אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> מקרקעין ונדל"ן >> האם יוכלו רוכשי הדירות בחדרה לדרוש את ביטול הסכם המכר?

האם יוכלו רוכשי הדירות בחדרה לדרוש את ביטול הסכם המכר?

מאת: עו"ד יעקב אברמוביץ | תאריך פרסום : 02/01/2014 15:53:00 | גרסת הדפסה

אם לא די היה באולמי ורסאי, גשר המכביה וטרגדיות אחרות, באה פרשת קריסת המרפסות בחדרה, שרק במזל לא הפכה לטרגדיה, והטיחה בפנינו את שבריריות תרבות ה"חפיף". אך מה יעשו מי ששמו את מיטב כספם על דירה שהיא כרגע קרן הצבי? עו"ד יעקב אברמוביץ נותן סיוע משפטי מהיר.

מחדל המרפסות, יש לקוות, יסמן את קו פרשת המים לעניין ההקפדה המוחלטת על הבטיחות והפיקוח בבניה, כולל חקיקת חוקים רלוונטיים לעניין. אולם מה יהיה על הכסף? לא רק הדיירים בבניין שקרס רואים עצמם נפגעים לעניין ההפסדים הכלכליים שנגרמו ושעוד ייגרמו להם. גם מי שרכשו דירות בבניין הסמוך חוששים לאכלס אותו, מודאגים מירידת ערך הדירות ודורשים לבטל את הסכם המכר.


בדרך כלל כולל הסכם המכר הוראות ספציפיות לביטולו ויש לבחון אותן היטב ובעיניים מקצועיות. עם זאת, על הדיירים לדעת, כי לא כל התרחישים האפשריים לביטול נצפים בחוזה, ובוודאי לא במקרה כה חריג.

התחייבות לדירה ראויה למגורים
ירידת ערך הנכס, ביטול ההסכם לאור מצג שווא והסכנה הממשית לחיי אדם הן רק חלק מהטענות המשפטיות הרלוונטיות לעניין. על הרוכשים לעתור לכל סעד אפשרי שמטרתו להבטיח קבלת דירה ראויה ובטוחה למגורים, ובשים לב לפיצויים עבור ירידת ערך אפשרית גם לאחר התיקון, שכן קונה מצוי ישלם פחות על דירה בפרויקט עם "עבר" כה חמור.


הנקודה החשובה ביותר היא התחייבותה של חברת גינדי בחוזה המכר למסור לרוכש דירה ראויה למגורים. בפועל, יש יסוד סביר להניח כי גם הבניין שטרם אוכלס סובל מליקויי בטיחות שאינם עולים בקנה אחד עם התחייבות החברה.

החדשות האחרונות בעניין מספרות שגינדי או אורתם סהר ויתרו על שלבי הפיקוח, מה שעומד בניגוד חריף להתחייבותן החוזית. במקרה כזה ייכנסו לתמונה גם הוראותיו של חוק החוזים, כמו סיכול חוזה או חובת תום הלב, וכן הוראות חוק המכר הרלוונטיות, שיסייעו לתקוף את החוזה גם אם לא נכלל בו ביטול בגין "קריסת מרפסות".

סעד מיידי או המתנה של שנים?
ההליך המשפטי יארך, מן הסתם, זמן לא קצר. זהו תיק מורכב, הכולל מספר אלמנטים של נזק ומספר לא מבוטל של אחראים בדרגות שונות, ביניהם ניתן למנות את הקבלן המבצע, מוכר הדירות, הרשות המקומית ובעלי המקצוע השונים שנטלו חלק בתכנון הפרויקט ובפיקוח עליו. סביר להניח שכל אחד מהם יעדיף להטיל את האחריות על פתחו של חברו וינסה למשוך את הזמן לטובתו במידת האפשר.


בינתיים, יוכלו הדיירים לעתור לסעדים זמניים שיעניקו להם פתרון ביניים, לאור העובדה כי מדובר בסכנת נפשות ופיקוח נפש: בין אם המדובר בדיור חלופי, פיצוי מיידי עבור שכירות או החזר הוצאות עבור שכר היועצים שיצטרכו לבדוק את הנכס, מדובר במשוכה לא פשוטה ועל הדיירים לפעול בשקידה הראויה על מנת לקבל "אוויר לנשימה" לנוכח המצב החמור שנחת עליהם, פשוטו כמשמעו, ביום בהיר וצח וללא כל התראה קודמת.

אפשרות של קריסה כלכלית
ניתן לשער, כי בקרב הרוכשים עלתה השאלה, האם להצטרף לתביעה של דיירי הבניין הקורס. עניין כמעט ודאי הוא, שבית המשפט שידון בתיקים יבחן אותם במשותף, בבחינת "זה מעיד על זה" לעניין הטענות המשיקות. עם זאת, לכל קבוצה טענות העומדות לעצמן ואינן תלויות בטענות הקבוצה האחרת.


סביר להניח, כי מי שהם עדיין במעמד של רוכשים לא נדרשים כעת לסעד זמני, כגון הוצאות דיור חלופי, בעוד דיירי הבניין שקרס נזקקים לסעד מיידי הן בדמות פתרון מגורים דחוף והן בדמות פיצוי ממוני. על רוכשי הדירות לבחון היטב גם את אפשרות ביטול ההסכם, את טיב הבנייה, את ירידת ערך הנכס ועוד, על מנת שלא ימצאו עצמם גם הם "קורסים", בסופו של יום.

צפו לבלתי צפוי
בתרחיש אפשרי שבו בית המשפט לא יבטל את ההסכם, הדיירים חייבים לפעול לטובתם הם: עליהם לדרוש למנות מפקח מומחה מטעמם על הבנייה ועל התיקונים בפועל, שבשכרו יישאו הקבלן או משווק הדירות. עליהם גם לדרוש מהרשות המקומית להקפיד הקפדה יתרה על מתן טופס 4 ותעודת גמר או על כל אישור אחר המעיד על כשירות הבניין למגורים.

בתקופה זו של שיאים טכנולוגיים, לא נותר אלא לתמוה, בלשון המעטה, על קורותיו של מחדל חריג וחמור שכזה. גינדי ואורתם סהר אינם היחידים הנדרשים לבדק בית מקיף; גם הרשות המקומית צריכה לתת הסבר נוקב כיצד לא התגלו מחדלי הבניה בבדיקות המתבצעות על ידה.


וטיפ לרוכשי דירות מקבלן: זה הזמן להעמיד את הסכמי המכר לבחינה חוזית או משפטית ולדרוש שיכללו את כל תקני הבטיחות ואפשרויות הבדיקה האפשריות.

 

* הכותב הוא עו"ד העוסק בדיני מקרקעין.

**המידע המוצג במאמר זה הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמור.

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום מקרקעין ונדל"ן באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום מקרקעין ונדל"ן
עורך דין יש, ושמאי?
צלם: גלעד ארצי

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ