אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> פלילי >> ברוח התקופה: האם בתי המשפט מגלים רגישות כלפי גידול עצמי של קנביס?

ברוח התקופה: האם בתי המשפט מגלים רגישות כלפי גידול עצמי של קנביס?

מאת: עו"ד יוסף חורי | תאריך פרסום : 31/01/2016 17:14:00 | גרסת הדפסה

צילום: Dollarphotoclub.com

כל החיים לפניהם – בשני מקרים שונים שהוכרעו לאחרונה ועסקו בצעירים שהודו בגידול קנביס לשימוש עצמי, דחו בתי המשפט את עמדת המדינה והחליטו להעדיף שיקולי שיקום ולהימנע מהרשעות.

המקרה הראשון, שנדון בבית משפט השלום בבית שמש עסק באירוע משנת 2011, במסגרתו נתפסו 17 שתילים של קנביס, אותם גידלו שני צעירים, בני 25 ו-29.

לשאלות בתחום הפלילי:

פורום פלילי

הנאשמים הודו והביעו חרטה, הדגישו את הזמן הרב שחלף ממועד ביצוע העבירה ועד הגשת כתב האישום, וכן את העובדה שמאז לא הסתבכו בפלילים. הם טענו שמדובר במעידה חד פעמית, הם למדו את הלקח ומאז שבו לדרך הישר.  

עורך דינם ביקש לבטל את הרשעתם וטען שמדובר בנאשמים צעירים, שהרשעה תהווה בשבילם מחסום בלתי סביר.

לנוכח גילם הצעיר, ההודאות והבושה שבהסתבכות בפלילים, שירות המבחן המליץ לבטל את ההרשעה בכדי שלא לפגוע באפשרויות התעסוקתיות והלימודיות של הנאשמים בעתיד.

המדינה התנגדה להמלצת שירות המבחן וביקשה להטיל על הנאשמים מאסר על תנאי וכן 300-400 שעות של"צ (שירות לתועלת הציבור).

בנוסף המדינה טענה שהכמות אמנם קטנה משום שהנאשמים נתפסו בשלב מוקדם, אך הפוטנציאל היה גדול יותר.

ההליך הפלילי כמנוף  

השופטת מאיה אב-גנים ויינשטיין ביטלה את ההרשעה והטילה על כל אחד מהנאשמים 300 שעות של"צ, וכן צו מבחן לשנה, במסגרתו הם יעברו בדיקות סמים מעת לעת.

השופטת הבהירה שאמנם גידול סמים הוא עבירה חמורה. אין לדעת לאן יגיע הסם ומה ייעודו, ועל כן המחוקק לא הבין בין גידול לצריכה עצמית לבין גידול למטרות סחר (בניגוד להבחנה בנוגע לשימוש והחזקה של סמים).

"עם זאת, נסיבות ביצוע העבירה והיקף הגידול (כ-2 גרם נטו בסה"כ), מתיישבים עם הטענה לגידול לצריכה עצמית גרידא, בין אם מתוך רצון לחסוך בהוצאות הרכישה ובין אם מתוך רצון שלא להיות במגע עם גורמים עבריינים", קבעה השופטת.

השופטת השתכנעה שבמקרה הזה יש להעדיף "ענישה צופה פני שיקום", בשילוב עם פיקוח הרתעתי. "בדרך זו ישמש ההליך הפלילי כמנוף לטיפול ולשיקום הנאשמים", כתבה השופטת.

שיקולים נוספים שהיטו את הכף לטובת אי הרשעה היו הודאת הנאשמים, לקיחת אחריות והפקת לקחים, עברם הנקי, השיקום שעברו, אורח חיים נורמטיבי וכן "פגיעה בלתי מידתית בנאשמים צעירים אשר עתידם עוד לפניהם".

כמו כן, השופטת דחתה את הטענה בדבר "פוטנציאל" הכמות וציינה שאי אפשר להחמיר בעונש על סמך השערות. 

באותה רוח, במקרה אחר שהוכרע לאחרונה בבימ"ש השלום בפתח תקווה, השופטת הבכירה ניצה מימון שעשוע ביטלה הרשעתו של צעיר בן 21, מנהל סניף של רשת פיצריות, שהודה והורשע בגידול והכנת סמים והחזקה לצריכה עצמית.

שם דובר על כמות גדולה יותר של קנביס – כ-30 גרם נטו – שהצעיר גידל לפני כשלוש שנים בדירתו בבני ברק.

גם במקרה זה, קצינת המבחן התרשמה שהנאשם למד את הלקח שלו, והמליצה לסיים את ההליך ללא הרשעה לאור גילו הצעיר, העובדה שמדובר בעבירה ראשונה ובהתחשב בחשש לפגיעה בעתידו.

המדינה התנגדה בטענה שבשל כמות הסם, טובת הציבור גוברת על המקרה הפרטי של הנאשם, אולם השופטת החליטה להימנע מהרשעה, בין היתר מכיוון שלא נמצאו "סממנים מסחריים", ולנוכח ואופן הגידול, מדובר בגידול לשימוש עצמי בלבד.  

"מדובר בצעיר בן 21 שנים שכל דרכו המקצועית לפניו, ועולה מתפקודו החיובי והתקדמותו המהירה בעבודתו כי הוא יכול להגיע להישגים מקצועיים יפים", כתבה השופטת.

  • שמות ב"כ הצדדים מצוינים בגזרי הדין

* עורך דין יוסף חורי עוסק בתחום הפלילי

** הכותב לא ייצג בתיק.

*** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום פלילי באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום פלילי

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ