אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> נזקי גוף ותאונות >> חייל מילואים שסובל ממום מולד הוכר כנכה צה"ל

חייל מילואים שסובל ממום מולד הוכר כנכה צה"ל

מאת: עו"ד שלמה רכבי | תאריך פרסום : 05/11/2014 16:50:00 | גרסת הדפסה

החייל נפל ונפצע בכתפו בזמן המילואים. בבדיקות שעבר בעקבות הפציעה התגלה כי הוא סובל ממום מולד. בניגוד לעמדת קצין התגמולים, הורה המחוזי להכיר בבחור כנכה צה"ל.

בשנת 2009, נפל חייל מילואים בעת שהשתתף במטווח וכתפו ניזוקה. בבדיקות שעבר בבית החולים הדסה עין כרם שבירושלים, התגלה במקרה כי הוא סובל מגידול שפיר מולד והוא הופנה לניתוח לשם הסרתו.

לכתבות נוספות בנושא:

אלא שגם אחרי הניתוח המשיך הבחור הצעיר, יליד 81, לסבול מכאבים בכתף ומהגבלת תנועה משמעותית. לאחר שבוצעו בו בדיקות נוספות, נמצא כי הוא סובל מקרע בכתף ונותרה לו נכות.  

מאחר שסבר כי מצבו נגרם כתוצאה מאותה נפילה במטווח, הוא פנה למשרד הביטחון שיכיר בו כנכה צה"ל ויזכה אותו בגמלת נכות, אבל משהב"ט קבע שהשירות רק החמיר מצב קיים ולא גרם לנכות חדשה. ערעור שהגיש לוועדת הערעורים בירושלים נדחה גם הוא, בדעת רוב. 

שניים מתוך שלושת חברי הוועדה סברו כי הקשר בין הנכות לשירות הצבאי הוא של החמרה בלבד, והנכות לא נגרמה בשל הנפילה אלא בעקבות הגידול. לעומתם, סבר חבר הוועדה השלישי, כי הנכות נגרמה עקב האירוע.

בערעור שהגיש על החלטה זו לבית המשפט המחוזי בירושלים, טען המערער שדעת הרוב בוועדה שגויה. לדבריו, המצב הוא פשוט: לפני הנפילה הוא לא סבל מכל הפרעה בכתף, ולאחריה הוא נותר עם נכות. המערער הסביר, שהמום לא הפריע לו לפני הנפילה כלל. משום כך וגם מאחר שלא היה סיכוי שהגידול יהפוך לממאיר – הוא לא היה עובר את הניתוח אלמלא הנפילה.

קצין התגמולים עמד על כך שלא מדובר בפגיעה שנגרמה עקב השירות הצבאי. לגרסתו, הניתוח הוא שגרם לכאבים, להגבלות התנועה בכתף ולנכות, והניתוח כלל לא קשור לנפילה במטווח.

עוד נטען, כי לא יהיה זה נכון לקבוע כי מאחר שהנפילה היא שהביאה לגילוי המום ולניתוח, אז הנכות קשורה לשירות הצבאי.

הנכות קשורה כל כולה לשירות הצבאי

השופטים כרמי מוסק, יורם נועם ומשה בר-עם קיבלו את הערעור.

לפי השופט כרמי מוסק, המערער הוכיח שלפני הנפילה המום – אותו גידול שפיר - כלל לא הציק לו. מכאן, סביר להניח שהמערער לא היה עובר את הניתוח להסרתו אלמלא סברו הרופאים שזהו המקור לכאבים בכתפו. אבחנה זו הסתברה כלא נכונה לאחר שהתגלה כי המערער סובל גם מקרע ברצועת הכתף. פציעה, שקיימת סבירות גבוהה, שנגרמה בשל הנפילה והייתה, ככל הנראה, מקור הכאבים הראשוני.

"... המערער עמד בנטל המוטל עליו להוכיח מבחינה רפואית וכן מבחינה משפטית... כי הנכות ממנה הוא סובל נגרמה עקב השירות הצבאי והיא קשורה כל כולה לשירות הצבאי, שכן גם אם חלקה נגרמה עקב הניתוח שעבר המערער, עלה מהעובדות שאלמלא נפילתו בעת השירות הצבאי, ואלמלא העבודה שתחילה סברו הרופאים כי המגבלות נובעות מהמום המולד, שכן לא עמדה לפניהם התמונה הרפואית המלאה, סביר ביותר שהמערער לא היה עובר את אותו הניתוח", נכתב בפסק הדין שהורה לקצין התגמולים להכיר במערער כנכה צה"ל.

פסק הדין מחדד את האבחנה בין נכות ש"נגרמה" עקב שירות צבאי לבין נכות שרק "הוחמרה": גם חייל שבריאותו כבר הייתה לקויה כשהתגייס, זכאי לעיתים לזקוף את מלוא הנכות לתנאי השירות הצבאי.

  • ב"כ המערער: עו"ד ד' פלדמן
  • ב"כ המשיב: פרקליטות מחוז ירושלים (אזרחי)

* עו"ד שלמה רכבי ממשרד ציפורי, רכבי ושות' עוסק בדיני צבא ובטחון, ייצוג נכי צה"ל

** הכותב לא ייצג בתיק.

*** המידע המוצג במאמר זה הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il 

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום נזקי גוף ותאונות באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום נזקי גוף ותאונות
נפגעתי בתאונת דרכים ‒ מה עושים עכשיו?
עו"ד מרים כפרי קהן. צילום: רובי קהן

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ