אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> חוקתי ומנהלי >> רוצים אזרחות פולנית? שני ערוצי פעולה וכמה תובנות

רוצים אזרחות פולנית? שני ערוצי פעולה וכמה תובנות

מאת: עו"ד רון כהנא | תאריך פרסום : 05/05/2015 14:34:00 | גרסת הדפסה

צילום: דפנה כהנא

לא חייבים לחכות בתור הארוך שבחצר השגרירות הפולנית בתל-אביב. יש ערוץ פעולה אלטרנטיבי וישיר, שכדאי להיות מודעים אליו. לא אחת, הפנייה הישירה לשגרירות עלולה לסכל או לכל הפחות לעכב את הדרכון הפולני הנכסף.

חזון נפרץ במקומותינו הם התורים הארוכים בחצר שגרירות פולין בתל-אביב. תורים אלה מורכבים ברובם המכריע מילידי פולין ו/או צאצאיהם החושקים באשרור אזרחותם הפולנית ובדרכון הפולני הנכסף, המזכה את מחזיקו באזרחות האיחוד האירופי, על שלל המשמעויות הנובעות מכך.

ממתינים בחצר השגרירות

ערוץ פעולה אחד, הנפוץ יותר בכל הנוגע לאשרור האזרחות, הוא פעילות בתיווך השגרירות. אולם,  השגרירות, מעצם הגדרתה (ולפי דעתה), היא צינור. היא אינה דנה בדבר ואף לא מחליטה בו. כל החומר המוגש לה מוצא את עצמו, בסופו של יום, בשק דואר דיפלומטי על מטוס בדרך לוורשה.

יש לך שאלה לגבי אזרחות זרה?

כנס/י ל פורום הדין הזר באתר פסקדין 

הנהלת מחוז מזובייה, שלה הסמכות לדון בבקשות לאשרור אזרחות של מי שאינו מתגורר בפולין דרך קבע, תקבל לידיה את החומר, תדון בבקשה ותחליט אם לאשר את האזרחות, לדחות את הבקשה או לבקש הבהרות ומסמכים נוספים. 

מובן כי כל החלטה שכזו לא נשלחת ישירות לפונה אלא מוחזרת לשגרירות בארץ והיא זו שתודיע למבקש בכתב מה עלה בגורל בקשתו. או אז יצטרך המבקש לכתת שוב את רגליו לשגרירות על מנת לקבל את ההחלטה ולפעול על פיה ככל שיידרש.

סוד גלוי הוא כי סגל השגרירות בישראל מונחה זה מכבר להקשות על חיי הבאים בשעריו. מי מבין הקוראים שביקר בשגרירות רגיל לרשימה שמית המוצמדת לגדר, לשלושת הספסלים בחצר, ולחמישה עשר סוגי הטפסים והשאלונים אותם יש למלא בפולנית ולהגישם בפנייה הראשונה. גם כותב שורות אלה, בהיותו צעיר ופחז כמים, עבר את אותו מסלול בדיוק וככלות שנתיים וחצי נקרא כדי לקבל את דרכונו, וזאת עוד אחרי שהוכרז בפי הפקיד שטיפל בו "מקרה אוטומטי של אשרור אזרחות". 

ישירות לוורשה

לקורא המיואש נבשר כי קיים ערוץ חלופי: אין כל הכרח לגשת לשגרירות ולחוות את כל המפורט לעיל. ניתן להגיש את כל המסמכים ישירות בוורשה. שם אין כל חובת התייצבות אישית וגם ניתן להיות מיוצגים ע"י עורך דין, דבר שלא ניתן לעשותו בשגרירות. אף האגרות מופחתות באופן משמעותי ולמסמכים המוגשים יש לצרף טופס אחד בן שני עמודים, תחת הטפסים והשאלונים השונים והמשונים אותם מן ההכרח להגיש לשגרירות.

הבקשה תבחן, כמובן, לאור החוק והפסיקה העכשוויים אלא שמניסיון, יחסר כאן אלמנט ההקפדה היתרה.

בשולי הדברים נעיר, כי במקרה שההורה הגרעיני –  זה שמכוח "פולניותו" מבוקש אשרור האזרחות לצאצאיו –  בחיים, יש להגיש את הבקשה לאשרור אזרחותו בוורשה רק אם במחוז הזה התגורר אותו הורה בטרם עזב את פולין. בכל מקרה אחר תוגש הבקשה למשרד המחוזי במחוז בו התגורר לאחרונה בפולין. במשרדים המחוזיים בקשות אלה נדונות בדרך כלל ברוח אוהדת יותר וגישה הננקטת היא, על פי רוב, גישת בית הלל.

מובן שכל בקשה לאשרור אזרחות פולנית חייבת להיתמך בניירת ראייתית אשר תעיד על הולדת ההורה הגרעיני בפולין, גם בשטחים של "פולין הגדולה" הנמצאים כיום בריבונות אוקראינה, בלרוס וליטא, כמו שגם תעיד על מגוריו שם, ההיסטוריה המשפחתית שלו שם, לימודיו בפולין ועבודתו שם ככל שהיו כאלה.

יודגש ויובהר כי מציאת ניירת כמתואר היא עניין למקצוענים. אדם מן היישוב עלול להיתקל בקשיים למצוא ניירת מתאימה בין היתר משום קשיי שפה וחוסר ידיעה היכן לחפש מה. מובן כי גם הגשת ניירת ישירות בפולין תחסוך מחד זמן רב אך מאידך דורשת מיומנות גבוהה ושליטה טובה בתחום.

* עו"ד רון כהנא עוסק באשרור אזרחות האיחוד האירופי. 

** המידע המוצג במאמר זה הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il 

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום חוקתי ומנהלי באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום חוקתי ומנהלי
מה עדיף – אזרחות ספרדית או פורטוגלית? תלוי בני כמה אתם
עו"ד אתי אלמגור (צילום: ג'ורגיו שוויגר)
"לא קל לשכנע בית משפט להחליט נגד המדינה"
אילוסטרציה: Tingey Injury Law Firm on Unsplash

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ