אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> מקרקעין ונדל"ן >> המדינה תשלם כפול: העריכה לא נכון את שווי השטח שהפקיעה

המדינה תשלם כפול: העריכה לא נכון את שווי השטח שהפקיעה

מאת: עו"ד מלי חיימוב | תאריך פרסום : 28/01/2016 19:06:00 | גרסת הדפסה

צילום: Dollarphotoclub

בינואר 2013, הגישה משפחה, שחלקת האדמה שלה בצפון הארץ הופקעה, תביעה לפיצוי של 1.6 מיליון שקל מהמדינה. המדינה טענה שגובה הפיצוי שהמשפחה מבקשת מופרז. השופט כמאל סעב פסק כי שווי החלקה שהופקעה עומד על 884,869 שקל, שהוא סכום ביניים בין חוות הדעת שהגישו הצדדים.

ב-1986 הופקעה קרקע של משפחה ממג'ד אלכרום שבצפון הארץ, בשטח של כ-9,600 מ"ר והועברה על שם המדינה.

לייעוץ בתחום

פנו ל- עורך דין מקרקעין

בינואר 2013 הגישה המשפחה תביעה נגד המדינה בבית המשפט המחוזי בחיפה, וביקשה לבטל את ההפקעה, משום שהמדינה "זנחה את מטרת ההפקעה". עם זאת בהמשך ההליך שינתה המשפחה את תביעתה והסתפקה בפיצוי כספי.

לשם כך, היא הגישה חוות דעת של שמאי מקרקעין, שבחן עסקאות דומות שהיו באזור, ולפיהן העריך את שווי הקרקע בממוצע לשנה ב-21 דולר למ"ר.

חוות הדעת התבססה על השיטה ההשוואתית, שהיא שיטת ההערכה המועדפת לקביעת שווי הקרקע לפי בית המשפט העליון, כך שבמצב בו היו עסקאות דומות בשוק החופשי, ניתן להשתמש בנתונים שלהם כדי להעריך את שווי הקרקע, ולפסוק פיצויים לפיה.

המדינה אמנם הסכימה כי עליה לפצות את המשפחה על ההפקעה, אולם לפי חוות דעת השמאי מטעמה, שהציג גם הוא עסקאות להשוואה שנעשו באזור, הוערכה הקרקע בממוצע של 9 דולר למ"ר.

כדי לקדם את המחלוקת, הוסכם בין הצדדים כי את סכום פיצוי שאינו שנוי במחלוקת, העומד על 425,700 שקל, המדינה תשלם למשפחה.

בבית המשפט הם המשיכו לדון ביתרת הסכום. המשפחה טענה כי המדינה הציגה בכוונה עסקאות מוטות כלפי מטה, כדי לשלם לה כמה שפחות, וכי רוב עסקאות ההשוואה שהפנה אליהן השמאי מטעמה מתייחסות לחלקות מישובים רחוקים מאזור ההפקעה. 

המדינה מנגד טענה כי חוות הדעת של המשפחה אינה תקנית, ומציגה עסקאות שנערכו בקרקע שיועדה למגורים למרות שהקרקע שהופקעה יועדה לחקלאות, ללא צפי או פוטנציאל לשינוי ייעוד.

חוות הדעת מקשות

השופט כמאל סעב קיבל את התביעה בחלקה, והסביר כי פיצויי ההפקעה נועדו להעמיד את בעל הזכות בקרקע המופקעת בראותו מצב בו היה אילו ההפקעה לא הייתה קורית.

הוא בחן את עסקאות ההשוואה שהציגו שמאי הצדדים, והגיע למסקנה כי אף אחת מהן לא דומה לחלקה שהופקעה בפועל. לכן, ומאחר שחוות דעת השמאים רק הקשו על בית המשפט, החליט השופט להשתמש בהן באופן חלקי בלבד, וקבע כי יהיה זה צודק והוגן לקבוע שווי של 15 דולר למ"ר, המגיע ל-884,869 שקל, ממנו ינוכו 425,700 שקל שכבר שולמו.

יוצא שלאחר הניכוי המדינה תשלם למשפחה 459,169 שקל, לו יתווסף שכ"ט עו"ד בשיעור של 15% מסכום הפיצוי.

  • ב"כ התובעים: עו"ד איימן אבו ריא, עו"ד סברי חמודשבי
  • ב"כ הנתבעים: עו"ד שחר ציטלין

* עורכת דין מלי חיימוב עוסקת בדיני מקרקעין 

** הכותבת לא ייצגה בתיק

*** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחברת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום מקרקעין ונדל"ן באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום מקרקעין ונדל"ן

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ