אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> פלילי >> התחזה לאחיו בבנק - וירצה 16 חודשי מאסר

התחזה לאחיו בבנק - וירצה 16 חודשי מאסר

מאת: עדית אזולאי | תאריך פרסום : 02/12/2013 11:11:00 | גרסת הדפסה

לגזר הדין בעניין מדינת ישראל נ' פלוני

צעיר בן 20 בעל עבר פלילי עשיר התחזה לאחיו בשלוש הזדמנויות שונות ומשך במרמה סכומי כסף גבוהים. קשיי ההשתלבות שלו בחברה הובילו את השופטת להטיל עליו עונש מאסר של 16 חודשים.

נאשם בן 20, שההיכרות עם בתי המשפט אינה זרה לו, ניגש לבנק והזדהה כאחיו, המחזיק חשבון בסניף. הפקידים האמינו לו והוא משך 4,800 שקל מחשבון האח. כמה ימים לאחר מכן, באותו סניף, הוא הזדהה כאחיו באמצעות רשיון הנהיגה של אחיו ולקח הלוואה לרכישת רכב בסך 26,000 שקל.

הוא נתפס, הוגש נגדו כתב אישום, ובית משפט השלום בירושלים הרשיע אותו בגניבה והתחזות. כאמור, זו לא היתה ההרשעה הראשונה של הצעיר: בעברו שמונה הרשעות קודמות בגין אלימות וגניבה ממדריכי הפנימייה בה התחנך; פריצה; החזקת סכין; נהיגה ללא רשיון וגרימת תאונה.

בפני בית המשפט נפרשו נסיבות חייו של הנאשם: הוא יליד אתיופיה, הצעיר משמונה אחים, הוריו התגרשו בהיותו בן שש. לאביו יש עוד עשרה ילדים מנישואים קודמים. המשפחה חוותה משבר הגירה מתמשך והוא עצמו למד רק תשע שנות לימוד. לצה"ל לא גויס בשל עברו הפלילי וסירב לשתף פעולה עם הגורמים הטיפוליים.

באפריל 2013 סיים הנאשם לרצות 18 חודשי מאסר בגין העבירות הקודמות שביצע ועבר להוסטל. אף שהביע רצון לשנות את חייו ולהשתלב בחברה, הוא התקשה למצוא מקום עבודה ולשתף פעולה עם צוות ההוסטל, והתנהג באלימות כלפי השוהים האחרים, עד שהורחק סופית מהמקום.

בטיעוניה לעונש, עתרה המדינה להטיל על הנאשם בין 24-6 חודשי מאסר. לדבריה, על אף גילו הצעיר, הנאשם הורשע בעבירות דומות, וקשה להאמין שיצליח להשתקם בעתיד הקרוב.

ההגנה טענה, מאידך, שלא מדובר בעבירות מרמה מתוחכמות ולכן מוצדק להטיל עליו מאסר על תנאי, עבודות שירות או מאסר קצר ביותר. לדברי הסניגורית, את מרבית העבירות ביצע הנאשם לפני מאסרו ובהיותו קטין או על גבול הקטינות.

עוד ביקשה הסניגורית להתחשב בהודאתו בכל התיקים התלויים ועומדים כנגדו ובכך שמאז שחרורו לא נפתחו נגדו תיקים נוספים. לדבריה, הנאשם מעוניין להתחיל בחיים חדשים. כמו כן, הנאשם ואחיו כרתו חוזה ביניהם למניעת מעשי התחזות וגניבה נוספים, והאח אף מסר על כך עדות בבית המשפט.

הנאשם עצמו הביע חרטה על מעשיו ומסר כי הוא התחיל בדרך חדשה.

טיפול בין כתלי בית הסהר

השופטת חיה מרים לומפ הדגישה, כי על העונש להרתיע את הנאשם, אשר המשיך לבצע עבירות למרות שהתנהלו נגדו הליכים פליליים. מהתסקיר בעניינו עולה, כי רק הימצאות במסגרת סגורה בעלת גבולות ברורים, עשויה להוביל לשינוי בהתנהגותו.

עוד הוסיפה השופטת, שהנאשם לא בחל מלגזול את האנשים הקרובים לו ביותר ולפגוע במי שניסו להדריכו ולסייע לו. אמנם יש להתחשב בנסיבותיו האישיות הקשות ובגילו הצעיר, וכן בעובדה שלקח אחריות מלאה למעשיו והביע חרטה, אך התנהגותו הוכיחה שיש בו משום סכנה לציבור.

לפיכך, גזרה השופטת על הנאשם 16 חודשי מאסר, שיתחיל לרצותם בינואר 2014, וכן 18 חודשי מאסר על תנאי. היא הביעה תקוותה, שהנאשם ישכיל לנצל תקופת מאסר זו כדי לעבור שינוי ולהצטרף להליך טיפולי.

שיתוף פעולה

עו"ד קובי מרגולוב, העוסק בדין הפלילי, מציין שאילו היה הנאשם משתף פעולה עם גורמי הטיפול היה עונשו קל בהרבה. "אין לנאשם אלא להצטער על כי לא השכיל לסייע לעצמו", מוסיף עו"ד מרגולוב, "שכן תקופת המאסר הארוכה יחסית שהוטלה עליו בגין ריבוי העבירות נדמית כמאזנת בין גילו הצעיר בעת ביצוען לבין הסכומים הגבוהים שגנב".

עו"ד מרגולוב מוסיף, שטוב יעשו הורי נאשמים צעירים אם יפנימו את החשיבות המכרעת שמעניק בית המשפט לשילובם בהליך טיפולי: "במקרים לא מעטים יעדיף בית המשפט את שיקומו של הנאשם על פני הענשתו ויימנע כלל משליחתו אל מאחורי סורג ובריח" מסכם מרגולוב. לידיעת ההורים.

לגזר הדין בעניין מדינת ישראל נ' פלוני

למדור: פלילי

אתר המשפט הישראלי פסקדין

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום פלילי באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום פלילי

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ