אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> מקרקעין ונדל"ן >> בית המשפט לבעלי הצימרים שנבנו בניגוד לחוק: תהרסו אותם

בית המשפט לבעלי הצימרים שנבנו בניגוד לחוק: תהרסו אותם

מאת: עו"ד שמעון בן-ישי | תאריך פרסום : 05/11/2015 15:24:00 | גרסת הדפסה

צילום: Kconnors, www.morguefile.com

פסק הדין שניתן באחרונה תומך במאבק כולל כנגד תופעת הבנייה הלא חוקית. השופט דניאל קירס החליט שההרתעה הכי טובה היא הכניסה לכיסם של עברייני הבנייה, שתהפוך את העבירות ללא-משתלמות. בתיק הנוכחי הוא הורה לבעלי הצימרים להרוס אותם תוך שנה וקנס אותם ב-50,000 שקל.

תופעת הבנייה הלא חוקית הפכה כבר מזמן ל"מכת מדינה", באשר אזרחים רבים לוקחים  את החוק לידיים ומבצעים תוספות והרחבות לבתיהם ללא אישור הרשויות.

לייעוץ במקרקעין

פנו ל- עורך דין מקרקעין

בשנים האחרונות משקיעות רשויות האכיפה מאמצים רבים במטרה למגר את התופעה – הפוגעת באיכות החיים של הציבור – ופועלות נגד מפרי החוק. פקחים רבים נשלחות על ידי הוועדות המקומיות באזורים השונים כדי לחשוף את עברייני הבנייה וכמעט מדי יום מוציאים בתי המשפט צווי הריסה למבנים שונים.

במקרה הנוכחי, הייתה זו הוועדה המקומית לתכנון ובנייה באצבע הגליל, שגילתה בשנת 2011 עבירות בנייה בבית פרטי בחצור הגלילית. כעבור שנה הוועדה הגישה לבית משפט השלום בצפת כתב אישום נגד בעלי הנכס.

לטענת הוועדה, בעלי הנכס – זוג נשוי – בנו קומה שלמה בגדול 118 מ"ר מעל ביתם ובה הקימו שלוש יחידות אירוח, בניגוד להיתר הבנייה – המאפשר בניית שתי יחידות בלבד. בנוסף, בנה הזוג בריכה, מדרגות עץ וגשר חיצוני ללא כל היתר ולא הוציאה טופס אכלוס.

לאחר כשלוש שנים של הליכים משפטיים, הודה הזוג במעשיו במסגרת כתב אישום מתוקן, והורשע בביצוע עבודות בנייה ושימוש במקרקעין ללא היתר וסטייה מהיתרי בנייה. באחרונה נדרש בית המשפט לגזור את דינם.

הנאשמים סיפרו כי בנו את המבנים על מנת למצוא פתרון תעסוקתי לאישה, הסובלת מנכות גבוהה עקב טרגדיה משפחתית. הם ביקשו להתחשב בכך שברגע שקיבלו את כתב האישום הפסיקו להשכיר את צימרים או לערוך בהם כל שימוש מסחרי. הם ציינו כי ממילא הרווחים שהפיקו בפועל היו קטנים, וכי קנס גבוה עלול למוטט אותם כלכלית.

פגיעה בחיי הציבור

השופט דניאל קירס הדגיש את חשיבותם של דיני התכנון והבנייה שנועדו, בין היתר, לשמור על איכות החיים של הציבור, למנוע מפגעים סביבתיים או נופיים ופגיעה בקניינו של הזולת. בנייה ללא היתר, פוגעת בערכים חברתיים בצורה משמעותית, ולכן יש להרתיע עברייני בנייה ולהפוך את ביצוע העבירות הללו למעשה שאינו משתלם כלכלית.

השופט מתח ביקורת על מעשי הנאשמים וגם את הימנעותם מהגשת הצהרות ברורות לגבי הכנסותיהם. עם זאת, הוא מצא לנכון להתחשב בנסיבות חיי הנאשמים, ובכך שלקחו אחריות על מעשיהם והביעו נכונות לקבל כל עונש שייגזר עליהם.

בסופו של דבר, ולאחר שהתברר שרק שניים מתוך שלושת חדרי האירוח נבנו שלא כחוק, החליט השופט קירס להטיל על הנאשמים קנס בסך 50,000 שקל – ששיער כי זהו הרווח שלהם מחדרי האירוח – בתוספת אגרות בנייה בסך 11,940 שקל. בנוסף, נאסר על בני הזוג להשתמש  במבנים וניתנה להם שנה להרוס אותם.

  • ב"כ המאשימה: עו"ד צביקה כוחן
  • ב"כ הנאשמים: עו"ד ארז בר

* עו"ד שמעון בן-ישי, ממשרד בן ישי- שדר, עוסק בדיני מקרקעין

** הכותב לא ייצג בתיק

*** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il 

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום מקרקעין ונדל"ן באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום מקרקעין ונדל"ן
קונים דירה? כיצד לעשות זאת מבלי להסתבך
עו"ד דב דוניץ, צילום: אסנת קרסננסקי

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ