אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> נזקי גוף ותאונות >> המחוזי: המדינה אינה אחראית למותם של אזרחים פלסטינים ב'עופרת יצוקה'

המחוזי: המדינה אינה אחראית למותם של אזרחים פלסטינים ב'עופרת יצוקה'

מאת: טל צבר, עו"ד | תאריך פרסום : 11/09/2012 10:44:00 | גרסת הדפסה

לפסק הדין בעניין עז' המנוח פאיז מצבאח האשם אלדאיה ואח' נגד מדינת ישראל- משרד הביטחון

יורשים ותלויים של אזרחים פלסטינים שנהרגו במבצע 'עופרת יצוקה' הגישו תביעת פיצויים נגד המדינה. בית המשפט המחוזי בנצרת דחה את התביעה, בקובעו כי למרות הצער על מות המנוחים, המדינה אינה אחראית בנזיקין בגין פעילות מלחמתית של צה"ל.

במהלך מבצע 'עופרת יצוקה' אותר יעד ששימש כמחסן של אמצעי לחימה בביתו של פעיל חמאס, אולם עקב תקלה מבצעית, הותקף בטעות יעד אחר, וכתוצאה מכך נהרגו 22 בני משפחה פלסטינית ונפצע אדם נוסף.

לפיכך, הגישו היורשים והתלויים של ההרוגים והאדם שנפצע תביעה בשם עזבונות ההרוגים, לתשלום פיצויים, בה טענו כי אין לפטור את המדינה מאחריות באופן גורף, על פעילותה המלחמתית בכל התקופה של מבצע עופרת יצוקה, וכי יש להידרש לכל אירוע בנפרד, מאחר שבתקופת המבצע היו ימים ומקומות בהם לא התנהלה פעילות מבצעית-מלחמתית.

לטענתם, גם אם סממנים של פעולה מראים כי מדובר בפעולה מלחמתית, יש לבחון את מידתיותה, טיבה ואופייה, שכן, במקרה הנוכחי, על אף שלכאורה ננקטה הפעולה למטרה לגיטימית, היא נעשתה בלב אוכלוסייה אזרחית, ובמסגרתה נפגע בית מגורים.

לפיכך טענו, כי החמלה האנושית והמשפט ההומניטרי מחייבים פיצוי במקרה זה, שכן לא יתכן מצב בו גורלם של אזרחים פשוטים יהא כגורל מחבלים שנטלו חלק בפעילות אלימה נגד בטחון המדינה.

המדינה טענה, כי מדובר בפעולה שבוצעה בעזה שחלות עליה הגנות "פעולה מלחמתית" ו"מעשה מדינה" המקנות לה חסינות מפני אחריות. בנוסף טענה, כי נמסרה לאוכלוסיה אזהרה מוקדמת על כניסת כוחות צה"ל לאזור, וכי לא ניתן היה למנוע את הפגיעה, משום שהתגלה, כי האויב מצא מחסה בלב האוכלוסייה שלא התפנתה.

השופט אשר קולה דחה את התביעה. נקבע, כי אין להטיל אחריות נזיקית על המדינה בגין פעילות מלחמתית של כוחות הביטחון, היוצרת מעצם טיבה סיכונים שמערכת הדינים השגרתית לא נועדה להתמודד עמם, והיא מצריכה הסדר מיוחד שיהיה בו כדי להשקיף על התמונה הכוללת.

עוד נקבע, כי אמנם ביתם של התובעים הותקף בטעות, בשל סמיכותו ליעד המקורי, אולם למרות שיש להצר על מותם של המנוחים, הפעילות המבצעית של צה"ל הייתה בלתי מכוונת ובכל מקרה היא חוסה תחת הגנת פעולה מלחמתית, כך שהמדינה אינה חבה בנזיקין כלפי התובעים.

לפסק הדין בעניין עז' המנוח פאיז מצבאח האשם אלדאיה ואח' נגד מדינת ישראל- משרד הביטחון

למדור: נזיקין

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום נזקי גוף ותאונות באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום נזקי גוף ותאונות

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ