אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> חוקתי ומנהלי >> דיון במחוזי: ביקש להשליך את גופתו לים, המדינה התנגדה

דיון במחוזי: ביקש להשליך את גופתו לים, המדינה התנגדה

מאת: PsakDin | תאריך פרסום : 05/02/2014 11:41:00 | גרסת הדפסה

לפסק הדין בעניין אבני נ' מדינת ישראל

גבר המאמין שהאדמה היא אינה מחסן לגופות, ביקש כי בבוא העת, יותר לבנו להשליך את גופתו לים. המדינה העדיפה שלא לזהם את הים, וסירבה לבקשתו. כיצד התייחס בית המשפט לבקשה יוצאת הדופן הזו?

גבר כתב בצוואתו כי הוא מורה שלא לטמון את גופתו באדמה לאחר מותו, אלא להניחה בשדה למאכל החיות. בעקבות הודעת המדינה כי צוואתו אינה חוקית, הוא הגיש עתירה לבג"ץ בה ביקש צו שיורה למדינה לקיים את בקשתו וצוואתו.

עתירתו נדחתה ע"י ביהמ"ש העליון תוך שנקבע כי הותרת הגופה בשדה פתוח עלולה להזיק לזולת ולסביבה.

הגבר לא התייאש והגיש עתירה נוספת, אשר בסופו של דבר הגיעה לדיון בפני ביהמ"ש המחוזי בתל אביב.

הפעם הוא ביקש לאפשר לבנו למשוך את גופתו מחדר המתים בכדי שיוכל להשליכה לים הפתוח, מחוץ למים הטריטוריאליים של ישראל, כשהיא קשורה לסלע מהחשש שמא תיסחף לחוף.

המבקש טען כי הסיבה לבקשתו נובעת מתפיסתו, לפיה האדמה אינה מיועדת לשמש כמחסן לגופות. לדבריו, גופתו היא קניינו הפרטי וכל עוד הוא אינו מזיק לזולת ולסביבה, הוא יכול לעשות בה כרצונו.

המדינה התנגדה נחרצות לבקשתו וטענה, כי הטלת הגופה לים עלולה לגרום לזיהום המים ולכן היא אסורה. עם זאת, היא הפנתה את המבקש לוועדה למתן היתרי הטלה לים, בה חברים בין השאר השר להגנת הסביבה, נציג שר הבריאות ונציג הגופים הציבוריים שעניינם שמירת איכות הסביבה, בכדי שזו תבדוק אם ניתן להעניק לו את ההיתר להיטמן לעד במימי הים התיכון.

לאחר שדנה בעניינו, הגיעה הוועדה למסקנה שגופת אדם אינה נחשבת לפסולת מזהמת ואין כל בעיה סביבתית בהשלכתה אל מחוץ למים הטריטוריאליים של מדינת ישראל ובעומק של לפחות 1,300 מטר.

השופטת רות לבהר שרון אישרה את הקביעה העקרונית של הוועדה, לאחר שציינה כי זו הגיעה להחלטה כי השלכת הגופה לים מותרת, לאחר שערכה בדיקה ווידאה כי השלכת הגופה של המבקש לים לא תגרום נזק לסביבה ולזולת, בהתאם לחוק מניעת זיהום הים.

לא קשור לסביבה אלא לעקרונות דתיים

לפי עו"ד נדב ארגוב, העוסק במשפט חוקתי, נראה כי בעוד שהמבקש בא לביהמ"ש חמוש בטענות עקרוניות אודות חופש הדת והמצפון ואולי אף הקניין הפרטי (אם כך נחשבת גופת אדם), המדינה התנגדה לבקשה באמצעות טיעון טכני של זיהום הים.

לדבריו, "התנגדות המדינה, אותה מדינה המאפשרת מדי שנה את זיהום הנחלים והים באלפי טונות של פסולת תעשייתית, אינה קשורה כלל לעניינים סביבתיים אלא לעקרונות דתיים מקובלים. רק שבמקרה זה, אולי מפני שכה קשה לתפוס בחברה כשלנו קבורה שאינה בקרקע, אין חוק במדינת ישראל האוסר להיקבר בהשלכה אל הים. משקבעה הוועדה למתן היתרי הטלה לים שכלל אין זיהום בהטלת גופה לים- קרס קו ההגנה של המדינה כולו".

"בעתיד", מוסיף עו"ד ארגוב, "טוב יהיה אם הכנסת תשקול לחוקק חוק בנושא שיסדיר את הסוגיה".

לפסק הדין בעניין אבני נ' מדינת ישראל

למדור: חוקתי ומנהלי

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום חוקתי ומנהלי באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום חוקתי ומנהלי

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ