אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> הוצאה לפועל >> כיצד הלכו בהוצל"פ לקראת אם שנאבקת על מזונות ילדיה?

כיצד הלכו בהוצל"פ לקראת אם שנאבקת על מזונות ילדיה?

מאת: עו"ד טל גוטרמן | תאריך פרסום : 03/08/2016 10:55:00 | גרסת הדפסה

צילום: atic12 www.123rf.com

התיק מתנהל משנת 2005 אך עד היום לא הצליחו לגבות מהאב את הכסף. הפתרון היחיד שנמצא הוא למכור דירה שבבעלותו, אבל התברר שהעסקה חייבת במס שבח שיקטין את התמורה משמעותית. כונס הנכסים ורשמת ההוצאה לפועל התגייסו לעזרת האם.

ביוני 2005 פתחה אישה תיק הוצאה לפועל בלשכה באשקלון בשל חוב מזונות שלא שילם אבי ילדיה לאורך שנים. המאבק נגד האב מתנהל עד ליום זה ממש – ובינתיים הוא צבר חוב של כ-170 אלף שקל לאם ועוד כ-158 אלף שקל לביטוח לאומי, שנשא במזונות במקומו.

חייבים לך כסף?

עורך דין הוצאה לפועל

האם טענה כי האפשרות היחידה לפרוע את החוב של האב-החייב היא באמצעות מכירת דירה שבבעלותו.

ביוני 2009 רשמת ההוצאה לפועל עפרה גיא (כיום שופטת משפחה), שטיפלה בתיק באותה תקופה, מינתה לפיכך כונס נכסים לדירת החייב, ו-6 שנים לאחר מכן נמצאה לה רוכשת.

הבעיה הייתה שעסקת המכר הצריכה תשלום מס שבח של כ-169 אלף שקל – סכום משמעותי בהתחשב בכך שהתמורה תעמוד על 450 אלף שקל. הכונס, שניסה להסתייע בחייב כדי שיוכל  להגיש בקשה לפטור ממס, נתקל בחוסר שיתוף פעולה מוחלט ונאלץ לפנות בשל כך ללשכת ההוצאה לפועל.

הכונס ביקש שיאושר לו לחתום בשם החייב על הבקשה שתוגש לרשויות המס גם ללא הסכמתו.

בדיון שהתקיים בינואר 2016 בלעדי החייב, שלא הגיע אף שזומן, טען הכונס כי אם ייאלץ לשלם את המס לא יישאר לאם הזוכה  כמעט כלום.

עליונותו של חוב מזונות

הרשמת מירב גולדנר, שדנה בבקשה, ציינה כי בעוד שכונס נכסים בהליכי פשיטת רגל מקבל לידיו את כל זכויות החייב, כונס נכסים בהוצאה לפועל מקבל אך ורק את הזכויות בנכס שמונה לממש. המשמעות היא שהוא אינו מקבל "אוטומטית" זכות לפטור ממס השייכת לחייב.

הרשמת קבעה כי במצב כזה עליה להכריע איזו זכות גוברת: הזכות האישית של החייב לפטור או זכותה של אם ילדיו לפירעון חוב המזונות במקסימום תוצאה.

הרשמת החלה בזכות לגביית חוב מזונות וציינה כי היא בעלת מעמד מיוחד משום שהיא עוסקת בדמי המחיה שחייב האב לילדיו – התלויים בכספים אלה – מכוח זכויותיהם החוקתיות לקניין ולכבוד.

הרשמת סקרה מספר הוראות חוק המעידות על עליונות של חוב המזונות – החוב היחיד שמאפשר למשל הוצאת פקודת מאסר לחייב.

מנגד, מקור הזכות לפטור ממס שבח "בטעמים סוציאליים כלכליים המבקשים להקל על המשפחה", ובשנים האחרונות היא הוכרה כזכות יחסית הכפופה להתנהלות הוגנת.

לפי הרשמת, שופטים שונים כבר אפשרו לכונסי נכסים לעשות בה שימוש גם כשהחייב לא מסכים, בנסיבות שבהן עשה בה שימוש לרעה ונהג בחוסר תום לב. והנה, גם במקרה הזה לא היה החייב נקי כפיים, קבעה.

"החייב הפגין אדישות להליכים, צבר חוב מזונות גבוה, לא שיתף פעולה עם ההליך ולא פעל לשם הקטנת הנזק שנגרם לזוכה וילדיה בהעדר תשלום מזונות", כתבה בהחלטתה ופסקה שזכות האם לגביית חוב המזונות עדיפה על זכויות החייב לפטור ממס.

בהקשר זה הוסיפה הרשמת כי יש להעדיף את זכות האב גם מאחר שהוויתור על הפטור עלול להפחית משמעותית את הכסף שתקבל, כשמנגד כלל לא ברור אם החייב התכוון להשתמש בו.

משכך, הרשמת התירה לכונס לבקש את הפטור גם ללא הסכמת החייב. המשמעות היא שבמקום שכספי מכירת דירתו יגיעו ברובם לרשויות המס, הם ישמשו את האם ויעזרו לה להמשיך להחזיק לבדה את התא המשפחתי.

  • שמות באי הכוח לא צוינו בהחלטה
  • כונס הנכסים: עו"ד תומר יחיא

* עורך דין טל גוטרמן עוסק בהוצאה לפועל ופשיטת רגל

** הכותב לא ייצג בתיק

*** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

גולשים בסלולרי? לשירות מיידי מעורך דין הורידו את Get Lawyer

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il 

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום הוצאה לפועל באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום הוצאה לפועל
כיצד ניתן למחוק עד 70% מהחובות ללא פשיטת רגל?
עו"ד רותם זגדון, צילום: יניב נגר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ