אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> נזקי גוף ותאונות >> לא הכירו בכם כנכי צה"ל? הגישו חוות דעת מפורטת מטעם מומחה מנוסה

לא הכירו בכם כנכי צה"ל? הגישו חוות דעת מפורטת מטעם מומחה מנוסה

מאת: עו"ד יואב צח וכס | תאריך פרסום : 09/07/2015 16:15:00 | גרסת הדפסה

אדם שנפגע במהלך השירות הצבאי, ביקש הכרה כנכה צה"ל ונדחה על-ידי קצין התגמולים, יכול להגיש ערעור לוועדת הערעורים שבבית משפט השלום. על מה כדאי להקפיד כשהוועדה ממנה מטעמה מומחה שיבחן את הנכות?

אנשים שנפגעו במהלך השירות הצבאי זכאים, כידוע, לבקש להכיר בהם כנכי צה"ל. הליך זה מתנהל מול קצין התגמולים של משרד הביטחון, שאמון לבדוק את טענות המבקשים ולהכריע האם הם נכי צה"ל או לא. במקרה שבקשה כזו נדחית, על המבקש להגיש ערעור לוועדת הערעורים, המורכבת משלושה חברי ועדה, בראשם שופט מכהן בבית משפט השלום.

קצין התגמולים דחה את הבקשה?

עורך דין משרד הביטחון

מאחר שמדובר בתביעות העוסקות בנזקי גוף, נדרשות חוות דעת מומחים רפואיים שיאששו את הפגיעה והקשר שלה לצבא – ככל שהן מטעם המבקש, או ידחו אותה – ככל שהן מטעם קצין התגמולים.

במשך עשרות שנים ועדות הערעורים אפשרו לחקור את המומחים מטעם המערער שתובע נכות והמומחה מטעם קצין התגמולים. היו אף מקרים שוועדות הערעורים אפשרו שחוות הדעת יוגשו לבית המשפט והוא יחליט מה איזו מהן מועדפת: זו שמכירה בנכות הצבאית או זו שדוחה אותה.

בשנים האחרונות החליטו ועדות שונות ברחבי הארץ (חיפה, תל אביב, באר שבע ועוד) למנות מומחים מטעמן, שיקבע אם החייל ייחשב לנכה צה"ל שנגרמה לו נכות או הוחמרה, או לחילופין שהנכות אינה קשורה לתנאי השרות. במקרה שמונה מומחה כזה, הן מעדיפות, לרוב, להסתמך על חוות דעתו הרפואית ולא על המומחים מטעם הצדדים.

שינוי זה בהתנהלות הוועדות דורש היערכות. נמנה מספר כללי אצבע שעל התובע להיות נכה צה"ל להקפיד כשהוא עומד בפני ועדת הערעורים:

  1. על הנכה לדאוג שהמומחה הממונה יהיה ללא זיקה, גישה או קשר למשרד הבטחון. כבר היו בעבר מקרים שוועדות מינו מומחה, בכיר בתחומו, פרופסור בבית חולים מוביל, ולאחר שנבדקה פעילותו בעבר, התברר שהוא היה מעורב בתיקים של קצין התגמולים.

 

  1. נקיון כפיים וחוסר אינטרסים: לא פעם מסתבר כי מומחה שהוועדה ביקשה למנות התמודד על תפקיד ציבורי מטעם משרד הבריאות. משמעות הדבר היא שהוא עלול לחשוש שאם יקבע משהו נגד משרד הבטחון, הדבר "יוריד לו נקודות" בעת בחינת מינויו לתפקיד.

 

  1. חשוב שהמומחה שנבחר יהיה מאוד מצוי בתחום שבמחלוקת. אם, למשל, הדיון הוא לגבי סוכרת, אפילפסיה או סכיזופרניה, המומחה יהיה מצוי בתחום המסוים שמבוקש לבחון, ולא בתחום ש"לידו".  אין די בכך שרופא מומחה יהיה רופא פנימי שאיננו עוסק דרך קבע בתחום הסוכרת, כדי לקבוע שהסוכרת התקיימה מחמת השירות הצבאי, וכך גם לגבי אפילפסיה, סכיזופרניה או כל מחלה שהיא.

 

  1. אפשר להתעקש: אם חוות הדעת מטעם הנכה, המערער שתובע הכרה כנכה צה"ל, ניתנה על ידי מומחה מנוסה בטיפול בתחום, מצטיין בו וחוות דעתו מפורטת ועשירה במחקרים, עדיף להתעקש שחוות הדעת תעמוד בפני ועדת הערעורים בנוסף לחוות הדעת מטעם המומחה של הוועדה. אם כי, במצב כזה, גם חוות הדעת מטעם קצין התגמולים תעמוד מול עיני הוועדה. 

מסקנה

מאחר שוועדת הערעורים מעדיפה להסתמך בתחום הרפואי על מומחה נוסף שהיא ממנה, ועל מנת שקולו של המומחה מטעם המערער יישמע, ראוי לרוב להודיע שחוות הדעת איננה מוסכמת על שני הצדדים אלא תתווסף לחוות הדעת של המערער וקצין התגמולים. בכך, ניתן למנוע הסתמכות מוחלטת רק על המומחה של הוועדה.

* עו"ד יואב צח-וכס עוסק בייצוג נכי צה"ל בתביעות נגד משרד הביטחון 

** הכותב לא ייצג בתיק.

*** המידע המוצג במאמר זה הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il 

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום נזקי גוף ותאונות באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום נזקי גוף ותאונות
אופניים חשמליים: מדריך לרוכב המצוי
עו"ד שירה פינקלשטיין (צילום: גל דור)
פיצוי על הטרדה מינית: מדריך לקורבן
עו״ד שרית חרל״פ (צילום: סם יצחקוב)

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ