אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני משפחה >> אושר: תשלום המזונות לא יוקפא בהליכי פשיטת רגל

אושר: תשלום המזונות לא יוקפא בהליכי פשיטת רגל

מאת: עדית אזולאי | תאריך פרסום : 20/03/2014 13:02:00 | גרסת הדפסה

מליאת הכנסת אישרה שלשום (ג') הצעת החוק, לפיה תשלום המזונות לא יוקפא בעת הגשת בקשה לפשיטת רגל. ח"כ קארין אלהרר, מיוזמות ההצעה: במטרה למנוע מצב בו בקשות לפשיטת רגל מוגשות במטרה לחמוק מהתשלום.

 

לפני כחודשיים פרסמנו את מאמרו של עו"ד צבי וישנגרד, העוסק בתופעת ההשתמטות ממזונות על ידי פניה להליך של פשיטת רגל: "לאחרונה אנו נתקלים ביותר ויותר חייבי מזונות, שתלויים נגדם חובות חיצוניים המשמשים אותם במאבקם בתשלומי המזונות. הללו פונים להליך של פשיטת רגל ומבקשים לחסות תחת ההגנות שמעניקה פקודת פשיטת הרגל ובלבד שלא ישלמו לגרושתם גרוש", כתב עו"ד וישנגרד.

 

ואכן, מרגע שאדם מגיש בקשה לפשיטת רגל מוקפאים באחת כל חובותיו, לרבות חובת תשלום דמי מזונות, עד לסיום בחינת הבקשה. המשמעות היא, שהגרושה והילדים נותרים ללא כלכלתם במשך חודשים, ללא הודעה מוקדמת, ורק לאחר שביהמ"ש קובע האם להכריז על מגיש הבקשה כפושט רגל - דנים האם ובאיזו מתכונת ישוב וישלם את חוב מזונותיו.

 

נשים רבות התקוממו כנגד עוולה זו, שאינה בלתי-חוקית, ועתרו לבית המשפט במטרה להוכיח שהחייב אינו נמצא במצוקה כלכלית אמיתית. השבוע נחלץ המחוקק לעזרתן: הצעת החוק שאושרה אתמול (18/3) בכנסת קובעת, כי חוב המזונות יהיה החוב היחיד שלא יוקפא בעת הגשת בקשה לצו כינוס וההורה המשמורן ימשיך ויקבל את כספי המזונות גם בזמן בחינת הבקשה לפש"ר.

מזונות מקופת הכינוס

ההצעה הוגשה על ידי חברי-הכנסת קארין אלהרר, אורלי לוי אבקסיס, דב ליפמן, איתן כבל ועליזה לביא במטרה למנוע מצב בו בקשות לפשיטת רגל מוגשות במטרה לחמוק מהתשלום. לדברי ח"כ אלהרר, ההצעה נולדה בעקבות פניה של אם מאזור הדרום, שהגרוש שלה הגיש בקשה לפשיטת רגל ובמשך יותר מעשרה חודשים לא שולמו לה דמי המזונות, על אף שהוכח לאחר מכן כי מצבו הכלכלי יציב.

 

"טוב שהצעת החוק אושרה", אומרת עו"ד עמליה בן-חמו, העוסקת בדיני משפחה ובפשיטות רגל. "בדרך כלל, פרק הזמן שחולף מרגע הגשת בקשה למתן צו כינוס ועד להכרזתו של החייב כפושט רגל הוא כשנה. על אף שבתי המשפט המחוזיים, הדנים בפשיטת הרגל, קוצבים לעיתים כספים חיוניים לסמוכים לשולחנו של החייב, הרי שבפועל קורה לא אחת שהכונס הרשמי והמנהל המיוחד מתנגדים להקצבה או מבקשים להפחית אותה משמעותית מהמזונות שנפסקו מלכתחילה", אומרת בן-חמו.

 

גם עו"ד הילה נדב (לשעבר תירם) העוסקת בפשיטות רגל והוצל"פ, מביעה שביעות רצון: "הצעת החוק מבטלת את ההבחנה שנהגה עד כה בין חייב בתחילת ההליך, שניתן כנגדו צו כינוס, לבין חייב שכבר הוכרז כפושט רגל. כך יתאפשר לקצוב מתוך קופת הכינוס מזונות קטין גם כאשר החייב התיק עדיין מתברר".

 

לדברי עו"ד נדב המצב החדש יביא לכך שחייבים, שלא משלמים מזונות, יאלצו לשלמם דרך תיק הכינוס, שאלמלא כן תבוטל בקשתם לפשיטת רגל. עם זאת, היא מציינת, גם כאן עלול להיווצר מצב שפסיקת המזונות עלולה להיות נמוכה יותר מצו המזונות הקיים, מה שיוביל למזונות מופחתים.

למדור: דיני משפחה

אתר המשפט הישראלי פסקדין

www.psakdin.co.il

 

 

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני משפחה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני משפחה
מצב חירום – לא על חשבון הילדים
עו"ד נאוה סרף-הרשקוביץ

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ