אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> בנקים >> אכזבה למזרחי-טפחות: הערבים לא יחויבו בתשלום המשכנתא

אכזבה למזרחי-טפחות: הערבים לא יחויבו בתשלום המשכנתא

מאת: עו"ד רונן מטלון | תאריך פרסום : 10/05/2016 16:46:00 | גרסת הדפסה

צילום: CC By 2.0, wipe our debt, flickr

הבנק לא הצליח לגבות את החזרי המשכנתא מזוג שנטל הלוואה לפני למעלה מ-30 שנה, אז הוא פנה לערבים. אלא שבמהלך המשפט התגלה כי טעות בשיקול דעתו של הבנק מחייבת לפטור את הערבים מתשלום.

לפני למעלה משלושים שנה אישר הבנק לבני זוג הלוואה בסך 817,000 לשם רכישת דירת מגורים בנשר. כעבור שמונה שנים, החליט הזוג לרכוש דירה נוספת ביוקנעם עילית וביקש להעביר את המשכנתא מהדירה הראשונה לדירה השנייה. הבנק הסכים אך התנה זאת בקיומו של אחד משני תנאים: המצאת ערבות בנקאית בסך 25,000 שקל או התחייבות מצד חברת הנדל"ן שמכרה את הדירה החדשה לרשום משכון על זכויות הזוג.

הבנק דורש מכם תשלום שלא בצדק?

פנו ל-עורך דין בנקאות

הזוג בחר באפשרות הראשונה והמציא את הערבות הבנקאית, אך לבסוף הבנק החליט שיסתפק באפשרות השנייה, כלומר בכתב ההתחייבות של המוכרת לרישום משכון על הדירה.

בחלוף מספר שנים נוצר לבני הזוג חוב בשל פיגור בתשלומים, והבנק פתח בהליך למימוש המשכון. אלא שבמהלכו התברר כי לחייבים כלל לא היו זכויות בדירה הממושכנת. למעשה התגלה כי חברת הנדל"ן מכרה לחייבים דירה אחרת מזו, וזו כבר מושכנה לטובת בנק לאומי.

בשל כך הגיש הבנק תביעה נגד החברה על מלוא סכום החוב, שהוערך ב-80,502 שקל. התביעה התקבלה, אך מסיבה לא ברורה, הבנק הצליח לגבות ממנה 40,000 שקל בלבד.

בשלב זה החליט הבנק "לשנות כיוון", ובשנת 2005 הגיש תביעה כספית נגד הזוג עבור החוב, שכעת כבר תפח לסך של 168,882 שקל. ארבע שנים לאחר מכן, כשהתברר שהזוג לא יכול לשלם את הכסף, קבע רשם ההוצאה לפועל שההליכים נגדו מוצו, ואישר לבנק לנקוט בהליכים משפטיים נגד הערבים.

וכך, בשנת 2009 הגיש הבנק תביעה על סך 284,232 שקל נגד הערבים.

הערבים ביקשו לדחות את התביעה, בטענה שהבנק לא עדכן אותם על איזושהי בעיה בפירעון החוב של הלווים, כך שבמשך שנים רבות הם הניחו שהחוב נפרע, ונמנעה מהם האפשרות לפרוע אותו בזמן שהיה קטן יחסית.

בנוסף, הערבים עמדו על כך שלא עודכנו בזמן אמת על "אובדן הבטוחה" (הדירה הממושכנת), או על קיומם של הליכים נגד החברה שמכרה את הדירה.

הבנק אשם? הבנק ישלם

השופט דאוד מאזן התקשה להבין מדוע הבנק הסכים לבטל ערבות בנקאית שניתנה לו בזמנו על מלוא סכום החוב, והסכים לקבל במקומה ערובה פחות טובה שהליך המימוש שלה מסורבל, ארוך ויקר.

גרסת הנתבעים, לפיה הבנק לא יידע אותם על ההליכים השונים הקשורים להלוואה ואובדן הבטוחה התקבלה על ידי השופט, שקבע כי הבנק פעל בניגוד לחוק הערבות ופגע באפשרותם לתקן את המצב בזמן אמת.

השופט הבהיר כי הבטוחה על ההלוואה אבדה בשל התנהגותו הרשלנית של הבנק, שלא דאג לבדוק את הרישום במנהל מקרקעי ישראל.

"אובדן הבטוחה מביא לשחרורו החלקי של הערב ויש לבחון את עוצמת הפגיעה ושווי הבטוחות שאבדו", כתב השופט בפסק הדין. הוא הסביר כי במקרה זו, בו הבנק שימש למעשה כנאמן של הערבים, הוא גרם ברשלנותו לאובדן דירת מגורים ששוויה פי 10 מיתרת החוב  ביום הרכישה. בשל כך, ולנוכח העובדה כי הנזק שגרם הבנק עולה על סכום החוב, ראוי לפטור את הנתבעים מלשלמו.

לפיכך, השופט דחה את תביעת הבנק, וחייב אותו לשלם שכ"ט עו"ד בסך 7,500 שקל לכל אחד מהנתבעים.

  • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין

* עורך דין רונן מטלון עוסק בדיני בנקאות

** הכותב לא ייצג בתיק

*** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

גולשים בסלולרי? לשירות מיידי מעורך דין הורידו את Get Lawyer

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il 

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום בנקים באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום בנקים

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ