אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> פלילי >> מואשם בהעלמות מס עצומות: המחוזי הורה לשלום להקל בתנאי השחרור

מואשם בהעלמות מס עצומות: המחוזי הורה לשלום להקל בתנאי השחרור

מאת: עו"ד גילה בן זאב | תאריך פרסום : 08/11/2015 15:31:00 | גרסת הדפסה

צילום: Dollarphotoclub.com

האיש המואשם בעבירות מס בהיקף של רבע מיליארד שקל ומשפטו מתנהל כבר שנתיים, והיד עוד נטויה. המחוזי השתכנע שהנאשם לא מתכנן לברוח מהארץ ויש לאפשר לו לצאת לעבוד.  

כתב האישום שהוגש לפני כשנתיים בבימ"ש השלום באשקלון, מייחס לאיש ולתאגידים בשליטתו שבעה אישומים, המתייחסים למעשים רבים ומגוונים של קבלת והוצאת חשבוניות מס פיקטיביות בהיקף של רבע מיליארד שקל, במסגרת עיסוקו כסוחר דלק. מזה שנתיים שהמשפט המורכב מתנהל, ועד כה התקיימו 55 ישיבות.

לשאלות על הדין הפלילי:

פורום משפט פלילי של אתר פסקדין

במשך כשנה שהה האיש ב"מעצר עד תום ההליכים". לאחר מכן ניתנו החלטות שונות שהקלו על תנאי השחרור. באחרונה שבהן נקבע כי האיש ישהה בביתו עם אזיק אלקטרוני ויוכל לצאת לעבודה למקסימום ארבע שעות, בעיקר על מנת למנוע ממנו לנסות לברוח מהארץ. מעשית, פירוש הדבר הוא שבאמצע יום העבודה, עליו לשוב לביתו ולהתחבר מחדש לפיקוח האלקטרוני למשך כשעה.

לפני כחודשיים בימ"ש השלום דחה את בקשתו לדון מחדש בתנאי מעצרו, בה טען כי במהלך המשפט הצטבר הרושם שחלק מהראיות נגדו אינן חזקות.

בית משפט השלום דחה את הבקשה וקבע שאין מקום לשנות את תנאי השחרור. ביהמ"ש התרשם שאכן חלק מהראיות "הוחלשו" לאחר שמיעת העדים. עם זאת, נקבע כי עדיין ישנן ראיות לכאורה לעבירות קשות בהיקפי ענק, המעוררות חשש כי העורר ינסה להימלט מהעונש החמור הצפוי במקרה של הרשעה.

על החלטה זו הוא הגיש ערר בביהמ"ש המחוזי בבאר שבע, בו טען שבמשפט הצטברו "חולשות" ביחס לאישומים, המצדיקות לשחרר אותו מהתנאים המגבילים או לפחות להקל עליו.

העורר הוסיף כי מעבר לכך שחלפה תקופה משמעותית, לכל אורכה הוא לא הפר את אמון בית המשפט אפילו פעם אחת, ובינתיים פרנסתו נפגעת קשות.

המדינה הצביעה שוב על החשש להימלטות מהארץ, לנוכח העונש הצפוי לעורר אם יורשע, והצביעה על כך שלאחרונה העורר הורשע בהליך אחר בעבירות דומות, שבוצעו לפני התקופה בה עוסק המשפט הנוכחי.

השיקול המכריע – הזמן

השופט אלון אינפלד פירט את שבעת האישומים ודחה את טענת העורר שלפיה חל שינוי במצב הראיות, המחייב שינוי בתנאי השחרור. בעניין זה, העיר השופט, "החלטת בית משפט השלום מנומקת היטב ובמקומה עומדת".

אלא שזה לא היה השיקול המכריע. ככל שחולף הזמן הנאשם נחשב פחות "מסוכן" וסביר להניח שגם אינו מתכנן לברוח מהארץ, הבהיר השופט. וככל שעובר זמן והנאשם לא מפר את תנאי שחרורו, יש ללמוד מכך שהוא גם לא מתכוון להפר אותם.

מזה כמעט שנה שהנאשם יוצא לעבודה במגבלה של עד 4 שעות בכל פעם. "יש להניח כי במשך תקופה כה ארוכה, לו רצה לברוח מן הארץ יכול היה לעשות כן", כתב השופט. במצב זה, לטעמו, נקודת האיזון בין שיקולים אלה לבין הפגיעה בחירותו של העורר, צריכה "לזוז" לטובתו. כלומר, לאחר תקופה כה משמעותית, יש מקום להקלה משמעותית נוספת.

עם זאת, השופט הוסיף כי בהתחשב בעילות המעצר ובכך שהנאשם הורשע בעבירה נוספת, יש לבצע את ההקלה "במתינות, תוך השארת הפיקוח על העורר".

לפיכך, בסיכומו של דבר השופט החליט להחזיר את העניין לבית משפט השלום, "על מנת למצוא דרך מעשית לאפשר ויתור על האיזוק האלקטרוני, ולאפשר לעורר לצאת לעבודה למשך יום עבודה רציף".

השופט הבהיר כי מטרת ההקלה היא לאפשר עבודה רציפה, אך לא להגביר את חופש התנועה של העורר, שאין מנוס מהגבלתו.

  • ב"כ העורר: עו"ד רני שוורץ
  • ב"כ המשיבה: עו"ד עתאמנה סעיד

* עו"ד גילה בן זאב עוסקת בדיני מסים ומיסוי פלילי  

** הכותבת לא ייצגה בתיק.

*** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחברת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום פלילי באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום פלילי
נתפסת עם ג'וינט? מדריך עשה ואל תעשה
עו"ד אושרי בן ישי. צילום: פוטו עדן (תמונת אילוסטרציה: Peter Ksinan www.123rf.com)
קנאביס לשימוש עצמי: מהיום קנס במקום תיק פלילי
עו״ד נדב גרינולד (צילום: עומר לוי)

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ