אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> תביעות ביטוח ונזקי רכוש >> פרשת הפנסיה הגרמנית: 75 מיליון שקל במסגרת פשרה בייצוגית

פרשת הפנסיה הגרמנית: 75 מיליון שקל במסגרת פשרה בייצוגית

מאת: עו"ד עמוס האוזנר | תאריך פרסום : 05/05/2016 16:41:00 | גרסת הדפסה

צילום: Dollarphotoclub.com

ביהמ"ש המחוזי בתל אביב אישר פשרה במסגרת תובענה ייצוגית שהוגשה נגד ישראל פרי ז"ל וחברות גרמניות. השופטת: "טוב ציפור אחת ביד מאלף ציפורים על העץ".

לפני מספר שנים הורשעו עו"ד ישראל פרי ז"ל והחברה שהקים בגניבת מאות מיליוני שקלים, בשל חיובי לקוחות בגין פרמיות הביטוח, במה שכונה "פרשת הפנסיה הגרמנית".

לייעוץ בתביעות ייצוגיות:

עורך דין תביעות ייצוגיות

הפרשה החלה כשגרמניה הציעה לישראל ביטוחי פנסיה בעקבות אמנה שנחתמה בסוף שנות ה-70. על מנת להצטרף לתוכנית, היה צריך האזרח הישראלי (כל אזרח אגב, ולא רק ניצולי שואה) לשלם למוסד הגרמני לביטוח סוציאלי תשלום חד פעמי גבוה בתמורה לתשלומי "רנטה" חודשיים מגרמניה.

בנק גרמני הסכים להעמיד אשראי לחברה שתוקם למטרה זו בלבד ותיתן הלוואות לזכאים, אותו התנה בעריכת פוליסת ביטוח חיים לכל לווה.

עו"ד פרי הקים את "הארגון למימוש האמנה על ביטחון סוציאלי" וחברות נוספות, והציע לישראלים הלוואה בקונסלטציה מסוימת בתמורה לחלק מתשלומי הרנטות. אלפי ישראלים הצטרפו לתכנית.

לצורך הענקת ההלוואות הוקמו חברתBGF  (B.G. Financing) ו-BGA (B.G. Assistance), שתפקדו כ"חברות מלוות".  

לפני כארבע שנים הוגשה בקשה מוסכמת לאישור תובענה ייצוגית נגד פרי ושתי החברות הגרמניות המלוות, על ידי לקוחות שטרם סיימו לפרוע את חובם.

קבוצת התובעים הייתה כל לקוחות הנתבעים – או יורשיהם – שנטלו הלוואות מחברות B.G.A ו–B.G.F לצורך מימון התשלום הרטרואקטיבי של פרמיות, שכ"ט ופרמיות ביטוח, ושילמו החזרי קרן, ריביות, עמלות או פרמיות, מתוך הרנטה החודשית לה הם זכאים מן הרשויות בגרמניה.

פרי עצמו נפטר לפני כשנה, ובית המשפט המחוזי בתל-אביב אישר את המשך התביעה נגד עזבונו באמצעות יורשותיו הפוטנציאליות – אלמנתו ובנותיו.

בסוף שנת 2015 הוגשה בביהמ"ש המחוזי בתל-אביב בקשה לאישור הסדר פשרה מקיף. בתמצית, הוסכם, בין היתר, כי הנתבעים ישלמו סך של 75 מיליון שקלים, המשקף הטבה בתנאי העסקה של חברי הקבוצה.

בהסדר אף פורטו אופני התשלומים – נאמנויות וערבויות – ודרכי החישוב הפרטניים לכל חבר בקבוצה.

לפני כשלושה חודשים הוסיפו הצדדים "הצעה משופרת", לפיה המשך הגבייה מהלקוחות של BFG יוגבל בזמן.

היועץ המשפטי לממשלה טען כי בהסדר קיימים "קשיים משמעותיים". כמו כן, חלק מהלקוחות או יורשיהם הגישו התנגדויות, בין היתר, בטענה שסכום הפשרה אינו הולם את סכומי הגניבה.

לסיים במהרה

השופטת אביגיל כהן הסבירה, בין היתר, כי היות שרבים מחברי הקבוצה כבר אינם בין החיים, ואלו שנותרו בחיים מבוגרים, יש אינטרס מובהק לסיים את ההליך במהרה.

"ככל שההסכם לא יאושר, יהיה על התובעים לנהל הליך מורכב ומסובך, שסיכונים רבים בצידו", ציינה השופטת.

השופטת הבהירה שעקרונית, ניתן כמובן שלא לאשר הסכם הפשרה, ויתכן שבסופו של דבר, בעוד מספר שנים, ייפסק סכום פיצוי גבוה יותר, אולם השופטת סברה שאפשרות זו לא תיטיב עם חברי הקבוצה. "יש לשקלל את מכלול הסיכויים והסיכונים בניהול ההליך לגופו וכן בגביית הסכום לאחר מתן פסק דין (ככל שינוהל הליך לגופו) ודומני, כי טוב יעשה לטובת חברי הקבוצה אם יקבלו עתה את הסכום שהוצע בהסכמה, בבחינת 'טוב ציפור אחת ביד מאלף ציפורים על העץ'", הסבירה השופטת.

לפיכך, בסיכומו של דבר השופטת אישרה את הסדר הפשרה בתוספת ההצעה המשופרת ונתנה לו תוקף של פסק דין, בשינויים קלים לגבי גמול המבקשים ושכ"ט עו"ד (הפחתת שכ"ט מ-15% ל-13%). נקבע כי הצדדים יפרסמו הודעה בדבר אישור ההסדר בשני עיתונים יומיים תוך 15 יום.

  • ב"כ התובעים: עו"ד דורון לוי ממשרד עמית, פולק מטלון ושות', עו"ד יצחק אבירם
  • ב"כ הנתבעים: עו"ד זאב שרף, עו"ד עמרי ידלין, עו"ד ישראל וולנרמן
  • ב"כ היועץ המשפטי לממשלה: עו"ד שושי נרי מפרקליטות מחוז ת"א-אזרחי

* עורך דין עמוס האוזנר עוסק בתביעות ייצוגיות 

** הכותב לא ייצג בתיק.

*** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

גולשים בסלולרי? לשירות מיידי מעורך דין הורידו את גט לויר

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
1

לא ניתן לשלוח את פרטי הטופס

מילאתי את פרטי האישיים כדי לקבל מענה לשאלתי : האם אוכל להצטרף לתכנית הפנסיה המערב גרמנית כאשר אני מוגדרת כ"ילדים במיסתור" בבלגיה הכבושה. אני ילידת בריסל, בלגיה 1940. גרה בתל-אביב. מס' נייד : 054-7978333
1
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום תביעות ביטוח ונזקי רכוש באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום תביעות ביטוח ונזקי רכוש
ביטוח סיעודי קבוצתי, פרטי או דרך קופת החולים: מה חשוב לדעת?
עו״ד סיגל רייך-הלל (צילום: דניאל בבצ׳יק)

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ