אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני משפחה >> לא צריך גט: הרבני קבע שבני זוג שנישאו בקפריסין ונפרדו נחשבים לרווקים

לא צריך גט: הרבני קבע שבני זוג שנישאו בקפריסין ונפרדו נחשבים לרווקים

מאת: עו"ד עינת סיני | תאריך פרסום : 16/09/2014 16:07:00 | גרסת הדפסה

RoganJosh, morguefile.com

האם מסתמנת הקלה בתהליך הפרידה בין בני זוג שנישאו בנישואים אזרחיים? לאחרונה, אפשר בית הדין הרבני לבני זוג שנישאו בקפריסין להיפרד זה מזו ללא צורך בהליך גירושין הלכתי.

במרץ 2007 נישאו גבר ואישה - יהודים תושבי ישראלי - בחתונה אזרחית בקפריסין. מאז חיו השניים בנפרד - הבעל בבריטניה והאישה בישראל. באחרונה הגיש הבעל תביעת גירושין מהאישה, שם סיפר שהנישואים היו "על הנייר" בלבד כדי שהאישה לאפשר לאישה לקבל אשרת עבודה בבריטניה, שם הוא מתגורר. האשה התנגדה לגירושין וטענה באמצעות עו"ד גילה ברזילי, שכלל אין בהם צורך.

לכתבות נוספות בנושא:

 

עד היום נהגו בתי הדין הרבניים לחייב גם מי שלא נישא כדת משה וישראל, דרך הרבנות, לעבור הליכי גירושין כשרים, המכונים "גט לחומרה". מטרת הגט הייתה להסיר כל ספק לנישואים ולכשרותו של בן הזוג להינשא בעתיד. מדובר בבעיה ידועה שקוממה רבים, שכן גם מי שבחרו במתכוון שלא לעבור דרך הממסד הרבני, אולצו להתמודד עמו בשעת פרידה.

פסק הדין שניתן בבית הדין הרבני האזורי בחיפה על-ידי אב בית הדין הרב מימון נהרי, הרב יוסף יגודה והרב יצחק רפפורט, יכול להשפיע על ציבור שלם של ישראלים, שיוכלו לחסוך מעצמם את הליך הגט המפרך, שעלול לחשוף אותם לסחטנות ולעגינות.

במגמת פתיחות

במקרה הזה, בית הדין השתכנע שנסיבות המקרה המיוחדות, כמו נישואי התועלת והיעדר כל כוונת שיתוף, שקבע שאין להחמיר עמם ולדרוש מהם לעבור הליך גירושין: בני הזוג לא קיימו זכויות וחובות האחד כלפי השנייה, חיו בנפרד, לא נרשמו כנשואים במשרד הפנים ואין כל אינדיקציה לכך שקיימו יחסי אישות.

הרבנים גם קבעו כי הצדדים, שיכלו להינשא תחת חופה כדת משה וישראל, סירבו "לקדש" את מערכת היחסים ביניהם מתוך כוונה ברורה שלא למסד חיים משותפים כמקובל. משכך, הם לא נחשבים לנשואים ואין לרישום הנישואים בקפריסין כל תוקף הלכתי שמחייב אותם אפילו לעבור גט לחומרה. המשמעות היא, שהם מותרים להינשא לאחרים.

בית הדין הרבני הביע בפסק דינו עמדה ברורה כי כאשר בני זוג לא היו מנועים הלכתית מלהינשא בנישואין דתיים אך בחרו במתכוון להינשא אזרחית – מתקיים ביניהם קשר מחייב פחות, שניתן יהיה להתירו ביתר קלות.

חשוב לציין, כי פסק דין זה הינו חלק ממגמה עכשווית של פתיחות הנוהגת בפסיקות בתי הדין הרבניים – אשר עושים מאמץ לסייע למתדיינים שלא להמשיך ולאחוז בנישואין חסרי תוכן, המתקיימים על הנייר בלבד – תוך מציאת פתרונות יצירתיים וחדשניים להוצאת התכלית האמיתית מן הכח אל הפועל.

 

* עו"ד עינת סיני עוסקת בדיני משפחה.

**הכותבת לא ייצגה בתיק.

***המידע המוצג במאמר זה הינו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

לפסק הדין לחצו כאן

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני משפחה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני משפחה

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ