אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני משפחה >> ביהמ"ש: לא ניתן לחייב אב להקפיד כי ילדיו ישמרו שבת בעת הביקורים בסופ"ש

ביהמ"ש: לא ניתן לחייב אב להקפיד כי ילדיו ישמרו שבת בעת הביקורים בסופ"ש

מאת: יעל גורליק, עו"ד | תאריך פרסום : 04/06/2012 14:23:00 | גרסת הדפסה

להחלטה בעניין פלוני נ' פלונית

בית המשפט לענייני משפחה בחיפה קבע, כי לא ניתן לחייב אב להקפיד כי ילדיו ישמרו שבת במהלך סופי השבוע שהם בחזקתו, וזאת בניגוד לבקשת אמם שומרת המצוות, עמה הם גדלים.

סכסוך משמורת קשה בין הורים נבע, בין היתר, מההבדל בין אורח החיים הדתי של האם לאורח החיים החילוני של האב, עד אשר רשויות הסעד החליטו כי תנאי לקיום הסדרי ראייה מורחבים בין האב לילדיו, יהיה כי יקפיד כי במהלך השהות עמו הם ישמרו שבת וכשרות, וכי הבן יקפיד על חבישת כיפה. אלא שלאחר שהתקבלה ההחלטה, שכרה האם חוקר פרטי, שתיעד את האב מסיע את הילדים בשבתות, כשהבן נראה ללא כיפה וציצית. בעקבות זאת, ביקשו רשויות הסעד כי ביהמ"ש יחליט מה יעלה בגורל הסדרי הראייה של הילדים עם האב.

האם טענה בעניין זה, כי התנהגות האב גורמת לילדים סבל, בלבול ותסכול, ופוגעת באורחות חייהם.

האב טען מנגד, כי הוא דווקא קשוב לרצון ילדיו וכי דרישת האם מהווה כפייה דתית.

השופטת אספרנצה אלון קבעה, כי לא ניתן לחייב את האב להקפיד כי ילדיו ישמרו מצוות בעת השהייה אצלו, שכן יש בכך כדי לפגוע בשוויון בין ההורים ובחופש הדת והמצפון של האב.

השופטת ציינה, כי מן הראוי היה שהאב יתגמש לטובת הילדים, מאחר ויש חשיבות לכך שתהיה להם זהות ברורה, שלא משתנה בין 'זמן אב' ל'זמן אם', אולם משלא הגיע להסכמות עם האם, אין ברירה אלא לקבוע, כי ישנו קושי רב להיעתר לתנאים שמציבה האם, אשר עלולים לפגוע בזכות האב, כהורה, לחנך את ילדיו כדרכו.

"זכות כל אחד מההורים היא לחופש בדת ו/או מדת, וכן זכות כל אחד מהם לשוויון. נתאר מצב הפוך, בו אב שומר מצוות, בעוד האם הינה חילונית והילדים התחנכו כל חייהם במסגרות חילוניות, כלום ניתן לחייב את האב לאפשר לילדים לחלל שבת על מנת למנוע מהם קונפליקט ובילבול? נראה כי התשובה היא ברורה", כתבה השופטת.

השופטת ציינה, כי בהחלטתה אין משום פגיעה בילדים, אשר העולם החילוני אינו זר להם ונראה כי יש להם חוסן רגשי להתמודד עם ההבדלים באורח החיים בין הוריהם, וכי זו נשענת גם על התרשמותה כי האם עצמה אינה מקיימת אורח חיים דתי נוקשה למדי, כשבין היתר שכרה חוקר פרטי שיעבוד בשבת, רק כדי להוכיח כי האב לא שומר שבת.

לפיכך ביטלה השופטת את התנאי שחייב את האב להקפיד על שמירת השבת בקרב ילדיו, אך עם זאת ביקשה ממנו לגלות אחריות ולא לחשוף את ילדיו למצבים הנוגדים את חינוכם ומצפונם.

להחלטה בעניין פלוני נ' פלונית

למדור: דיני משפחה

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני משפחה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני משפחה

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ