אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני משפחה >> הורים גרושים? זכותכם לקבל בנפרד מידע רפואי על ילדיכם מקופת החולים

הורים גרושים? זכותכם לקבל בנפרד מידע רפואי על ילדיכם מקופת החולים

מאת: עו"ד גלית יוסף עוז | תאריך פרסום : 10/03/2015 13:42:00 | גרסת הדפסה

צילום: dollarphotoclub

למרות הוראת משרד הבריאות ופניות עמותת "הורות משותפת=טובת הילד" להנגיש להורים גרושים את המידע על זכותם לקבל מידע רפואי בנפרד מההורה האחר, קופות החולים נמנעו מלפרסם את המידע. התערבות ביהמ"ש היא שסיימה התנהלות קלוקלת זו. 

בעקבות פנייתה של עמותת "הורות משותפת=טובת הילד" מיולי 2013 הורתה שרת הבריאות יעל גרמן לקופות החולים לפרסם חוזר פומבי בנושא זכויות הורים גרושים ולא נשואים לקבל מידע רפואי בנוגע לילדיהם הקטינים.

למידע בנושא זכויות הורים גרושים:

כנסו ל-פורום דיני משפחה

אלא שגם מספר חודשים לאחר מכן, המשיכו להגיע לעמותה עשרות פניות של הורים גרושים, שטענו שהקופות ממשיכות למנוע מהם קבלת מידע רפואי על ילדיהם. העמותה פנתה לקופות שוב ושוב בבקשה להנגיש להורים את המידע על זכויותיהם, אך לטענתה המידע עדיין לא פורסם באופן מוסדר ופומבי.

במאי 2014 הגישה העמותה עתירה מנהלית כנגד כל קופות החולים לביהמ"ש לעניינים מנהליים בת"א. היא טענה, כי חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות וחוק חופש המידע, מחייבים את הקופות למסור מידע רפואי לכל הורה בנפרד ולשלוח אותו לכתובת נפרדת, ואף לפרסם חוזר המבהיר את אופן קבלת המידע.

העמותה ביקשה לחייב את הקופות לספק את המידע ולהעמיד לידיעת הציבור את הדרך להשגתו באמצעות אתר האינטרנט שלהן.

קופות החולים טענו, כי החוק מחייב אותן ליידע את הציבור על ההנחיות המנהליות שעל פיהן הן פועלות, אולם הן לא מחויבות לפרסם את ההנחיות עצמן - בטח שלא באתריהן.

הקופות הוסיפו, כי במידה שמתקבלת אצלן הודעה בכתב מהורה על רצונו לקבל עותק נפרד מהמידע הרפואי של ילדו – הן מוסרות לו את המידע. חלק מהקופות הוסיפו, כי בעקבות פניית משרד הבריאות הן פרסמו באתר האינטרנט שלהן מידע המפנה לחוזר מנכ"ל משרד הבריאות.

"מכבי" ציינה, כי לאחרונה היא השלימה הכנת נוהל כתוב ליישום החוק, שעיקריו פורסמו באתר האינטרנט שלה. "מאוחדת" ו"לאומית" טענו, כי פרסמו באתריהן נוהל מתן גישה להורים למידע של ילדיהם.

תם עידן הלוח שעם

השופטת ד"ר דפנה אבניאלי ציינה כי "מכבי" היא היחידה מבין הקופות שפרסמה באתר שלה נוהל פנימי בנושא – וגם זאת בעקבות העתירה. ה"כללית" הפנתה רק לחוזר מנכ"ל משרד הבריאות דרך עמוד בשם "הורים לא נשואים וגרושים: כך תקבלו מידע רפואי על ילדכם", ו"לאומית ו"מאוחדת" הסתפקו בהפניה לחוזר ללא כל הסבר או פירוט.

יוצא אפוא, שעל מנת להגיע לנוהל המפורט נדרש ההורה לערוך חיפוש ארוך ומקיף באתרי  הקופות, וגם אז הוא מגיע לחוזר מנכ"ל ארוך ולא ברור ונדרש להתעמק בו.

השופטת הוסיפה, כי היא לא מבינה מדוע קופות החולים סירבו להצעתה לפרסם באתריהן בפשטות את סעיף החוק שמעניק להורים את הזכות לקבלת המידע בנפרד.

לבסוף הבהירה השופטת לקופות, כי הן מחויבת למסור את המידע על זכותם של ההורים: "תם העידן שבו היה מפורסם מידע חיוני על גבי לוח שעם במרפאות קופות החולים. אך טבעי הוא, כי מבוטח המבקש לקבל מידע אודות זכויותיו בקופת החולים, יפנה לאתר האינטרנט של הקופה, וימצא את מבוקשו במהירות ובנוחות".

לפיכך, השופטת קיבלה את העתירה וחייבה את הקופות לפרסם באתרי האינטרנט שלהן בצורה בולטת את עצם הזכות לקבלת מידע רפואי בנפרד מההורה האחר, בציון כתובת דואר ומייל למשלוח בקשה בכתב לקבלתו.

הקופות חויבו לשלם לעמותה הוצאות משפט בסך 20,000 שקל (5,000 כל אחת).

 

 

* עו"ד גלית יוסף עוז עוסקת בדיני משפחה.

** הכותבת לא ייצגה בתיק.

*** המידע המוצג במאמר זה הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחברת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

 

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il 

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני משפחה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני משפחה

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ