אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> מקרקעין ונדל"ן >> סירבו לפרויקט פינוי בינוי, וישלמו 2.75 מיליון שקל

סירבו לפרויקט פינוי בינוי, וישלמו 2.75 מיליון שקל

מאת: רעות יריב, עו"ד | תאריך פרסום : 12/06/2013 13:19:00 | גרסת הדפסה

ידיעה בלעדית של פסקדין, שפורסמה גם ב-

לפסק הדין בעניין עמינדב ואח' נ' קאזי ואח'

לא משתלם לסרב לפרויקט פינוי בינוי. דיירים אשר סרבו לחתום על הסכם פינוי ובינוי בשכונת מגורים ביהוד-מונסון, חוייבו לפצות את הדיירים שחתמו על ההסכם ב- 2,750,000 שקל.

התובעים, דיירים בשכונה שנבנתה לפני למעלה מ- 30 שנה, התקשרו עם  אשדר חברה לבניה בע"מ, בהסכם לביצוע פרוייקט פינוי ובינוי, במטרה לשפר את תנאי המגורים ואיכות החיים בשכונה.

לאחר שנתקלו בסירובם של קומץ דיירים, החליטו להגיש נגדם תביעת פיצויים בגין הנזקים שייגרמו להם כתוצאה מסירובם של דיירים בודדים (אשר תביא לאי-יציאתו של הפרוייקט אל הפועל).

בתביעה, שהוגשה לבית המשפט המחוזי בלוד, טענו התובעים, כי סירוב הנתבעים לחתום על ההסכם אינו סביר ונעשה מתוך כוונה לשפר את תנאיו, תוך פגיעה בוטה בעקרון השוויון לפיו התמורה בגין הפרוייקט צריכה להיות זהה בין כלל הדיירים.

על אף ששמאי מטעם התובעים העריך את שווי הנזק ב- 22 מיליון שקל, אלו ביקשו בתביעתם סכום זעום של 2,750,000 שקל בלבד.

למול טענתם של רוב בעלי הדירות, טענו הסרבנים כי תנאי החוזה אינם סבירים. לדבריהם, דירת התמורה אינה ראויה ביחס לדירתם הנוכחית, דמי השכירות המובטחים להם אינם משקפים את דמי השכירות הנגבים בדירות דומות באזור והערבות הבנקאית המובטחת להם נמוכה.

סירוב בלתי סביר

השופטת אסתר שטמר קיבלה את התביעה. לקביעתה, טענת הסרבנים, לפיה תנאי החוזה אינם סבירים, חסרת כל תוקף.

זאת, מפני שבניגוד לנטען, הוכח כי דמי השכירות שישולמו להם בתקופת הפרויקט, משקפים את דמי השכירות הנגבים בדירות דומות באזור. כמו כן, גובה הערבות הבנקאית עודכן תוך כדי התקדמות הפרויקט, כך ששווי הערבות הבנקאית שניתנת לדיירים בסופו של דבר, גבוה משווי הדירה הנוכחית שלהם.

עוד ציינה השופטת, כי מתן ערבות בנקאית גבוהה יותר רק לחלק מהדיירים במתחם אינה מקובלת ופוגעת בעקרון השוויון.

לסיום, שבה השופטת והדגישה את חוסר הסבירות הגלום בסירוב לחתום על ההסכם, תוך פגיעה ב-94% מכלל בעלי הדירות במקבץ הבניינים.

מכיוון שהתובעים העמידו את סכום התביעה על סך 2,750,000 שקל, כאמור, זהו סכום הפיצוי בו חויבו הסרבנים. כמו כן, נפסקו להם הוצאות שכר טרחת השמאי בסך 20,880 שקל, ושכר טרחת עורך דין של 20,000 שקל.

למען הסדר הטוב, הוסיפה השופטת כי ככל שהסרבנים יחתמו על ההסכם תוך 30 יום, הם לא יאלצו לשאת בתשלום הפיצויים ושכ"ט עו"ד אלא רק בתשלום ההוצאות שהוציאו התובעים בפועל.

הושאר פתח מילוט

לדברי עו"ד דניאל רותם, העוסק בתחום המקרקעין, "פסק הדין מיישם הלכה למעשה את הוראות חוק פינוי ובינוי (פיצויים), המחייב דיירים סרבנים לפצות את שכניהם, שחתמו על ההסכם, בשיעור ההפרש שבין שווי הדירות החדשות לערך הדירות הנוכחי".

הוא מוסיף, כי "פסק הדין מגשים את תכלית החוק, שנועד להיטיב עם אוכלוסיות המתגוררות בתנאי דיור קשים, ולמנוע התנגדויות בלתי מוצדקות של דיירים סרבנים, המנסים לקבל תמורה גבוהה יותר מזו שקיבלו שכניהם. עם זאת, יש לשים דגש מיוחד לפתוח המילוט שמשאיר בית המשפט לסרבנים, במידה ויצטרפו לשכניהם ויחתמו על ההסכם".

לפסק הדין בעניין עמינדב ואח' נ' קאזי ואח'

למדור: דיני מקרקעין

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום מקרקעין ונדל"ן באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום מקרקעין ונדל"ן

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ