אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני עבודה >> סעיף בהסכם פרישה מוקדמת המקנה זכויות עודפות על הקבוע בתקנון, יבוטל

סעיף בהסכם פרישה מוקדמת המקנה זכויות עודפות על הקבוע בתקנון, יבוטל

מאת: ניצן בן הלוי-ארביב, עו"ד | תאריך פרסום : 13/01/2010 18:16:00 | גרסת הדפסה

לפסק הדין בעניין מבטחים נ' ירקוני

בית הדין הארצי לעבודה קבע, כי סעיף בהסכם קיבוצי לפרישה מוקדמת, המקנה לגמלאי זכויות עודפות על פני אלה המוקנות לו בתקנון קרן הפנסיה, דינו להתבטל.

המערערת, קרן הפנסיה של מבטחים, ערערה על פסק הדין של ביה"ד האזורי, בו התקבלה תביעתו של גמלאי חברת דשנים בעניין אופן חישוב שכרו לצורך תשלומי הפנסיה. ביה"ד האזורי קבע, כי יש לחשב את השכר הקובע עפ"י השכר עליו הופרשו תגמולים בשלוש השנים ערב הפרישה המוקדמת, זאת, לאור הסכם הפרישה המוקדמת שנחתם.

לטענת מבטחים, הסכם הפרישה המוקדמת הינו "הסכם לבר-תקנוני מיטיב", ואין היא רשאית לפעול על פיו. כן נטען, כי השכר הקובע לצורך תשלומי הפנסיה הוא השכר ממנו נגזרו ההפרשות שהועברו למבטחים מראש בעת הפרישה המוקדמת (2,240 ש"ח). הגמלאי מנגד סמך ידיו על קביעת ביה"ד האזורי, וטען כי "השכר הקובע" יחושב לפי ההפרשות בשלוש השנים שלפני פרישתו לפנסיה מוקדמת (2,981 ש"ח), וכי מבטחים זכתה ליתרון כלכלי כאשר קיבלה מדשנים מראש את הסכומים בגין הפרישה המוקדמת, "ועל כן יש לראות את ההפרשות על בסיס שכר של 2,240 ש"ח לחודש כהפרשות הקונות זכויות פנסיה עתידיות על בסיס שכר של 2,981 ש"ח לחודש".

הנשיא סטיב אדלר קבע, כי הסכם הפרישה המוקדמת, שהוא הסכם קיבוצי מיוחד, הינו "הסכם לבר-תקנוני", שאינו חלק מתקנון קרן הפנסיה ואינו חל על כלל העמיתים. כן נקבע, כי סעיף 5 להסכם הפרישה המאפשר את חישוב הקצבה לפי שיטה שאיננה מעוגנת בתקנון ומביאה לתוצאה גבוהה יותר, הקנה לגמלאי זכויות עודפות על הקבועות בתקנון, ומכאן, שמדובר בסעיף "לבר-תקנוני מיטיב", ודינו להתבטל.

עוד נקבע, כי הסכום שעל בסיסו חושבו זכויות הפנסיה של הגמלאי לא נעשה עפ"י תקנון הקרן, והגמלאי, שהיה במעמד בכיר בדשנים, ידע במה דברים אמורים והבין את משמעותם. מכל מקום- זכויותיו של הגמלאי נקנו מראש לפי שכר של 2,240 ש"ח, ולא יותר, ואין מקום לדרוש ממבטחים לשלם פנסיה על בסיס שכר גבוה יותר.

לסיכום נקבע, כי כאשר קרן הפנסיה משלמת לעמית עבור סכומים עליהם לא הפריש תגמולים, נפגע עקרון השוויון, שכן הדבר בא על חשבונם של עמיתים אחרים בקרן.

לפיכך נפסק, כי הפנסיה תחושב עפ"י שכר קובע של 2,240 ש"ח. עם זאת, לאור הנסיבות, לא ניתנה הוראה להשבת סכומים ששולמו ביתר עד יום מתן פסק הדין, וכן נקבע כי הוצאות המשפט שהטיל ביה"ד האזורי על מבטחים בטלות, וכל צד ישא בהוצאותיו.

לפסק הדין בעניין מבטחים נ' ירקוני

למדור: עבודה

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני עבודה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני עבודה

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ