אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני משפחה >> ההורים סירבו לטיפול כימותרפי בבנם - ביהמ"ש כפה

ההורים סירבו לטיפול כימותרפי בבנם - ביהמ"ש כפה

מאת: מערכת PsakDin | תאריך פרסום : 10/06/2014 15:05:00 | גרסת הדפסה

להחלטה בעניין משרד הרווחה והשירותים החברתיים חיפה נ' ח.כ. ואח'

רשויות הרווחה דרשו מבית המשפט לענייני משפחה להורות להורים ולקטין כבן 14 שהחלים מלוקמיה, לבצע טיפולי כימותרפיה לנוכח עמדת הרופאים המטפלים, לפיה הטיפול הכרחי להצלת חייו.

קטין, שסבל לפני כחמש שנים מלוקמיה קשה, טופל בכימותרפיה והחלים. בתחילת 2014, אובחנה אצל הקטין התפרצות חוזרת של המחלה, והוא עבר ניתוח לכריתת הגידול. כעת הוא זקוק, לדעת הרופאים המטפלים בו, להמשך טיפול כימותרפי והקרנות בכדי למנוע את הישנות המחלה. אלא שהקטין והוריו מסרבים לקבל את הטיפול.

בבקשה, שהוגשה על ידי משרד הרווחה והשירותים החברתיים בחיפה, התבקש ביהמ"ש לענייני משפחה בטבריה להורות על מתן טיפולים כימותרפיים וקרינה לקטין, לשם שמירה על שלומו הגופני.

הרווחה טענה, שלהערכת הרופאים המטפלים בקטין, ללא הכימותרפיה עלולה המחלה לחזור ולהתפשט למח העצם ובמקרה כזה יידרש טיפול הרבה יותר מורכב ואגרסיבי, שעלול להעמיד את הקטין בפני סכנת חיים ממשית.

עוד סבורים הרופאים, כי בעזרת טיפול כימותרפי ניתן יהיה למנוע את הישנות המחלה בהצלחה רבה.

מנגד, הקטין והוריו עמדו על סירובם והביעו חשש שהטיפול עלול דווקא להזיק לבנם, לגרום לו לבעיות רפואיות נוספות ואף להביא למותו. תסקיר הסעד שנערך להם גילה סיבה נוספת לסירוב: אמונתם העיוורת של ההורים ברב ק' שהורה להם שלא לקבל את הטיפול.

ההורים הבטיחו שידאגו לכך שבנם ייבדק תכופות בביה"ח, ואם המחלה תחזור הם יחלו בטיפול הכימותרפי באופן מיידי.

הקטין תאר את תקופת אשפוזו הקודמת כשהות "בכלא" ואמר שהוא מעדיף לשחק עם חברים מאשר להיות בבית חולים ולמות.

עו"ד יעקב מור יוסף שמונה כאפוטרופוסו לדין של הקטין התרשם שהוא נחוש בדעתו לסרב לטיפול בשל הסיכונים הטמונים בו והמליץ האפוטרופוס לכבד את רצונו.

אין מחלוקת על יעילות הטיפול

המומחה שמונה מטעם ביהמ"ש תמך בעמדת הרופאים המטפלים וקבע שיש להתחיל בטיפול הכימותרפי במיידי. ההורים נמנעו מלהגיש חוות דעת של מומחה מטעמם, אך הציגו סיכום ייעוץ של רופא מטעם קופת החולים שצידד בעמדתם. אלא שבמהלך הדיון אף הרופא השתכנע כי יש להתחיל במתן הטיפול.

"הוכח בפני כי מתן טיפול כימותרפי מיידי הינו הטיפול המקובל והנהוג בעולם המערבי. אין מדובר בטיפול ניסיוני, אלא בטיפול המיושם מזה עשרות שנים על סמך הידע הרפואי המצרפי אשר נצבר בידי הרפואה המערבית. מעדויות המומחים שבפני, סיכויי ההחלמה של ילדים בהם התגלה גידול מקומי בלבד ואשר קיבלו טיפול מיידי עומד על כ- 80% החלמה, וזאת בהשוואה לילדים אשר איתרע מזלם וגילו את הישנות מחלתם גם במערכת העצבים המרכזית או במח העצם, ואשר סיכויי החלמתם עומדים על 40% בלבד", כתבה השופטת ורד ריקנטי-רוסהר בהחלטתה.

לנוכח עמדות המומחים החד-משמעיות, קבעה השופטת שהתועלת מהתחלה מיידית של הטייפול עולה לאין שיעור על הסיכונים הכרוכים בה.

משכך, נעתרה השופטת לבקשת הרווחה והורתה על כפיית הטיפול על הקטין. לצד זאת, היא הורתה לרשויות להעמיד לרשות הקטין והוריו מערך תמיכה רגשי ונפשי, שיחזק אותם לקראת הטיפולים הצפויים.

להחלטה בעניין משרד הרווחה והשירותים החברתיים חיפה נ' ח.כ. ואח'

למדור: דיני משפחה

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

 

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני משפחה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני משפחה

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ