אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> תחום >> פשיטת רגל ידידותית למשתמש

פשיטת רגל ידידותית למשתמש

מאת: עו"ד ליאור שבי | תאריך פרסום : 13/04/2014 10:50:00 | גרסת הדפסה

בספטמבר 2013 נכנסה לתוקף הרפורמה המיוחלת בהליכי פשיטת-הרגל. שתי מטרות עמדו לנגד עיני כונס הנכסים הרשמי בתכנון הרפורמה: ליצור מנגנון יעיל למימוש נכסי החייב, ולאפשר לו לפתוח דף חדש בידיעה ברורה מתי יגיע ההליך לסיומו.

אלפי תיקי פשיטת רגל נפתחים מדי שנה ובשנים האחרונות מספרם אף הולך וגדל. בבית המשפט המחוזי בתל אביב, לדוגמא, תלויים ועומדים תיקים מתחילת המאה הנוכחית ואף כאלה ששרדו את שנות התשעים של המאה הקודמת. העומס הרב על בתי המשפט לא משתווה לעוול שנגרם הן לחייבים - שחייהם תלויים ועומדים ביחד עם התיקים וללא סוף שנראה באופק - והן לנושים - התוהים אם אי פעם יזכו לראות את הכסף.

לפני כחצי שנה נכנסה לתקפה הרפורמה שיזם כונס הנכסים הרשמי, שיעדיה משולשים: יעול ההליכים לכל העוסקים במלאכה - החל מהמנהל המיוחד וכלה בעורכי הדין; הגנה על החייבים - תוך עידודם לחזור למעגל העבודה והגדרת לוחות זמנים ויעדים בתיק; דאגה לנושים - תוך הקפדה על זכויותיהם.
למעשה, מטרת הרפורמה היא לתת לפושט הרגל עצמו תמריץ לנהל את ההליך באופן יעיל יותר ולגלות את מלוא האמת על נכסיו: צווי הכינוס החדשים מבטלים חלק מההגבלות או העיקולים על החייבים, ובכללם הגבלת רישיון נהיגה ועיקולי משכורת ועו"ש, וכן מאפשרים לחייב לפתוח חשבון בנק אחד ולנהל אותו על בסיס מזומן וביתרת זכות.

אור בקצה המנהרה
גם האפלה העוטפת את מועד סיום ההליך מתפוגגת: בהתאם לנסיבות התיק, יוקצבו בין 18 ל-54 חודשים מיום קבלת צו הכינוס ועד למתן צו ההפטר (הפוטר את החייב מחובותיו), ומנהל התיק מטעם כונס הנכסים הרשמי יכין לחייב תכנית פירעון שתקבע את המועד בו יסתיים ההליך - מעין "הפטר מותנה", שהיה נהוג טרם הרפורמה.

יש לציין, כי לאחרונה בוטלו כמעט לחלוטין פקודות המאסר לחייבי הוצאה לפועל, שהיו נהוגות עד לתיקונו של חוק ההוצאה לפועל בשנת 2008. כל אלה מצטרפים למאמצי המחוקק ליצור איזון ראוי בין זכויות הנושים לבין פגיעה בלתי מידתית בחייבים.

אין לטעות ברפורמה כאילו היא מעודדת גישה סלחנית לחייבים: חייב שלא ינהג בתום לב ויסתיר את האמת על מצבו - ייענש אף בסנקציה פלילית. מי שישתף פעולה, לעומת זאת, יוכל לקבל הפטר ולפתוח דף חדש בחייו. הנושים, אגב, לבטח לא יגבו את מלוא החוב ברוב המקרים, אך יזכו שחלקם ישולם להם בצורה יעילה ומהירה יותר, תוך חלוקת הנכסים וכספי קופת הכינוס שהצטברו.


הוצאה לפועל או פשיטת רגל?
אין חולק כי הרפורמה תיתן מענה ראוי גם לעומס בלשכות ההוצאה לפועל, ויש להניח שהיא תהיה הדרך המועדפת על חייבים רבים, במקום שימשיכו להנציח את חובותיהם במסגרת ההוצאה לפועל: חייב שנמצא תחת תיק איחוד בהוצאה לפועל, כשהתיק רק תופח מחודש לחודש ואתו גם הייאוש, יעדיף את הליך פשיטת הרגל, שבו הסוף ידוע מראש והדרך הותוותה לטובתו.

ההמלצה הגורפת לחייבים בימים אלה של שינוי היא להתנהל בתום לב מוחלט ובשיתוף פעולה מובהק: להגיש דוחות חודשיים מסודרים, להציג קבלות, להתייצב לחקירה בכל מועד שנדרש, לשלם את הצו החודשי במועדו ולחשוף כבר בראשית הדרך את כל את הנכסים הקיימים.

לעורכי הדין נמליץ לנסות ולבדוק מול החייב (הלקוח) ומול המנהל המיוחד האם ניתן להגיע להסדר נושים או לכל שיתוף פעולה הדדי אחר בנוגע ליישום תכנית הפירעון ברוח הרפורמה. במקום להגיש בקשות מיותרות לבית המשפט, מוטב לדון בהן עם המנהל המיוחד מטעם כונס הנכסים הרשמי ולהקל בכך על העומס בבתי המשפט וגם על העומס הנפשי של החייב.

הרפורמה מאפשרת לחייבים לצאת לדרך חדשה וברורה יותר מכפי שהיה נהוג עד כה בהליך. כמובן שבפני החייב עומדת תמיד האפשרות לגבש הסדר עם הנושים ולסיים את ההליך אף קודם לכן, אך ברוב המקרים הליך פשיטת הרגל מיטיב עם החייב ומסייע לו להתמודד עם הנושים ועם החובות הגדולים. טוב יעשה עורך הדין אם ידע לתמוך בו גם ברגעים הקשים.

* עו"ד ליאור שבי עוסק בפשיטות רגל ובהוצאה לפועל.
**המידע המוצג במאמר זה הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמור.

למדור: דיני תאגידים
אתר המשפט הישראלי פסקדין
www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





חיפוש עורך דין לפי עיר :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ