אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני עבודה >> המדינה תחזיר כספים שניכתה מעובדי מדינה המשרתים במילואים

המדינה תחזיר כספים שניכתה מעובדי מדינה המשרתים במילואים

מאת: עו"ד יפית מנגל | תאריך פרסום : 19/07/2015 16:36:00 | גרסת הדפסה

צילום: Dollarphotoclub

בית הדין האזורי לעבודה קבע שלעובדי המדינה יוחזרו הפרשי שכר שהמדינה ניכתה על ימי מנוחה וחג בזמן שירות מילואים.

לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב הוגשה בספטמבר 2012 תביעה ייצוגית על ידי שני עובדי מדינה שמשרתים כטייסים בשירות מילואים פעיל בממוצע של כ-50 ימים בשנה (כל אחד). בייצוגית, שהוגשה באמצעות עו"ד חן בכר, נטען שהמדינה מקזזת שלא כדין סכומים משכר המשרתים במילואים ובכך פוגעת בעובדים שלה.

בעיות עם המעסיק?

פנו ל - עורך דין דיני עבודה

חוק שירות המילואים שנחקק באוגוסט 2008 קובע שמשרת מילואים שמצליח לעבוד בעבודתו הרגילה במהלך שירות המילואים או משרת בימי מנוחה, חגים או ימי חופש, יהיה זכאי גם לשכר העבודה הרגיל וגם לתגמול מילואים.

בית הדין אישר את טענת המדינה, שיוצגה על-ידי עו"ד דורית (יפרח) דרורי, שלפי החוק אין לאשר ייצוגית כשמדובר בתביעה של עובד שחל עליו הסכם קיבוצי המסדיר את תנאי עבודתו. עם זאת המליץ לעובדים לשנות את תביעתם לפרטנית, ובאוקטובר 2013 הוגש כתב תביעה מתוקן, בו ביקשו העובדים שהמדינה תשיב להם סכומים בעבור ניכויים בלתי חוקיים שבוצעו במשכורותיהם, לתובע הראשון בסך של 7,979 שקל ולתובע השני בסך של 18,379 שקל.

בתגובה, הגישה המדינה תביעה שכנגד לפיה התובעים הם שחייבים למדינה כספים בעבור היעדרות משירות מילואים בימי מנוחה, וכך נאלצו התובעים להתמודד עם תביעה הגבוהה בהרבה מהסכומים שתבעו.

ביוני 2014 הגישו התובעים את סיכומיהם, אלא שבנובמבר 2014 ביקשה המדינה למחוק את התביעה והתביעה שכנגד, מאחר שהתקבלה באותם הימים החלטה על ידי החשבת הכללית במשרד האוצר שקבעה שנפלה טעות באופן חישוב הפרשי השכר שמגיעים לעובדי מדינה המשרתים במילואים בימי מנוחה וחג.

התובעים יותר משמחו לגלות שהמדינה החליטה אחרי כל כך הרבה שנים לשנות את דרכה בכל הקשור לניכוי הפסול שנעשה עד כה בשכרם של עובדי שירות המדינה הנקראים ומבצעים את שירות המילואים. עם זאת, ולאחר שביקשו הבהרות עליהן סירבה המדינה לענות, טענו כי מתן פסק דין בעניינם הוא הכרחי, בין היתר כדי שיהיה אפשר לאכוף על המדינה לנהוג על פיו כלפי יתר משרתי המילואים בשירות המדינה.

ציפתה שימתינו בסבלנות?

אב בית הדין האזורי לעבודה השופט דורי ספיבק הביע בפסק דינו ביקורת כלפי התנהלות המדינה וקבע שאין בסיס למחיקת התביעה. ראשית, אמנם המדינה התחייבה להשיב לעובדיה את שכרם, אך הדבר עוד לא נעשה, ומגיע לתובעים לקבל פסק דין שאותו יוכלו לאכוף בהוצאה לפועל למשל.

שנית, ההתדיינות סביב ההליך ארכה קרוב לשלוש שנים ואין זה סביר שהתובעים ימחקו את תביעתם וימתינו בסבלנות למועד בלתי ידוע שבו תואיל המדינה לשלם להם את הסכומים שתבעו.

נוכח האמור, קבע השופט ספיבק שהמדינה תשיב לכל עובדיה ששירתו במילואים החל מאוגוסט 2008, בימי מנוחה וחג את הפרשי השכר שניכתה מהם.

כן קבע שאם המדינה תחליט בעתיד לשנות את שיטת הניכוי, היא תודיע על כך מראש 120 ימים לפני כניסת ההחלטה לתוקף.

בהיבט הפרטני, קבע השופט ספיבק, שהמדינה תשלם לתובעים את הסכומים המלאים שתבעו בתוספת הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין בסך של 80 אלף שקל –  סכום גבוה בגלל אורכו ומורכבותו של ההליך, שהיה יכול להיחסך אילו המדינה הייתה משנה את עמדתה מוקדם יותר. בנוסף, התחשב השופט בכך שההליך היה "מעין ייצוגי", אף על פי שלבסוף התנהל כפרטני, ובכך שתוצאותיו עשויות להיטיב ולהשפיע על אלפים רבים של משרתים במילואים.

למרבה הצער, אין זו הפעם הראשונה שהמדינה מסתתרת מאחורי טענות סרק בכדי להימנע מלהשיב כספים שגבתה, בניגוד לדין, משכירים במשק. יצוין, כי גם מעסיקים נפגעים לא אחת בגלל התנהלות הביטוח לאומי, שאינו טורח להבחין בין הפרשים המגיעים למעסיק מתגמולי המילואים לבין הפרשים המגיעים לעובדים, וכתוצאה מכך מועברים לעובדים כספים רבים השייכים למעסיקים.

לקריאת פסק הדין 

  • ב"כ התובעים: עו"ד חן בכר
  • ב"כ הנתבעת: עו"ד דורית (יפרח) דרורי

* עו"ד יפית מנגל עוסקת בדיני עבודה ובתובענות ייצוגיות

** הכותבת לא ייצגה בתיק

*** המידע המוצג במאמר זה הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחברת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

 

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני עבודה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני עבודה
אלה הכללים הלא חוקיים שכדאי להוציא מהסכמי העבודה
עו"ד שרית לנגה כהן (צילום: אופיר הראל)

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ