אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני משפחה >> פרשנות חשובה לחוק הסדר התדיינויות: חל גם על בני זוג לשעבר

פרשנות חשובה לחוק הסדר התדיינויות: חל גם על בני זוג לשעבר

מאת: מערכת פסקדין | תאריך פרסום : 25/09/2016 13:26:00 | גרסת הדפסה

צילום: kurhan www.123rf.com

אישה שהגישה בקשה ליישוב סכסוך בהתאם לחוק המהפכני שנכנס לתוקפו לפני כחודשיים, נתקלה בהתנגדות בעלה לשעבר, שטען שהחוק אינו חל על גרושים. בית המשפט למשפחה בנצרת דחה את הטענה בפסק דין שמהווה את אחת הפרשנויות הראשונות והחשובות לחוק.

בני הזוג נישאו זה לזו לפני 40 שנה והביאו לעולם חמישה ילדים. במהלך השנים עלו יחסיהם על שרטון, ולפני כשנה הם ערכו ביניהם הסכם גירושים והתגרשו לאחר שאושר בבית משפט.

אלא שההסכם לא סתם את הגולל על כל חילוקי הדעות שפרצו ביניהם, ועל כן האישה הגישה באמצעות עו"ד דורית ענבר סברדליק בקשה ליישוב סכסוך בהתאם לחוק להסדר התדיינויות במשפחה.

החוק, שנכנס לתוקף רק לפני חודשיים, נחשב לחוק מהפכני שמשנה לחלוטין את ההתנהלות  בסכסוכי משפחה בישראל, שכן הוא מחייב בני זוג מסוכסכים לפנות בראש ובראשונה להליך של יישוב סכסוך ביחידת סיוע לפני הגשת תביעות לערכאות השיפוטיות.

לשאלות על החוק החדש:

פנו ל-עורך דין דיני משפחה

החוק קובע, בין השאר, שעם פתיחתו של הליך שכזה, שדורש אישור מבית המשפט למשפחה או בית הדין הרבני, הצדדים מנועים מפנייה לערכאות לתקופה של עד 100 ימים, שיכולה להתארך בהתאם להחלטת יחידת הסיוע.

בתגובה לבקשת אשתו לשעבר, העלה הגרוש באמצעות עו"ד רותי נירנברג טענה מעניינת. הוא טען כי הבקשה צריכה להימחק על הסף כיוון שהחוק החדש חל רק על "בני זוג", ולא על "בני זוג לשעבר".

המבקשת לא הסכימה עמו וטענה שיחידת הסיוע יכולה לסייע לטפל בשאריות הסכסוך המשפחתי.

הקשר נמשך גם לאחר הפרידה

סגן הנשיא השופט אסף זגורי פתח בציון העובדה כי החוק אינו מגדיר מהם "בני זוג", מה שעלול להוביל להתפתחותן של דילמות פרשניות משמעויות לעניין החוסים תחתיו. הטקסט החקיקתי אינו מציין, לדבריו, האם "בני זוג" הם גם בני זוג לשעבר, בני זוג מאותו מין או "ידועים בציבור".

"פרשנות לשונית לבדה הייתה יכולה אולי לתמוך בטיעון של המשיב ולפיה "בני זוג לשעבר" לא נכנסים לגדר תחולת החוק", כתב השופט. אך לטעמו, מדובר בפרשנות בעייתית ואף כזו שמפלה בין בני זוג שנפרדו אך לא התגרשו, לבין בני זוג שכבר הספיקו להתגרש.

השופט הסביר כי "על הפרשנות לתרום להרמוניה חקיקתית וזאת מושגת כאשר מצבים שונים מקבלים פתרון דומה".

כמו כן, הוא הוסיף שמטרת החוק היא לפתור סכסוכים במשפחה על דרך הבנה ופשרה. סכסוכים כאלה – זוגיים או הוריים – נמשכים לעיתים רבות גם לאחר פרידה או גירושין, ומאחר שתכלית החוק היא "לעצור את הריצה" לערכאות משפטיות, הרי שלא ניתן להפלות לרעה בני זוג שאינם נשואים.

לפיכך, השופט קבע כי כל עוד הסכסוך נובע מהקשר הזוגי – הוראות החוק חלות גם על "בני זוג לשעבר". בקשת הגרוש נדחתה ובני הזוג יופנו ליישוב הסכסוך לפיו.

* המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחברת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

גולשים בסלולרי? לשירות מיידי מעורך דין הורידו את Get Lawyer

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני משפחה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני משפחה
בין הפטיש לסדן - על גישור בעסק המשפחתי
אילוסטרציה: Photo by rawpixel on Unsplash

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ