אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני משפחה >> צוואה בגיל 18? יש בשביל מה

צוואה בגיל 18? יש בשביל מה

מאת: עו"ד שירי מלכה | תאריך פרסום : 11/03/2015 14:17:00 | גרסת הדפסה

צילום: איציק שוקל

אורי נפטר עקב תאונת דרכים והוא רק בן 18. הוא הותיר אחריו מאות אלפי שקלים שקיבל כפיצוי בשל התאונה. המלחמה של אמו באביו על הירושה, בעקבות לשונו הנוקשה של חוק הירושה, רק מעידה עד כמה חשוב לנסח צוואה גם בגיל צעיר. 

לפני ארבע שנים נסע אורי בן ה-18 לבקר את אמו שמתגוררת במרכז הארץ. ביציאה מעבודתו כחונך בכפר לילדים הממוקם בצפון, התנגש בו רכב שחצה את הצומת, ואורי החסון הפך לצמח.

מעוניינת לנסח צוואה כבר עכשיו?

פני ל - עורך דין ירושות וצוואות

כשאורי נפטר, הוא השאיר אחריו סכום של 800 אלף שקל שקיבל כפיצוי עקב תאונת הדרכים. פיצוי זה יכול היה לסייע מאד לאמו של אורי, שגידלה שלושה ילדים בגפה בקושי רב, לאחר שאביו – מכור לסמים – סירב לשלם לה מזונות. אך האם היא זכאית לכספים?

החוק נוקשה

הוראות חוק הירושה בעניין זה ברורות ומדויקות: אם לא עשינו צוואה ויש לנו ילדים ובן זוג, חצי מרכושנו יועבר לבן הזוג והמחצית השנייה לילדים. אם אין לנו ילדים ואין בן זוג - ההורים יורשים אותנו חצי-חצי.

אתם בטח יכולים לתאר לעצמכם את גודל האסון עבור אמו של אורי,  שהבינה שמאחר שבנה לא הותיר אחריו צוואה - אביו, הנרקומן, שלא היה שותף בגידול הילדים, עומד לקבל חצי מכספי הפיצויים.

כמובן שהמצב היה שונה אם לאורי הייתה צוואה, שקובעת שכל רכושו יעבור לאמו או לאחיו עם מותו. אבל בעצם, למה שילד בן 18 יעשה צוואה?

מלחמה אבודה?

סיפורה של האם מצמרר וצועק אי-צדק אך יחד עם זאת לנוכח הוראות החוק, נדמה היה שמדובר במלחמה אבודה מראש. ולמרות זאת, הוגשה בשם האם כתב תביעה לבית המשפט לענייני משפחה בחיפה.

בתחילה, השופטת שדנה בתיק לא הבינה מדוע התביעה הוגשה בכלל. ואז זה התחיל: לשופטת הוצגו נתונים על אורי, על נסיבות החיים שלו, על גורלו האכזר, על חוסר הנוכחות של אביו בחייו. כבר בשלב שבו הוצגו בפניה כל התצהירים, העדויות, התמונות, תעודות ההוקרה של אורי ויומנו האישי, הבינה השופטת את גודל הטרגדיה.

ישנם רגעים קטנים בדיון משפטי שמבינים בהם לאן נושבת הרוח. עם  סיום הצגת העובדות פנתה השופטת אל האב ולעורך הדין שלו והחלה לשכנע אותו להגיע לפשרה שתעקוף את לשונו החד-משמעית של חוק הירושה. וכך, בסופו של דבר כנגד כל הסיכויים נסגרה פשרה שלפיה אמו של אורי קיבלה שני שליש מהפיצויים ואילו אביו רק שליש. הגם שאף תוצאה זו אינה צודקת, מבחינה רגשית תוצאה זו היתה משמעותית מאוד בעבור האם.

הסיפור הזה אמנם הסתיים בפשרה שהביאה לסוף לכאורה "טוב". ואולם, ראו הוזהרתם: הפשרה אליו הגיעו הוריו של אורי המנוח אינו תואם לחוק.  כאמור, החוק מאוד ברור ויבש, לא צריך להיות קשר בין הורים לבין ילדים כדי שאלה ירשו את אלה. לא צריך להיות גם קשר בין בני זוג נשואים כדי שאלה ירשו את אלה. ולכן הפתרון היחידי הוא לכתוב צוואה, גם בגיל צעיר ולמרות הקושי הנפשי והרגשי הכרוך בכך. הדבר נכון שבעתיים כשמדובר במשפחה מורכבת אם בשל סכסוכים פנימיים ואם בשל גודלה.

* עו"ד שירי מלכה בעלת משרד עו"ד העוסק בהעברה בינדורית של עסקים וניהול סיכונים משפחתיים.

** הכותבת ייצגה בתיק. פרטי פסק הדין חסויים ולכן לא פורסמו. השמות בדויים.

** המידע המוצג במאמר זה הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

 אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il 

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני משפחה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני משפחה

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ