אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני משפחה >> בדיקת רקמות לתושבת חוץ: בארץ או בחו"ל?

בדיקת רקמות לתושבת חוץ: בארץ או בחו"ל?

מאת: עו"ד גאולה רובין | תאריך פרסום : 07/07/2015 16:50:00 | גרסת הדפסה

צילום: taliesin, www.morgufile.com

בית המשפט לענייני משפחה הבהיר ליועמ"ש שטרטור המשפחה לבירור אבהות בחו"ל, רק בגלל שלאם ולבת אין מעמד בישראל,  אינו סביר. הבדיקה תיערך בבית חולים בארץ הקרוב למגורי הילדה.

בני זוג הגישו תביעה לבית המשפט לענייני משפחה בנצרת לבירור אבהות ביחס לבתם המשותפת באמצעות בדיקה גנטית בישראל. הגבר, הטוען לאבהות, הוא אזרח ישראלי, בעוד שהאישה ובתה הן תושבות חוץ שאין להן מעמד רשמי בארץ. 

זקוקים לייעוץ בנושאי משפחה?

פנו ל - עורך דין אפוטרופוסות

לפני כמה חודשים הגיעו האישה והבת מרוסיה בכוונה להשתקע בארץ. מטרת בדיקת האבהות היא להקל על תהליך קביעת המעמד של הבת בארץ, שנתקל בקשיים, כנראה מאחר שאמה אינה יהודיה.

בתגובתו לתביעה, הסכים היועץ המשפטי לממשלה שטובת הילדה היא לבצע בדיקה אבהות, שתוצאותיה ישפיעו על מעמדה בארץ. עם זאת הוא סבר שמאחר שהילדה אינה אזרחית ישראל, יש לפעול על-פי נוהל חו"ל, ועל הבדיקה להיערך בנציגות ישראל בסנט פטרסבורג, שם תמתין הילדה לתוצאות ובהתאם להן ייקבע אם היא זכאית למעמד בישראל. משמעות הדבר שאם תוצאת הבדיקה היא שהטוען לאבהות אינו אביה, יש ספק אם תותר כניסתה חזרה לישראל.

אין הצדקה לטרטור

סגן הנשיא אסף זגורי קבע שלא כל מקרה של תושב חוץ מצדיק הפנייה לביצוע הבדיקה בחו"ל. מדובר בנוהל חריג, שאין הצדקה להפעילו במקרה זה.

לפני השופט עמדו שני שיקולים עיקריים: הראשון, שמירה מרבית על כבוד הנבדקות ופרטיותן. לדעתו, במקום לטרטר את האם ובתה יש להקל על המשפחה ולבצע את הבדיקה בבית החולים הקרוב ביותר לביתם בישראל, מה שגם יסייע בזירוז הבירור. השני הוא שיקול ההכבדה הכלכלי: בדיקה בחו"ל תעלה באלף שקל יותר, וזה מבלי לכלול את עלויות הטיסה והשהייה שקבע היועמ"ש שהמשפחה תישא בהן לבדה.

גם טובת הקטינה היא שיקול קריטי. לפי השופט, בנסיבות העניין טובת הילדה אינה להיטלטל לקונסוליה ברוסיה לביצוע בדיקה גנטית שניתן לבצע כאן. טובת הקטינה היא שהוריה יוציאו כספם על הצרכים שלה ולא על טיסות, שהייה וביצוע בדיקה יקרה.

לפיכך, ולאחר שהבהיר שביצוע הבדיקה בארץ אינו מכשיר שהייה בלתי חוקית או את מעמדן של האם והבת בארץ, כך גם אינו מכשיר גירוש או הרחקה מהארץ ללא צו הרחקה כדין.

לכן קבע השופט זגורי שהבדיקה הגנטית תתבצע בישראל. כשתוצאות הבדיקה יקבלו, הן יועברו לעיונו של השופט בלבד.

  • ב"כ התובעים: עו"ד עמי זנטי
  • ב"כ הנתבע: עו"ד אביבית נחמיאס

* עורכת הדין גאולה  ממשרד עורכי הדין רובין את רובין עוסקת בדיני משפחה.    

** הכותבים לא ייצגו בתיק.

*** המידע המוצג במאמר זה הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחברים ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני משפחה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני משפחה
איפה הילד – מבט נוסף על משמורת משותפת
ד״ר עו״ד פנינה בכר (צילום: שרונה גיא)
אלימות כלכלית: הפתרון בידיים של בתי המשפט
עו"ד אורלי מנע שני | צילום: אלה פאוסט

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ