אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> חוקתי ומנהלי >> ייצוגית נ' עשרות רשויות: אין הנחה אוטומטית בארנונה לקשישים נכים

ייצוגית נ' עשרות רשויות: אין הנחה אוטומטית בארנונה לקשישים נכים

מאת: עו"ד ניר עמיחי | תאריך פרסום : 20/08/2015 15:55:00 | גרסת הדפסה

צילום: www.morguefile.com

אושרה בקשה לייצוגית נגד 34 רשויות מקומיות בטענה שגבו מאזרחים ותיקים ארנונה ביתר. הטענה שהעלתה עמותת קו לזקן היא שהרשויות אינן מעניקות לקשישים הנכים את ההנחה באופן אוטומטי, ואלה נדרשים לכתת רגליהם ולהוכיח את מצבם כדי לקבלה.

בבקשה לאישור תובענה ייצוגית שהגישה עמותת קו לזקן, נטען כי 34 רשויות מקומיות, בהן העיריות ירושלים, חיפה, באר שבע, פתח תקווה, חולון ואשדוד, גובות ארנונה ביתר מאזרחים ותיקים הזכאים לקצבת זקנה לנכה מביטוח לאומי.

זכאים להנחה בארנונה?

עורך דין מיסוי עירוני

בבקשה נטען כי בחוק האזרחים הוותיקים ובתקנות מכוחו נקבע כי אזרח ותיק שמקבל מביטוח לאומי קצבת זקנה לנכה זכאי להנחה של 100% בארנונה על 100 מ"ר בדירת מגורים. הנחה זו, כך הן טענו, צריכה להתבצע באופן אוטומטי, מבלי שהאזרח הוותיק יצטרך להוכיח את זכאותו.

אלא שהתברר לעמותה כי אף אחת מהמשיבות אינה מיישמת את ההטבה. לטענתם, בעוד שהרשויות כן נוהגות להעניק את ההנחה באופן אוטומטי למקבלי הבטחת הכנסה, היא מונעת אותן דווקא מהאזרחים הוותיקים, שנאלצים להגיש בקשה ולהוכיח את זכאותם.

בית המשפט, אם כך, התבקש להורות למשיבות להעניק לאזרחים הוותיקים המקבלים קצבת זקנה לנכה את ההנחה באופן אוטומטי ולהחזיר להם את שנגבה מהם ביתר לאורך השנים.

המשיבים, 34 הרשויות המקומיות, טענו מנגד כי הן לא חייבות לתת הנחה אוטומטית לקבוצת האזרחים הוותיקים הנטענת. לטענתה, כדי לקבל את ההנחה על האזרחים הוותיקים להוכיח את זכאותם. עליהם להגיש לרשות המקומית בקשה ולצרף אליה מסמכים מביטוח לאומי, ואז היא בוחנת כל מקרה לגופו ומחליטה אם יש זכאות או אין. הטענה כי עליהן להעניק את ההנחה באופן אוטומטי אינה מתיישבת, לטענתן, עם לשון החוק.

יש נוהג

השופטת מיכל נד"ב מבית המשפט לעניינים מנהליים מרכז שבלוד, סקרה את המצב החוקי נכון להיום וקבעה כי אמנם אין חוק שמחייב את הרשויות להעניק הנחה אוטומטית בארנונה, וכעקרון על מנת לקבלה על האזרחים להגיש בקשה וטפסים תומכים מביטוח לאומי, באופן עצמאי.

ואולם, ייתכן, שהזכאות האוטומטית כן מתחייבת לנוכח מנהגן של הרשויות להעניק הטבה אוטומטית למי שמקבל גמלת הבטחת הכנסה.

הנוהג הקיים ברשויות, קבעה השופטת, הוא שבהסתמך על מרשמי ביטוח לאומי הן מזכאות באופן אוטומטי מקבלי הבטחת הכנסה בפטור או הנחה בארנונה, מבלי לדרוש מהם להגיש בקשה פרטנית. נוהג דומה אינו קיים באשר לאזרחים הוותיקים.

ואולם, מאחר שעצם קבלת קצבת הזקנה לנכה מעידה על כך שהכנסתם של האזרחים הוותיקים נמוכה, מצדיקה לבדוק אם גם הם זכאים, ממש כמו מקבלי הבטחת ההכנסה, להנחה אוטומטית.

עם זאת, השופטת הצדיקה את טענת המשיבות כי לא ראוי שהתביעה תתנהל בידי עמותה שאין לה עילת תביעה אישית, והורתה להחליף את העמותה בתובע ייצוגי אחר, כלומר: אזרח ותיק, תושב אחת המשיבות, שמקבל קצבת זקנה לנכה ולא קיבל הנחה אוטומטית בארנונה.

בסיכומו של דבר אושרה הבקשה בשאלה האם ההנחה בארנונה לאזרח ותיק שמקבל קצבת זקנה לנכה צריכה להינתן באופן אוטומטי על פי רשימות של ביטוח לאומי בשל קיומו של נוהג דומה באשר למקבלי הבטחת הכנסה. הרשויות נדרשו להגיש כתב הגנה בתוך 45 ימים. לא נפסקו הוצאות.

  • באי כוח המייצגים: עו"ד גיא הרמלין, עו"ד שי צוקרמן, עו"ד דביר גליזר

* עו"ד ניר עמיחי עוסק במיסוי עירוני

** הכותב לא ייצג בתיק

** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il 

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
1

ארץ תת פלו על העיריות

המנוולים האמיתיים הם השופטים הארורים האלה שהשיטה נוטים לצד הרשויות באופן אוטומטי, בתביעות הכזב והמרצה כנגד אזרחים חלשים וקשי יום תוך שהם מתעשרים בכספי גזל וגם מחלקים ומתחלקים עם עורכי הדין הערפדים שמייצגים אותם. כשכל חטאו של הציבור הוא שהוא לא בקי בחוקים, למה שהשופטים יתעוררו רק אחרי תביעה ייצוגית? השופטים הם שותפים מלאים לפשע הזה בנטייה שלהם להטות לכיוון הממסד ממנו הם מקבלים את משכורותיהם ותנאי העל להם זוכים. היכן השיוויון אללק. מדינה מושחתת בה מובילים השופטים נטולי כל שמץ של כבוד אלא בוז ותעב.
1
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום חוקתי ומנהלי באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום חוקתי ומנהלי
קנאביס רפואי: העתירה שהצילה את האם והעובר
עו''ד טל-אור מועלם. צילום: אושר שילוק

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ