אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> מיסים >> פרשנות מנהל מיסוי מקרקעין נדחתה: המס על המיזוג – לפי שווי המניות

פרשנות מנהל מיסוי מקרקעין נדחתה: המס על המיזוג – לפי שווי המניות

מאת: עו"ד חיים גבאי | תאריך פרסום : 07/12/2015 18:22:00 | גרסת הדפסה

צילום: Dollarphotoclub

ועדת הערר לפי חוק מיסוי מקרקעין קיבלה את טענות חברת הנדל"ן, וקבעה כי איגוד מקרקעין שמתמזג עם חברה נוספת, לא צריך לשלם את המס על המיזוג לפי שווי המקרקעין אלא לפי שווי המניות בלבד.  

בדצמבר 2008 רכשה חברת "בריטיש ישראל השקעות" את מניותיה של חברת "טרמס נדל"ן" שבבעלותה קרקעות רבות באזור יוקנעם.  החברה נרכשה משתי חברות שהחזיקו בחברה, אבל רק עסקה עם אחת מהן – חברה בשם "אקטיב" – כונתה על-ידה מיזוג.

לייעוץ במסים

פנו ל- עורך דין מסים

כך, בריטיש סיכמה שאקטיב תעביר לה את מלוא מניות של טרמס שהוחזקו על ידה, בתמורה להקצאת 16.67 אחוז מהון המניות של בריטיש. החברות הגישו את העסקה לאישור מנהל מיסוי מקרקעין.

העסקה אושרה ביוני 2009, אולם מאחר שהמנהל סבר כי טרמס היא איגוד מקרקעין (תאגיד שכל או עיקר הכנסותיו הם ממקרקעין), הוא הטיל עליה לשלם מס רכישה בשיעור של חמישה אחוז מהמקרקעין שבבעלות טרמס –  השווים 325 מיליון שקל.

באוגוסט 2011 עררה בריטיש על ההחלטה לוועדת הערר בבית המשפט המחוזי בחיפה, בו טענה כי טרמס אינה איגוד מקרקעין, או ביקשה שלכל הפחות ייקבע כי עליה לשאת רק במס רכישה משווי המניות, שבהחלטת המיסוי מיוני הוערך בסך 228,750,000 שקל.

לטענתה את שווי הרכישה צריך לחשב על פי הוראות פקודת מס הכנסה ולא לפי חוק מיסוי מקרקעין – כפי שעשה המנהל.

המנהל לעומתה הסביר שהטבות המס במיזוג חברות לא חלות על מיזוג שאיגוד מקרקעין הוא צד לו, אלא באישור המנהל. לפיכך בר הסמכות לקבוע את הטבת המס הוא המנהל, שכבר קבע בהחלטת המיסוי כי טרמס היא איגוד מקרקעין, ולכן חוק מיסוי מקרקעין חל על עסקת המיזוג, והחיוב במס יהיה בהתאם לשווי הרכישה שהוא שווי המקרקעין שבבעלות האיגוד, ולא שווי מניותיו.

עידוד מיזוגים

השופט רון סוקול עמד בראש ועדת הערר שהגיעה למסקנה כי העוררת צודקת ויש לחשב את המס החל עליה בהתאם לשווי המניות שהועברו בעסקת המיזוג, ולא בהתאם לשווי המקרקעין.

הוועדה הסבירה שכדי לעודד שיתופי פעולה בין תאגידים ובכך לחסוך במשאבים, המחוקק קבע הוראות המעניקות הטבות מס, והטבה זו ניתנת גם בפעולת מיזוג בין חברות. במקרה הנוכחי התקיים "מיזוג אנכי", הנעשה על ידי החלפת מניות, כך שבסופו של יום הופכת החברה הנעברת (טרמס) לחברת בת של החברה הקולטת (בריטיש). בתמורה מקבלת החברה המעבירה (אקטיב) מניות בחברה הקולטת (בריטיש), כך שבעלי המניות של שתי החברות הופכים לבעלי המניות של חברת האם בלבד (בריטיש).

הוועדה אמנם דחתה את טענת העוררת כי טרמס אינה איגוד מקרקעין, אולם גם דחתה את טענת המשיב כי שווי הרכישה הוא נכסי המקרקעין של האיגוד, שכן אין הוראה כזו בפרק המיזוגים בפקודה. לפיכך הגיעה הוועדה למסקנה כי שווי הרכישה הוא שווי העסקה, כלומר שווי המניות המועברות בגדר עסקת המיזוג.

מסקנה זו, הסבירה הוועדה, עולה גם מהחלטת המיסוי המתייחסת מפורשות להעברת המניות ולא להעברת זכויות במקרקעין. מכאן, ששגה המשיב כשסטה מהחלטת המיסוי שהתקבלה כדין, משום שאין בה נסיבות המצדיקות שינוי או סטייה.

לפיכך כאמור הערר התקבל, והוועדה קבעה כי מס הרכישה שתשלם העוררת יהיה בשיעור של 0.5 אחוז משווי המניות המועברות (228,750,000 שקל).

  • ב"כ העוררת: עו"ד ממשרד זיו שרון
  • ב"כ המשיב: עו"ד רונית ליפשיץ  

* עו"ד ד"ר חיים גבאי עוסק בדיני מסים

** הכותב לא ייצג בתיק

*** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

 

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום מיסים באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום מיסים

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ