אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> חוקתי ומנהלי >> האם עיריית קרית מוצקין ניסתה להטות מכרז?

האם עיריית קרית מוצקין ניסתה להטות מכרז?

מאת: עו"ד עופר כגן | תאריך פרסום : 27/07/2015 13:11:00 | גרסת הדפסה

צילום: ronnieb, www.morguefile.com

הטיית מכרזים אינה סוגייה חדשה. לא מעט גופים ציבוריים עוקפים את חובת המכרז ותופרים מכרזים למידותיהם של מקורבים או בעלי עניין. סוגיה זו, המכתימה את טוהר ההליך, השתקפה היטב בפסק דינו של בית המשפט המחוזי משבוע שעבר שביטל מכרז של עיריית קריית מוצקין.

העירייה פרסמה בנובמבר 2013 מכרז לביצוע עבודות חפירה, בדיקה ופינוי קרקע מזוהמת בשטח המחנה הצבאי הישן "כורדני". דרישות המכרז היו להשלים את העבודות תוך 18 חודשים, כאשר העירייה רשאית לדרוש מהזוכה להרחיב את העבודות למתחמים נוספים.

לשאלות על מכרזים:

פנה לעו"ד חוקתי-מנהלי

יחד עם הצעתה של חברת "י.ר.א.ב שרותי נוי", המתמחה בפינוי פסולת, הוגשו חמש הצעות שונות, ובתום ההליך בחרה ועדת המכרזים בהצעתה של חברת "איזיטופ".

"י.ר.א.ב", שדורגה שנייה במכרז, טענה כי הצעתה של "איזיטופ", שכבר החלה לעבוד, כלל לא עמדה בתנאי הסף של המכרז. בית המשפט המחוזי קיבל את טענתה, הורה על הפסקת העבודות ודרש מוועדת המכרזים לקיים דיון מחודש בנוגע לזהות הזוכה.

"איזיטופ" ערערה לבית המשפט העליון, ובמקביל קיבלה צו עיכוב לביצוע פסק הדין, המשיכה לעבוד, ובדצמבר 2014 נבחרה מחדש על ידי הוועדה.

ערעורה של "איזיטופ" נדחה כעבור חודשיים. העליון קבע כי החברה כלל לא עמדה בתנאי המכרז, וחברת "י.ר.א.ב" היא הזוכה האמיתית. משכך, הורה ביהמ"ש לעירייה לאפשר לה, ולא לאיזיטופ, להשלים את העבודה במתחם.

אלא שהחלטת העליון לא הרשימה את העירייה וכשלושה חודשים לאחר שניתנה היא פרסמה מכרז חדש לביצוע אותן עבודות, באותו מתחם. מכרז, שלמעשה מבטל את המכרז הקודם ונערכו בו מספר שינויים "קטנים", ביניהם שינוי תנאי הסף להשתתפות במכרז.

"י.ר.א.ב" האמינה שמטרת המכרז החדש הייתה למנוע ממנה לממש את זכייתה, ולכן עתרה לבית המשפט המחוזי בחיפה בבקשה שיודיע על בטלותו ויאפשר לה להמשיך לעבוד.

לטענתה, העירייה השתמשה בסמכותה להפסיק את עבודתה תוך כדי פרסום מכרז חדש בחוסר תום לב, מבלי שנימקה את החלטתה או קיימה דיון בוועדת המכרזים.

בנוסף, טענה כי תנאי הסף להשתתפות במכרז החדש שונו באופן בו היא אינה עומדת בהם, ואילו מצד שני, מקלים על זכייתה של "איזיטופ".

העירייה דחתה את טענותיה, וסיפרה כי המכרז פורסם על בסיס תקציב חדש ומוגדל בסכום של 32 מיליון שקל שקיבלה ממשרד השיכון, ואילו פסק דינו של העליון מעניק לעותרת יתרת עבודה בסך של 3 מיליון שקל בלבד.

לדבריה, היא שינתה את תנאי הסף בעקבות הלקחים שלמדה מהמכרז הקודם, ואין מקום להתערב בהחלטתה.

פתח לשחיתות ונפוטיזם

השופטת ריבי למלשטריך-לטר דחתה את טענות העירייה, והבהירה שיש לפעול בהתאם להחלטת בית המשפט שהעליון שקבע כי העותרת היא הזוכה במכרז.

לדבריה, העירייה ביקשה להצדיק את יציאתה למכרז חדש בכך שקיבלה תקציב חדש, אך היא לא הציגה כל מסמך המוכיח את תוספת התקציב וגודלה.

השופטת התרעמה על התנהלות העירייה, שקיבלה באופן לא ברור החלטה על יציאה למכרז חדש, מבלי שערכה דיון בוועדת המכרזים, ובנוסף לכך גם ערכה שינוי תמוה בתנאי הסף. שינוי ששיפר באופן קיצוני את מעמדה של חברה אחת מול חברה אחרת, ופותח פתח לשחיתות והעדפת מקורבים.

לפיכך, השופטת קבעה כי המכרז החדש מבוטל וכי העותרת רשאית להמשיך בביצוע העבודות. העירייה חויבה בהוצאות משפט 20,000 שקל.

  • ב"כ העותרת: עו"ד בני שפר
  • ב"כ המשיבה: עו"ד בר לב, עו"ד כץ, עו"ד שוסט

* עו"ד עופר כגן ממשרד לובושיץ כגן עוסק בדיני חוזים ובמשפט אזרחי-מסחרי    

** הכותב לא ייצג בתיק.

*** המידע המוצג במאמר זה הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום חוקתי ומנהלי באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום חוקתי ומנהלי
נפלאות הרפורמה בקנאביס רפואי: משרד הבריאות מתיר לרוקחים לשנות מרשמים
עו"ד עמוס בנצור, עו"ד לימור טרסי-חן (צילום: פאביאן קולדורף)

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ