אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני צרכנות ותיירות >> ביהמ"ש נגד כפייה דתית: סניף AM:PM לא ייסגר בשבת

ביהמ"ש נגד כפייה דתית: סניף AM:PM לא ייסגר בשבת

מאת: עו"ד יעל מנדלוביץ | תאריך פרסום : 30/11/2015 15:30:00 | גרסת הדפסה

צילום: AimeeLow, www.morguefile.com

מספר תושבים המתגוררים בשכונת מונטפיורי שבמזרח תל-אביב, טענו שהפעלת המרכול בסופי השבוע ובשעות הלילה הפכה את חייהם ל"גיהינום של ממש". בית המשפט דחה את התביעה, לאחר שהגיע למסקנה שהרקע להגשתה דתי.

לפני כשבע שנים חנכה רשת המרכולים AM:PM סניף בשכונת מונטפיורי בתל אביב. כיום, פועל הסניף במתכונת של 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע.

בעוד שתושבים רבים בשכונה נהנים מהאפשרות לרכוש מוצרי יסוד בשעות הלילה, בסופי שבוע ובחגים, ישנם כמה תושבים המתנגדים לכך.

לשאלות על רישוי עסקים:

פנו ל-עו"ד רישוי עסקים

בשנת 2011 הגישו 12 תושבי השכונה תביעה נגד בעלת הרשת "דור-אלון" לבית משפט השלום בתל אביב, בדרישה לסגור את המרכול בשעות הלילה, בערבי שבת ובחגים. הם טענו כי הפעלתו במועדים אלה הפכה את החיים בשכונה "לגיהינום של ממש".

לטענתם, המרכול וסביבתו מהווים מטרד, הפוגע באיכות חייהם כתוצאה מרעש בלתי פוסק של משאיות אספקה ומכוניות של לקוחות, המרעישות וצופרות גם במהלך הלילה.

בנוסף, סיפרו שהמרכול הפך למקום בילוי מרכזי בסופי השבוע לבני נוער המגיעים לשכונה במטרה לרכוש משקאות חריפים.

נציגי המרכול טענו כי הוא עובד בהתאם לרישיונות, וכי הוא ממוקם ברחוב הראשי של שכונה, שהפכה במהלך השנים ל"צעירה ותוססת", ופועלים בה עסקים רבים.

עוד לדבריהם, מחסן הסחורה מרוחק כ-70 מטרים מהחנות, מה גם שהחל מהשעה 22:00 כלל לא ניתן לפרוק סחורה. בנוסף נטען, כי בסך הכל מדובר בסניף קטן, המספק את צרכיהם של תושבי השכונה.

מנהל המרכול סיפר כי כבר בזמן ביצוע עבודות ההתאמה במקום, אמר לו אחד התובעים כי הוא  יעשה כל מה שהוא יכול כדי למנוע פתיחתו של עסק "שמחלל את השבת".

המרכול גם הביא עדויות מצד תושבי השכונה, שסיפרו כי הם מרוצים משעות הפעילות, התואמות את אופי השכונה, ושללו את הטענה שהמרכול מהווה מטרד כלשהו.

אזור שוקק, אוכלוסייה מעורבת

השופטת הבכירה דורית קוברסקי הבהירה שהמרכול הוכיח שהוא פועל ברישיון – המתיר לו להיות פתוח בחגים ובסופי שבוע, ומנגד, התובעים לא הציגו ראייה אובייקטיבית כלשהי, ממנה ניתן ללמוד כי הוא גרם למטרד כלשהו המצדיק להורות על סגירתו במועדים שביקשו.

"כשמדובר באוכלוסייה מעורבת, באזור שוקק כמונטפיורי, העובדה שנגרמת אי נוחות מסוימת איננה בהכרח מצביעה על קיומו של מטרד", כתבה השופטת, והסבירה שלמול טענות התובעים, עומדים תושבי השכונה האחרים, שדווקא אי-פתיחתו של המרכול בשעות הלילה וסופי השבוע –עלולה לגרום להם אי נוחות.

לנוכח העובדה שרוב התובעים הם אנשים שומרי שבת ומסורת, הגיעה השופטת קוברסקי למסקנה שהסיבה האמיתית להגשת התביעה היא לא עוולת המטרד אלא חוסר שביעות הרצון  שלהם מהפגיעה בדת. במצב דברים כזה, לא ניתן לקבל את התביעה.

התובעים חויבו בהוצאות משפט ושכ"ט עו"ד בסך 10,000 שקל.

  • ב"כ התובעים: עו"ד גרוס
  • ב"כ הנתבעת: עו"ד בירן

* עו"ד יעל מנדלוביץ עוסקת בדיני מקרקעין, משפט מסחרי, רישוי עסקים ומיסוי עירוני 

** הכותבת לא ייצגה בתיק.

*** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחברת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני צרכנות ותיירות באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני צרכנות ותיירות

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ