אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני משפחה >> העמותה הזניחה את החסוי – ביהמ"ש הורה על פיקוח הדוק

העמותה הזניחה את החסוי – ביהמ"ש הורה על פיקוח הדוק

מאת: מערכת PsakDin | תאריך פרסום : 24/09/2015 18:36:00 | גרסת הדפסה

צילום: dollarphotoclub

פסק הדין החדש של השופטת אספרנצה אלון מראה עד כמה חשוב לפקח על האפוטרופוסים ולהגן על החסויים שקולם לא נשמע ונתונים לחסדיהם.   

מינוי אפוטרופוס טומן בחובו את הסיכון שהאדם או העמותה הממונים ישתמשו במעמדם לניצול החוסה. המקרה המפורסם של עו"ד ירדנה נילמן, שבמסגרת תפקידה כאפוטרופוס גנבה מיליונים מעשרות חוסים, הוא דוגמא טובה לבעייתיות שבמינוי אדם או גוף לשלוט, למעשה, על חייו של אדם חסר אונים.

לייעוץ בענייני חסויים

עורך דין אפוטרופסות

בפסק הדין שניתן לפני מספר ימים עמדה שופטת בית המשפט למשפחה בחיפה, אספרנצה אלון על חשיבות הבדיקה והמעקב אחר התנהלות האפוטרופוסים.

המקרה עסק בעמותת ש.פ.ר. שמונתה לשמש כאפוטרופוס לחסוי בודד כבן 61, שעבר לפני כשש שנים אירוע מוחי. לנוכח חששות שהעלו שירותי הרווחה והאפוטרופוס הכללי לגבי התנהלות העמותה, עלתה השאלה האם יש לבטל את המינוי.

גורמי הרווחה העלו תמונה מדאיגה של הזנחת החסוי ברמה האישית וברמה הכלכלית והמשפטית. נמצא כי מאז המינוי ב-2012 נציגי העמותה כמעט ולא ביקרו את החסוי בהוסטל בו הוא שוהה. בנוסף, באופן תמוה, העמותה סירבה לממן את השתתפותו בטיול שנערך לדיירי ההוסטל במחיר מסובסד למרות שלחסוי יש הכנסה. בשל כך, הוא נשאר לבדו בהוסטל כשכל יתר הדיירים יצאו לחופשה.

בנוסף, התגלה שהעמותה גם לא הגישה דוחות כספיים למחלקת הפיקוח כפי שהיא חייבת לפי החוק ולא טיפלה בענייניו המשפטיים, בהם תיק פשיטת רגל וירושת אמו המנוחה.

להגן על החסוי

בשלב זה ועל מנת שיהיה מי שייצג את החסוי ויגן על זכויותיו, מינתה השופטת אלון את עו"ד גיא הירש כאפוטרופוס לדין. השופטת ציינה את החשיבות רבה שבמינוי עורך דין לחסוי שאינו יכול לבטא את עצמו ולהביע את דעתו בסוגיות בעלות השפעה מכרעת על חייו.

מאז החלו הדיונים בתיק התנהלות העמותה נבדקה לעומק ושירותי הרווחה ערכו עוד שלושה תסקירים. בתסקיר האחרון, שנערך בפברואר השנה, צוין כי עד לתחילת ההליך המשפטי העמותה לא טיפלה בענייניו של החסוי בצורה תקינה. ואולם, מאז חל שיפור בהתנהלותה. היא החלה לשמור עמו על קשר רציף ומינתה עורכי דין לטיפול בענייניו המשפטיים.

האפוטרופוס הכללי אישר שבתחילת הדרך התנהלות העמותה לא הייתה תקינה, בלשון המעטה, וחשפה את החסוי לנזקים ולהפסדים כלכליים לא מבוטלים, אולם סברה, כי לאחר שתיקנה את דרכיה אין להחליף אותה.

לעמדת האפוטרופוס, לאחר שאור הזרקורים הופנה למקרה העמותה החלה לטפל בחסוי ולהעניק לו יחס אישי ומיוחד. אם היא תוחלף עכשיו, הוא יאבד את היחס הזה והרצף הטיפולי ייפגע. בנוסף, כיום יש לחסוי גם אפוטרופוס לדין וגם עורכי דין שמגנים על זכויותיו.

בנוסף, האפוטרופוס טען כי אם בית המשפט יבהיר לעמותה ולאחרות כמוה את המדיניות הראויה באמצעות פסק הדין, הן יפעלו בהתאם וימלאו את תפקידן באופן ראוי ורצוי.

השופטת אלון אמנם התרשמה שחל שינוי בהתנהלות העמותה אך לטעמה זה לא מספיק כדי למנות אותה בשלב הזה כאפוטרופוס קבוע לחסוי. בתוך כך הזכירה השופטת כי התיקון נעשה רק לאחר שבית המשפט התערב והדגישה את החשיבות שיש לפיקוח על אפוטרופוסים המוביל – כפי שמוכיח המקרה הנוכחי – לחשיפת התנהלויות לקויות.

על כן, בחרה השופטת אלון להתנות את המינוי בבדיקות שייערכו מדי חצי שנה במשך שלוש השנים הבאות. לבסוף החליטה השופטת כי האפוטרופוס לדין, שהשקיע שעות רבות בניהול התיק והתנהל באופן מקצועי לעילא, זכאי לכפל שכר הטרחה הנקוב בתקנות הסיוע המשפטי

** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il  

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני משפחה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני משפחה

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ