שזכויותיו עומדות בסכנה, או של אדם אחר שמודע ומייצג את האינטרסים שלו. במובן הזה, להסכמת הקב"ט אין שום ערך, לא מבחינה פרסונלית, לא מבחינה מהותית ולא מבחינת התוכן.

המדינה טענה כי השוטרים פעלו בתום לב, גם אם התנהלותם הייתה שגויה. טענה זו לא שכנעה את השופטת. הבחירה לפנות לקב"ט ואף "להזהיר" אותו, כשהשוטר יודע שאין לו עילה להיכנס, משקפת במקרה הטוב הפעלת שיקול דעת לקוי, שלא לומר ניסיון לעקוף את בעל הדירה, שברור היה שלא יסכים לביצוע החיפוש.

לשוטר לא היו הסברים להתנהלותו, שלתפיסת השופטת מהווה לא רק הפרה טכנית של כללים אלא בפגיעה מהותית בזכויות הנאשם.

השופטת דחתה את הטענה בדבר מרדף אחר אדם המתחמק ממעצר, וציינה כי אף השוטרים עצמם סיפרו שמטרת הכניסה השנייה לדירה הייתה תפיסת המסמכים במסגרת חקירת המס.

בנוסף לכך, השופטת הצביעה על אי חוקיות נוספת – החיפוש התבצע בלוויית עד אחד, ולא שניים כפי שהחוק דורש.

לסיכום העניין, השופטת קבעה כי בהיעדר צו חיפוש, בהיעדר עילה לחיפוש ללא צו, ובהיעדר הסכמת אמת מדעת, אין מנוס מן המסקנה שהחיפוש שנערך אינו חוקי.

לפיכך, השופטת גרסה שקבלת המוצגים והכשרתם תביא לפגיעה גדולה מדי בזכותו של הנאשם להליך הוגן, והחליטה כי החיפוש לא היה חוקי, ומכאן שהמוצגים שנתפסו במסגרתו אינם קבילים.

  • ב"כ המאשימה: מרשות המיסים
  • ב"כ הנאשמים: עו"ד עדי ברקאי ועו"ד משה שמיר

* עו"ד יאיר רגב עוסק במשפט פלילי.    

** הכותב לא ייצג בתיק.

*** המידע המוצג במאמר זה הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום פלילי באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום פלילי

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ