אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני חברות >> על פירוק חברות מרצון – מתי, כיצד ולשם מה

על פירוק חברות מרצון – מתי, כיצד ולשם מה

מאת: עו"ד שי לאל | תאריך פרסום : 17/03/2016 18:27:00 | גרסת הדפסה

עו"ד שי לאל

האם ברשותך חברה שאין בה כל פעילות? באלו צעדים יש לנקוט במצב כזה? המידע שכל בעל חברה בלתי פעילה צריך לדעת.

נהוג ומקובל להקים חברה לצורך הוצאה לפועל של מיזם או רעיון עסקי כלשהו. אולם, במקרים לא מעטים אותו מיזם אינו מתממש כלל או נכשל לאחר זמן קצר. במקרים אחרים – חברות פעילות לחלוטין, ואף כאלה שניהלו עסק רווחי ומצליח במשך שנים – מפסיקות את פעילותן מסיבות שונות.

רבים סבורים בטעות כי די בסגירת חשבון הבנק של החברה או בסגירת תיק החברה אצל רשויות המס (בד"כ באמצעות רואה החשבון), על מנת "לסגור" את החברה או "להיפטר" ממנה.

בפועל, בכל המקרים הנ"ל חברה ממשיכה להתקיים כ"אישיות משפטית" לכל דבר ועניין, וזאת גם אם אין לה כל רכוש או פעילות עסקית, ואפילו אם מייסדיה שכחו מקיומה. הדרך היחידה לסגור את החברה כדין היא בהליך של פירוק מרצון.

הסיכונים באי פירוק מרצון של חברה

חברה שלא נוקטת בפירוק מרצון, נחשבת על ידי רשם החברות כפעילה לכל דבר ועניין, גם אם אין לה תיקים אצל רשויות המס או כל פעילות עסקית בפועל. על כן היא מחויבת בכל החובות החלים עליה מול רשם החברות, כולל חובות דיווח שונים וחובת תשלום האגרה השנתית, העומדת כיום על כ-1,500 שקלים.

לפיכך, אי פתיחת הליך של פירוק מרצון עלול להביא להצטברות הדרגתית, עם חלוף השנים, של חוב בשיעור לא מבוטל – כ-10,000 שקלים במקרים מסוימים – מצד החברה כלפי רשם החברות, בשל אגרה שנתית שלא נפרעת בכל תחילת שנה.

כאן חשוב להדגיש כי הוראות החוק מאפשרות לרשם לדרוש את פירעון החוב מנושאי המשרה או מבעלי המניות שלה באופן אישי, על אף שהחוב הוא של החברה בלבד. כך, גם אם חברה חסרת  ממון או נכסים ואינה פעילה בפועל, עלולים בעלי המניות או הדירקטורים להוציא כספים מכיסם הפרטי בגין החוב של החברה הלא פעילה.

יתר על כן, בד בבד עם עצם הצטברות החוב בגין אי פרעון האגרות השנתיות לרשם, נוהג רשם החברות להגדיר חברה שאינה מקיימת את חובותיה השונים כדין כ-"חברה מפרת חוק", ולהקפיא כל טיפול בחברה זו עד להסדרת חובותיה. גם לרישום האמור עלולות להיות השלכות שליליות נוספות על בעלי אותה חברה או על מנהליה.

יש להניח שקיים בישראל מספר נכבד של חברות בלתי פעילות שטרם פורקו כדין, בשל אי ידיעה החובה המוטלת עליהן. חלק מאותן חברות אינן פעילות מזה שנים רבות, וייתכן שאף בעלי מניותיהן נפטרו זה מכבר. בכל המקרים האלה, עלול רשם החברות לנקוט בהליכים מתאימים לגביית החוב שלהן ישירות מבעלי המניות או הדירקטורים שלהן.

הפתרון – הליך פירוק מרצון

לפיכך, על מנת למנוע תוצאה לא רצויה זו ובכדי לחסוך את ההכרח לפרוע חובות שונים בקשר לחברה – ובראשם חובת תשלום האגרה השנתית – כדאי ונכון לנקוט בהליך של פירוק מרצון של כל חברה שאינה פעילה או שלא צפויה בה כל פעילות.

יש לשים לב שמדובר בחברה בלתי פעילה וללא חובות, או בחברה שמסוגלת לפרוע את חובותיה. כך למשל, אם רשומים על שם החברה שִעבודים אצל רשם החברות, יש למחוק אותם לפני תחילת הליך הפירוק מרצון.

הליך הפירוק מרצון אינו מסובך משפטית, אולם כרוך בבירוקרטיה של טפסים ודיווחים שונים, אותם יש למלא בהקפדה, על מנת להבטיח הליך תקין ומהיר. הליך הפירוק מרצון מתחיל בהגשת הצהרה של מנהלי החברה בדבר כושר הפרעון של החברה לפרוע את חובותיה, אם וככל שקיימים כאלה.

לאחר מכן, מתכנסים בעלי המניות של החברה ומחליטים על פירוק החברה ומינוי מפרק. משלב זה ואילך, קיימת פרוצדורה מסודרת המבטיחה שהליך הפירוק יתנהל בהתאם להוראות החוק ללא פגיעה בנושים שונים, אם קיימים כאלה.

אם אין בעיות מיוחדות המצריכות טיפול ספציפי, בדרך כלל ההליך נמשך כחצי שנה עד שנה, ובסופו צפויה החברה לקבל אישור על מחיקתה ממרשם החברות, ובדרך כלל גם פטור מהחובות שהצטברו אצל רשם החברות בשנים קודם לכן.

עו"ד הבקי בתחום יכול להבטיח הליך מזורז ללא עיכובים מיותרים, ולחסוך למנהלי החברה או בעלי מניותיה טרדה ומאמץ מרובים.

* עורך דין שי לאל עוסק בפירוק חברות ובמשפט אזרחי-מסחרי

** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

גולשים בסלולרי? לשירות מיידי מעורך דין הורידו את גט לויר

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il 

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני חברות באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני חברות

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ