אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> סדר דין אזרחי וראיות >> בקשה לייצוגית- קופ"ח ממליצה לנשים אתיופיות על טיפול מסוכן למניעת הריון

בקשה לייצוגית- קופ"ח ממליצה לנשים אתיופיות על טיפול מסוכן למניעת הריון

מאת: שירי אורן, עו"ד | תאריך פרסום : 10/02/2013 14:31:00 | גרסת הדפסה

לבקשה בעניין אצדה וולדס ואח' נ' קופת חולים כללית ואח'

שלוש נשים אתיופיות הגישו לבית המשפט המחוזי מרכז, בקשה לאישור תובענה ייצוגית בסך 342 מיליון שקל כנגד קופות החולים כללית, מכבי ומאוחדת, בטענה כי הן נוהגות להמליץ לבנות העדה האתיופית על שימוש בזריקה למניעת הריון, ללא הסכמתן מדעת, ובמטרה לצמצם את הילודה בעדה.

בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, שהגישו שלוש נשים בנות המגזר האתיופי באמצעות עו"ד אלירן סופר ואח' כנגד קופות החולים כללית, מכבי ומאוחדת, הן טענו כי קיים נוהג מושרש, לפיו ממליצים הרופאים לנשים מהמגזר האתיופי, לקבל טיפול למניעת היריון, באמצעות קבלת זריקה אחת לשלושה חודשים המונעת את כניסתן להריון. זאת, כך נטען, מבלי להסביר לנשים את מהות הטיפול והסיכונים הכרוכים בו.

המבקשות, אשר עלו לארץ בין השנים 1999 ל- 2002, טענו כי במהלך השנים, קיבלו בקופות החולים השונות טיפול למניעת הריון באמצעות זריקת "דפו-פרוברה", הפועלת- בדומה לאמצעי מניעת הריון אחרים- למניעת הביוץ ברחם.

אלא שלטענתן, מדובר בזריקה שעלולה לגרום לנזקים בריאותיים חמורים ולתופעות לוואי קשות, והיא מוגדרת כתרופת 'ברירה אחרונה' שיש להשתמש בה רק לאחר שנשללו כל האמצעים האחרים.

המבקשות טענו, כי קופות החולים עודדו אותן והפעילו עליהן לחץ לקבל דווקא את הזריקות, לאחר שנאמר להן שראוי שלא ייכנסו להריונות נוספים. לטענתן, כתוצאה מקבלת הזריקות הן סבלו גופנית ונפשית וכעת הן מצטערות שלא ניתנה להן ברירה אחרת. עוד טענו, כי מדובר בטיפול גזעני אשר כוון בעיקר למגזר האתיופי, והוצע לנשים מהמגזר, במטרה למזער את רמת הילודה בו.

בנוסף טענו, כי נמנע מהן המידע הנדרש על מנת להחליט ולעשות בחירה מושכלת בכל הנוגע לקבלת הזריקה, לרבות אבחנה של מצבן הבריאותי, תיאור מהות הטיפול והשלכותיו, הסיכונים הכרוכים בו, תופעות הלוואי וטיפולים חלופיים.

בבקשה נטען כי קופות החולים הפרו את זכותן של הנשים לאוטונומיה על גופן, פגעו בחירותן וכבודן, ונהגו באופן בלתי חוקי ובלתי מוסרי, תוך הטעיית הנשים והסבת נזק לגופן.

לפיכך, התבקש ביהמ"ש להורות לקופות החולים לפצות את כלל הנשים בנות המגזר האתיופי, אשר טופלו בזריקות אלו במהלך 7 השנים האחרונות. בסכום כולל משוער של כ 382 מיליון שקלים.

"העובדות הנטענות בבקשה הינן מזעזעות ומצמררות."  מגיבה עו"ד ענת גור-אל. "מדובר בפגיעה בחוק יסוד, פגיעה באוכלוסיה חלשה ונרדפת: נשים, עולות חדשות, אתיופיות."

"הסבל שעברו הנשים כתוצאה מהטיפול הרפואי לפי הנטען", ממשיכה גור-אל, "אינו עומד אף בסטנדרטים אנושיים, לא רק רפואיים. הנשים הללו נרדפו בארץ מוצאן, נרדפו ע"י הסוכנות היהודית, אשר אילצה אותן לקבל זריקות נגד הריון כתנאי לעלייתן, וכעת, נראה שבהגיען לישראל הן נרדפו גם ע"י קופות החולים."

 לבקשה בעניין אצדה וולדס ואח' נ' קופת חולים כללית ואח'

למדור: סדר דין אזרחי וראיות

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום סדר דין אזרחי וראיות באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום סדר דין אזרחי וראיות

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ