אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> פלילי >> אם מתחיילים לא מסתממים: מדוע לא שווה לעשן ג'וינט בצבא?

אם מתחיילים לא מסתממים: מדוע לא שווה לעשן ג'וינט בצבא?

מאת: עו"ד מנשה סלטון | תאריך פרסום : 02/12/2015 10:59:00 | גרסת הדפסה

חיילים שמעשנים סמים קלים במהלך השירות הצבאי אינם חושבים מה יקרה אם ייתפסו. בצל הדיווחים על עלייה במספר החיילים המעשנים בתקופת השירות, עו"ד מנשה סלטון מסביר למה זה לא כדאי.

לאחרונה דווח על עלייה במספר החיילים שנתפסו מעשנים סמים קלים בתקופת השירות (אם ממש בזמן השירות ואם בעת חופשה). ואכן, תופעת השימוש בסמים קלים הפכה לנפוצה בקרב כלל האוכלוסייה, ולא פסחה גם על החיילים.

אלא שכשמדובר בצבא מתייחסים לעבירה כזו בכובד ראש ובחומרה רבה, שעלולות להיות לה השלכות לא פשוטות על החיים במדינה.

הסבר קל על העבירה

החשיש והקנאביס (מריחואנה) מוגדרים כסם מסוכן האסור לשימוש בפקודת הסמים. החזקה של סם אסורה נחלקת לשניים לפי החוק: החזקה לצריכה עצמית והחזקה שלא לצריכה עצמית (המשמעות היא למעשה שמדובר בסחר).

פקודת הסמים מפרטת ליד כל סוג סם את הכמות שמעליה תיחשב ההחזקה לכזאת שאינה לצריכה עצמית. כך לדוגמא, החזקה של מעל 15 גרם של קנאביס תיחשב לפי החוק להחזקה שאינה לצריכה עצמית, אם כי בתי המשפט כבר הכירו גם בכמויות גדולות של אפילו מאות גרמים ככאלו שהוחזקו לצריכה עצמית. אלא שבתי משפט לחוד ובתי דין צבאיים לחוד.

חיילים (בחובה או במילואים), המבצעים עבירות סמים, יכולים באופן עקרוני לעמוד לדין או בבתי משפט אזרחיים או בבתי דין צבאיים, אך המדיניות שבשגרה היא העמדתם לדין בבתי הדין הצבאיים.

הקביעה אם התיק יוגש בבית דין צבאי או אזרחי מושפע מהשאלה האם מדובר בעבירה צבאית מובהקת (האם נעברה במסגרת צבאית או תוך כדי שירות) ואז המדיניות של הפרקליטות הצבאית היא להגיש כתב אישום בבית הדין הצבאי. אם לדוגמא יש חיילים ואזרחים שמעורבים באותו תיק סמים, הפרקליטות הצבאית תשאף לפצל את התיק לשני כתבי אישום: האחד בבית הדין הצבאי נגד החייל והשני שיוגש באמצעות פרקליטות מחוז "אזרחית" נגד המעורבים האחרים בפרשה. לחייל ככלל אין say.

מערכת השיפוט הצבאית נוקטת במדיניות מחמירה יותר עם הנאשמים בשימוש בסמים קלים מאשר מערכת השיפוט האזרחית.

כיום, בשל התחזקות תנועות הלגליזציה בארץ ובעולם, מערכת האכיפה האזרחית כמעט שלא מגישה כתבי אישום כנגד מי שנתפס על שימוש בסמים קלים בכמויות קטנות. גם אם מוגש כתב אישום אז רמת הענישה נמוכה באופן יחסי ונעה מאי-הרשעה ועד לעבודות שירות ומאסר על תנאי.

לעומתה, המערכת הצבאית נוקטת בעמדה מחמירה נגד חיילים שעוברים עבירה של החזקה או שימוש בסמים קלים (ולא משנה אם עשו זאת בעת חופשה או ממש בזמן השהייה בבסיס), והעונשים הנפוצים שם נעים בין מאסר בפועל, מאסר על תנאי, הורדה לדרגת טוראי ושלילת רישיון נהיגה צבאי, וזאת גם אם מדובר במעידה חד פעמית. הסיבה העיקרית לכך פשוטה: החמרה לצורך הרתעה של המשרתים במערכת הצבאית.

חייל שעובר עבירת סמים ונתפס צפוי לתהליך לא פשוט: לחקירת מצ"ח, לבדיקות שתן לאיתור סמים, למעצר עד תום החקירה ולעיתים אף עד תום ההליכים המשפטיים נגדו, לפגיעה מיידית בסיווגו הצבאי ולאיסור נהיגה ברכב צבאי עד תום ההליכים. במידה שהחייל מורשע, הוא צפוי לשלילת רישיון הנהיגה הצבאי ואפילו האזרחי, לרישום פלילי ולשחרור מהצבא ללא הטבות של חייל משוחרר (לאחר שיתקיים בעניינו דיון בפני ועדת הסמים).

במה בית הדין מתחשב?

כשיקולים להקלה בעונש לוקח בית הדין הצבאי בחשבון, בין היתר, את סוג הסם והכמות, מספר המקרים שבהם השתמש החייל בסם, האם מדובר בחיילים חדשים או עולים חדשים שעדיין לא הפנימו את ערכי המערכת הצבאית, האם החייל הודה ולקח אחריות על מעשיו, טיב השירות של החייל, האם החייל נענש בהליכים משמעתיים אחרים, את רמת ענישה נהוגה במקרים דומים, את התנהלות גורמי החקירה, וכן את הנסיבות האישיות של החייל (הסיבות שהביאו לביצוע העבירה, מצב כלכלי, משפחתי ורפואי).

כשיקולים להחמרה בעונש לוקח בית הדין הצבאי בחשבון בנוסף לאלה (רק לכיוון ההפוך) גם את זמן ביצוע העבירה – האם בעת כוננות אם בזמן שגרה. 

אז המלצה אישית וחמה לסיכום: עבירת סמים במסגרת הצבאית, גם הקלה ביותר, מובילה לתוצאות מיידיות קשות שלהן השלכה על עתידכם באזרחות, אז אם מתחיילים לא מסתממים!  

* עו"ד מנשה סלטון עוסק במשפט פלילי

** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il 

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום פלילי באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום פלילי

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ