אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני חוזים >> פתיחה וניהול של עסק עצמאי: טיפים שימושיים

פתיחה וניהול של עסק עצמאי: טיפים שימושיים

מאת: עו"ד מלי חיימוב | תאריך פרסום : 29/09/2016 12:30:00 | גרסת הדפסה

עו"ד מלי חיימוב. צילום: יניב דותן

רבים חולמים על הקמת עסק עצמאי שיאפשר להם להיפרד מעבודתם כשכירים. אם גם אתם רוצים לקחת את החלום צעד אחד קדימה, חשוב שתשקיעו לא רק בתוכנית העסקית והשיווקית אלא גם בהיכרות עם ההיבטים המשפטיים המרכזיים הנוגעים לקיומו של העסק.

לא מעט בעלי עסקים מוצאים את עצמם מנהלים תביעות מתישות בבתי משפט ומבזבזים סכומים לא מבוטלים בשל התקשרויות לקויות. הניסיון מלמד כי חלק ניכר מהעסקים שנסגרים הגיעו למצב זה כתוצאה מחוסר ידע. בטור זה נביא טיפים משפטיים שיעזרו לעסק שלכם לשרוד לאורך זמן.

לייעוץ בתחום:

עורך דין חוזים ומסחר

בחירת צורת ההתאגדות

יש כמה דרכים להתאגד ולפעול כעסק:

עוסק פטור: עוסק שמחזור עסקאותיו בשנה אינו עולה על סכום מסוים שמשתנה בחקיקה מעת לעת (99,006 שקל נכון ל-2006). עוסק זה פטור מתשלום מע"מ.

עוסק מורשה: עוסק שמחזור עסקאותיו עולה על הסכום האמור. עוסק זה  חייב בדיווח למע"מ אחת לחודש או חודשיים ויכול לקזז מע"מ על רכישות שבוצעו לטובת העסק.

שותפות: יצירת קשרים או הקמת עסק לשם הפקת רווחים בין שני בני אדם או יותר.  

חברה: כל אדם רשאי לייסד חברה בתנאי שמטרתה חוקית. החברה היא אישיות משפטית נפרדת מבעלי מניותיה וקיומה תלוי ברישום אצל רשם החברות.

לבחירת צורת התאגדות השפעה גדולה על דרך ההתנהלות העסקית, ובכלל זה, על ההיבטים המשפטיים, קבלת החלטות, חלוקת הרווחים וגובהם, היקף המס הצפוי ועוד. ככל שהיקף הפעילות ורמת הסיכון גדלים או מורכבים יותר, כך עדיף להקים עוסק מורשה או חברה.

התקשרויות משפטיות

כבר בתחילת דרכו נדרש בעלים של עסק חדש לבצע התקשרויות משפטיות כגון חתימה על חוזי שכירות או הסכמי רכישה. 

מומלץ מאוד שכל ההסכמים יהיו בכתב (בתי המשפט מוצפים בתביעות הנובעות מהסכמים שנעשו בעל פה). חשוב גם שההסכמים לא יותירו פרצות פתוחות שיסכנו את התנהלות העסק.

אם העסק מעסיק עובדים חשוב להכיר את חוקי המגן כמו חוק חופשה שנתית, חוק פיצויי פיטורים, חוק הגנת השכר ועוד. כמו כן מומלץ להכיר את ההסכמים הקיבוציים החלים בענף.

מהו חוזה משפטי?

לא רק מסמכים הנושאים את הכותרת "הסכם" יחייבו את העסק. גם חשבונית/קבלה, חליפת מיילים, הודעותsms  וווטסאפ עשויות להיות בעלות תוקף משפטי מחייב.

תכנון מס נכון

ההיבט המיסויי עשוי להשפיע רבות על הצלחת העסק ותכנון מס נכון יכול לחסוך עלויות רבות.

בהקשר זה, היתרון של הקמת חברה הוא משמעותי ביותר. כעצמאי בעל העסק מחויב לשלם מיסים על כל רווחיו ושיעור המס יכול להגיע ל45%, ואילו כשקיימת חברה, מנהליה מקבלים משכורת ומשלמים עליה מס כעובדים שכירים, ועל רווחי החברה מוטל מס של 25% בלבד.

קניין רוחני

דיני הקניין הרוחני מקנים הגנה מפני הפרת סימן מסחרי רשום או פטנט. חשוב לדעת שגם סימן שלא נרשם יכול להיות מוגן על ידי החוק. בהקשר זה, בחירת שם עסק הדומה לשם עסק אחר עלולה להביא להגשת תביעה. לפיכך, מומלץ לפני בחירת שם לעסק לבדוק האם קיים שם דומה במרשם שמות עסק וסימני מסחר, באינטרנט, ברשם החברות וברשם העמותות.

הגנת הצרכן

על מנת להקטין את הסיכון שהעסק יפעל בניגוד להוראות חוק הגנת הצרכן מומלץ לעבור על החוק, בעיקר על ההוראות הנוגעות לביטול עסקה, מכירות באשראי והצגת מודעה בדבר החזרת טובין (סחורה).

ערבויות

בהרבה מהמקרים, אדם שמעוניין לפתוח עסק נדרש להתחייב באמצעות ערבויות לגורמים וגופים שעימם הוא מתקשר כגון בעל הנכס, בנק או אדם לצורך קבלת הלוואה.

מומלץ לקרוא ולהבין היטב את כל הסכמי הערבויות עליהם בעל העסק מתבקש לחתום שכן חתימה על כתב ערבות היא פעולה משפטית בעלת השלכות כספיות משמעותיות.

רישיונות עסק

לעתים קרובות, ניהול עסק מחייב קבלת רישיון מהרשות המקומית והפרת חובה זו היא עבירה פלילית. לפיכך, בטרם פתיחת העסק יש לפנות לאגף רישוי עסקים ברשות המקומית ולברר האם העסק טעון רישוי ומה התנאים לקבלת הרישיון.

זיכיונות

זיכיון הוא שיטה עסקית שבמסגרתה חברה מעניקה לעסק אחר רשות, בדרך כלל לתקופה מוגבלת, לעשות שימוש בסימני מסחר ובשיטות עסקיות שלה, בתמורה לתשלום.

יש דגשים משפטיים שחשוב לקחת בחשבון בטרם החתימה על הסכם זיכיון כגון: משך התקופה של הזיכיון – האם ניתן להאריך אותה או לקצרה ובאילו תנאים, אופן התשלום – האם חד פעמי או מעת לעת, האפשרויות הקיימות לסיום החוזה, באילו נסיבות ניתן להכניס צד שלישי, מידת ההשקעה הנדרשת, הסנקציות במקרה של הפרה וכד'.

טיפול בחובות

על מנת לצמצם את הסיכון שהעסק יצבור חובות שיסכנו אותו, יש להקפיד על בטחונות מספקים כגון ערבות בנקאית או אישית. כמו כן, בעריכת עסקאות מומלץ ככל הניתן לקבל את התשלום מראש (לפחות את סכום ההוצאות הנדרשות להוצאת העסקה לפועל).

בטרם ההתקשרות בעסקאות, ניתן לבצע בדיקה במאגרי מידע ממשלתיים ופרטיים לגילוי מצבו הפיננסי של הלקוח:

  • בנוסף, ניתן לבצע בדיקה בתשלום במאגרי מידע פרטיים המפורסמים באינטרנט.

* עורכת דין מלי חיימוב עוסקת במשפט מסחרי

*** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

גולשים בסלולרי? לשירות מיידי מעורך דין הורידו את Get Lawyer

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני חוזים באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני חוזים

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ