אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> חוקתי ומנהלי >> איזון ראוי: חולה השחפת לא ישהה במרפאת הכלא אלא בבית חולים

איזון ראוי: חולה השחפת לא ישהה במרפאת הכלא אלא בבית חולים

מאת: מערכת PsakDin | תאריך פרסום : 09/06/2015 20:01:00 | גרסת הדפסה

צילום: click, www.morguefile.com

חסר בית שחולה בשחפת מדבקת הדיר שינה מעיני הרשויות, כשברח ונמלט מבית חולים. לאחר דיונים בשלוש ערכאות, המשנה לנשיאה רובינשטיין החמיא לרשויות על האיזון בין זכויותיו של האיש מצד אחד ושלום הציבור מהצד השני.

האיש אושפז מספר פעמים בבית החולים "שמואל הרופא" מאז מרץ 2014. בחלק מהפעמים עזב ובחלק הפר צו אשפוז כפוי ונמלט. הצו לא נאכף על-ידי המשטרה, והאיש נותר ברחוב, מסכן את הבריות ואת עצמו.

נתקלת בבעיה מול הרשויות?

עורך דין מנהלי

לאחרונה ביקש משרד הבריאות צו שלפיו האיש יאושפז במרכז הרפואי של שירות בתי הסוהר. בימ"ש השלום דחה את הבקשה בנימוק של חירות האדם. ביהמ"ש המחוזי קיבל את ערעור המדינה וקבע שהאשפוז במתקן הרפואי של שירות בתי הסוהר מתאים לנסיבות העניין. הדיונים נערכו בהיעדר האיש, שלא אותר.

לפני שבוע, ביקשו עורכי דינו של האיש רשות לערער לביהמ"ש העליון וטענו כי אין למדינה סמכות להעביר למתקן כליאה אדם שלא הורשע בפלילים. בבקשה נאמר כי המבקש אותר ומאושפז אזוק למיטתו בבית החולים "שמואל הרופא" במשמרת שב"ס אינטנסיבית (שלושה אנשים בכל עת), ונטען כי האיזוק אינו כדין.

הרופאה המחוזית בתל-אביב התייעצה עם ראש שירותי בריאות הציבור והמומחה הבכיר לשחפת במשרד הבריאות והביעה את עמדתה בנושא. היא הציעה שהחולה יאושפז בבידוד לשבועיים הקרובים – וההמשך יהיה בכפוף לממצאים הרפואיים – ויהיה נעול בחדרו (ללא אזיקים), למעט פרקי זמן שבהם יוכל לטייל בחצר – עד שש שעות ביום. במידה שהוא יתנהג באלימות, תנאי האשפוז יישקלו שוב.

המבקש הודיע שהוא מסכים.

המפתחות בידיו  

המשנה לנשיאה השופט אליקים רובינשטיין אישר בהסכמת הצדדים את מה שנקבע בהודעת הרפואה המחוזית, וציין לטובה את השינוי שחל בעמדת הרשויות בשני עניינים: ההחלטה שלא לטפל במבקש בבית החולים שמואל הרופא ולא במתקן של שירות בתי הסוהר, וההחלטה לוותר על האזיקים.

השופט קבע שכעת מדובר בתוצאה הולמת ומאוזנת יותר.

המשמעות היא בראש וראשונה שהמבקש יקבל את הטיפול הראוי כך שיוכל להיחלץ ממצבו הקשה. בנוסף למהות, גם למראית העין יש חשיבות, הבהיר השופט. "שמואל הרופא" הוא בית חולים ולא מתקן מאסר. אמנם ברוב הזמן המבקש יישאר מאחורי דלת נעולה, אך הדבר נחוץ גם בשל החשש שהוא יברח כפי שקרה בעבר, וכעת המפתחות להמשך בידיו.

השופט הוסיף שהנחיית היועץ המשפטי לממשלה בעניין אשפוז כפוי בשל שחפת – המידבקת באמצעות הבל פה – כוללת אפשרות לבידוד בכפייה תוך פיקוח הועדה המייעצת.

"העצה היעוצה למבקש, לטובתו שלו וללא פטרונות," סיכם השופט רובינשטיין, "היא כי יקבל את הטיפול התרופתי, יירגע וימשיך להירפא גם לאחר שישוחרר מבית החולים, ובידו היא, אחרת חלילה יחזרו הדברים על עצמם. אני מפציר ומקוה כי יקבל את הטיפול הן ב'שמואל הרופא" והן לאחר מכן."

  • ב"כ המבקש: עו"ד דניאל רז
  • ב"כ המשיבה: עו"ד רות גורדין

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il 

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום חוקתי ומנהלי באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום חוקתי ומנהלי

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ