אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> תעבורה >> ביהמ"ש לנוער: לא חייבים להרשיע נערים שנוהגים ללא רישיון

ביהמ"ש לנוער: לא חייבים להרשיע נערים שנוהגים ללא רישיון

מאת: עו"ד הילל בבייב | תאריך פרסום : 07/12/2016 11:05:00 | גרסת הדפסה

אילוסטרציה: Dean Drobot, 123rf.com

ביהמ"ש החליט להימנע מהרשעת נער שנהג על קטנוע ללא רישיון ברחובות ירושלים בתחילת השנה, השופט שמעון לייבו: החוק מציע מגוון של פתרונות ראויים.

בתחילת שנת 2016 נתפס נער בן 17 ושבעה חודשים נוהג באופנוע ללא רישיון נהיגה באזור התעשייה בשכונת תלפיות שבירושלים. כעבור מספר חודשים הוגש נגדו כתב אישום בבית המשפט לנוער בעיר. הנאשם הודה ואשמתו נקבעה בעבירת נהיגה ברכב ללא רישיון ונהיגה ללא ביטוח.

בהסכמת הצדדים הוטלה עליו פסילת ביניים למשך 30 יום, והותר לו לגשת למבחני רישוי מאוחר יותר.

כיום הנאשם בגיר בן 18 וחמישה חודשים, וביהמ"ש נדרש לגזור את עונשו. לבה של המחלוקת נסוב סביב השאלה האם להרשיע אותו או לא, שהרי הרשעה עשויה להשפיע על עתידו.

בתסקיר שירות המבחן צוין כי הנאשם סירב להשתלב בקבוצת "נהיגה במבחן", כיוון שהוא עובד בחנות מזכרות של אביו – עבודה תובענית במסגרתה הוא נדרש לצאת לחו"ל לעתים קרובות.

למרות זאת, השירות התרשם כי לא מדובר בדפוס התנהגות אופייני לנאשם, ולכן מן הראוי להימנע מהרשעתו, ולהטיל עליו של"צ (שירות לתועלת הציבור) ועונשים נלווים.

בשונה מהמלצת שירות המבחן, המדינה ביקשה להרשיע את הנאשם, ובנוסף לכך להטיל עליו של"צ, קנס ופסילה על תנאי.

מנגד, הנאשם ביקש להימנע מהרשעה ולאמץ את המלצת שירות המבחן. הוא הדגיש שלקח אחריות והודה בהזדמנות הראשונה וכן סיפר שכיום יש לו רישיון נהיגה.

שני הצדדים הפנו לפסיקות שונות המצדדות בעמדתם.

"לעשותו נהג טוב יותר"

השופט שמעון לייבו סקר בהרחבה את מדיניות הענישה כלפי בני נוער בהליכים פלייליים ובענייני תעבורה בפרט. השופט הבהיר כי חוק הנוער, וכן דברי ההסבר שקדמו לו והפסיקה שבאה בעקבותיו, מצביעים על כך שבנסיבות כאלה יש להעניק משקל להמלצות שירות המבחן ולהימנע מהרשעה גורפת כמדיניות אחידה כלפי בני נוער שאשמתם נקבעת בעבירת נהיגה ללא רישיון.

לפי השופט, בשונה מחוק העונשין ומחוקים אחרים, חוק הנוער מציע מגוון דרכי טיפול בכל הקשור לאפשרויות לשיקום נאשמים, למשל סדנאות בעמותת "אור ירוק" (כשמדובר בעבירות תעבורה).  המחוקק היה ער לכך שעצם ההרשעה מהווה "כתם תדמיתי" שעלול לפגוע בתחומים רבים בחייו של קטין.

"סבורני כי דווקא בשל גילו הצעיר של הנאשם, העובדה שבעתיד הקרוב קיים סיכוי כי ישב מאחורי כיסא הנהג. עדיף להימנע מתיוגו כעבריין ואדרבה להשקיע במאמצים לעשותו נהג טוב יותר", כתב השופט.

בהקשר זה השופט אף ציין כי "קבלת עמדת המשימה להרשעה אוטומטית, תפחית במידה רבה  מגמה זו ולמעשה מאחורי ההגה יכול וישבו נהגים בעלי דימוי עצמי ירוד ונטולי הכשרה מוספת זו".

לפיכך, השופט החליט להימנע מהרשעת הנאשם. על הנאשם נגזרו 70 שעות של"ץ בהתאם להחלטת שירות המבחן, וכן שלושה חודשי פסילת רישיון על תנאי למשך שלוש שנים. בנוסף, הנאשם יחתום על התחייבות בסך 1,000 שקל, שלא לבצע כל עבירה במשך שנה.

* עורך דין הילל בבייב עוסק בדיני תעבורה

** הכותב לא ייצג בתיק.

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום תעבורה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום תעבורה

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ