אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני משפחה >> כיצד ניתן לדאוג לילד נכה לאחר מותכם

כיצד ניתן לדאוג לילד נכה לאחר מותכם

מאת: עו"ד שירי מלכה | תאריך פרסום : 19/11/2015 09:48:00 | גרסת הדפסה

צילום: איציק שוקל

ידוע שירושה יכולה להיות דבר מורכב ביותר. העובדה שמשפחות נורמטיביות רבות מאבדות שליטה אם לא ביצעו זאת בצורה מסודרת ידועה אף היא. אבל מה קורה במשפחות בהן אחד הילדים מוגבל רפואית או שכלית? עד כמה פרט זה הופך להיות משמעותי בסיפור?

אצל הורים לילדים מיוחדים, לא פעם ולא פעמיים חשש מהלא-נודע, בדיוק כפי שעלה אצל שמעון ונטלי.

דרך סיפורם של שמעון ונטלי (שמות בדויים) נבין שנכות היא עניין משמעותי מאוד. בני הזוג, בשנות החמישים לחייהם, הם הורים לרועי בן ה-16 – הסובל מנכות קשה ואינו מסוגל לתפקד כלל בלי תמיכת הוריו וצוות מטפלים המבלה איתו שעות רבות במהלך השבוע בכדי שלא יישאר בודד.

לייעוץ בענייני צוואות:

עו"ד ירושות וצוואות

כיצד יכולים הוריו של רועי לדאוג לו לאחר לכתם? האם ניתן להבטיח את המשכיות הטיפול והתמיכה הפיזית והנפשית בבנם? כיצד מאפשרים למנגנון כה מורכב, הכולל מטפלים שכירים ומתנדבים, להמשיך ולפעול בלעדיהם?

לבני הזוג יש הון רב אך אין להם ילדים נוספים שיוכלו לשאת באחריות במקומם ולדאוג לכך שההון יגיע לטיפול ברועי. הם גם לא מעוניינים להטיל נטל זה על משפחתם המורחבת, שכן מדובר באחריות גדולה והם אינם חושבים שניתן לסמוך על מי מבני המשפחה שיישא בה באופן מיטבי.   

הורים לילדים מיוחדים מכל הסוגים (שהרי יש קשת רחבה של קשיים ומוגבלויות) יודעים כי יחד עם האהבה הענקית שמכניס הילד לחייהם, גידולו כרוך בקושי רב. ישנה חשיבות אדירה בבחירת הטיפול שייצור את המעטפת הנכונה והמקיפה ביותר עבור ילדם, אשר תתמוך בו בכל שעל וצעד בחייו.

כל עוד ההורים בחיים הם דואגים לכלל ההיבטים אלו באופן מלא ומסור, אך מה יהיה עם ילדם הנכה לאחר שהם ילכו לעולמם? שאלה זו מטרידה הורים רבים.

נחזור לרועי. מבחינת חוק הירושה, ילד הוא היורש הטבעי של הוריו. על כן, באופן תאורטי, רועי, שאינו מסוגל לטפל בעצמו, יירש את כל הונם של הוריו שמעון ונטלי. ירושה זו אכן יכולה להבטיח טיפול נאות ברועי לכל חייו. אלא שבפועל לרועי אין את היכולת לפעול בכדי להבטיח זאת, בשל הנכות הקשה שלו, שכוללת גם יכולות קוגניטיביות נמוכות ביותר. לכן, על אף שיש לו את היכולת הכספית לדאוג לעצמו, בפועל הוא אינו מסוגל לכך.

קרן נאמנות ופעולות משפטיות מדויקות

מצב זה, שנשמע סבוך, ניתן למעשה לפתרון פשוט בעזרת הכוונה נכונה ופעולות משפטיות מדויקות. הפתרון הוא עריכת צוואה שתורה על הקמת קרן על שמו של רועי.

קרן נאמנות היא גוף משפטי נפרד ועצמאי, המוסדר ומוקם בישראל מכוח חוק הנאמנות, המקבל על עצמו להחזיק ולנהל נכסים לטובת אדם או גוף שלישי, אשר ייהנה מהם בהתאם להוראות יוצר הנאמנות.

קרן כזאת תוכל להבטיח את כל צרכיו של רועי. בצוואה יכולים ההורים לקבוע במפורש כיצד יחולק הכסף בין כל צרכיו, כמה סכום יוקדש לכל עניין ועניין, להורות על תשלומי משכורות הצוות המטפל, אופן בחירת המטפלים והמתנדבים, תנאי העסקתם ועוד.

בהיותם הורים לילד מיוחד, נטלי ושמעון הם היחידים שיודעים באמת איך לטפל ולספק לו את כל צרכיו. ואולם, באמצעות הקרן ניתן לדאוג לכך שסטנדרט הטיפול – מינון המפגשים של המטפלים והמתנדבים עם הילד, דאגה שרועי יקבל את האוכל האהוב עליו, חידוש מלתחת בגדיו מדי מספר חודשים וכן רכישת העזרים החדישים ביותר – ימשיכו בדיוק כפי שרועי הורגל עד היום.

כמו כן, שמעון ונטלי יוכלו לקבוע מי יהיה הנאמן לנאמנות. הם יוכלו לבחור אדם שתפקידו יהיה לדאוג כי הנאמנות תתנהל בדיוק בהתאם להוראותיהם. באפשרותם למנות קרוב משפחה או איש אמון עליו הם סומכים, וכן באפשרותם למנות אדם נוסף כפרוטקטור שמהווה בדרך כלל גוף מקצועי, המפקח ומוודא שהנאמן מבצע עבודתו בצורה ראויה.

בעזרת הקמת הקרן, שמעון ונטלי יוכלו להיות רגועים שהונם ורכושם מנוהל כראוי לאחר לכתם עקב חובת פיקוח המנהלים, וכן כי הרכוש יועבר לבנם בדרך הראויה והטובה ביותר עבורו. בנוסף לכך, הם יוכלו להבטיח שאף אדם לא יוכל לנצלו, שכן לרועי עצמו אין כל אפשרות לגעת ברכוש הקרן, זאת כיוון שהחוק קובע כי מדובר בישות עצמאית ונפרדת הפועלת רק על פי הוראות יוצריה.

לא להתפשר עד שמגיעים לפתרון הרצוי

הסיפור של רועי הוא אמנם סיפור קיצוני, אך זהו סיפור של ילדים רבים, שבשל מגבלותיהם אינם מסוגלים לקבל את ההחלטות הטובות ביותר עבורם.

כפי שראינו, באמצעות חשיבה מוקדמת ותכנון מוקדם ניתן לדאוג לילדים אלה לחיים טובים ברווחה וללא מחסור, תוך פיקוח צמוד וצמצום חשיפתם לניצול או לעושק.

ולסיכום, לעולם אין להתפשר בעניינים היקרים לליבנו, בטח שלא בכל הנוגע לילדינו. ישנו מלאי שלם של פתרונות משפטיים. לפיכך אין לוותר עד שמגיעים לפתרון הרצוי, שיבטיח את שלוות נפשכם ואת חייהם הבטוחים והמאושרים של ילדכם.

* עו"ד שירי מלכה בעלת משרד בו מחלקה העוסקת בהעברה בינדורית של עסקים ועסקים משפחתיים וניהול סיכונים משפחתיים – פרט, משפחה ועסק.

** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני משפחה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני משפחה

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ