עת"מ
בית המשפט המחוזי תל אביב - יפו
|
34510-07-11
29/08/2011
|
בפני השופט:
יהודה זפט - סגן נשיא
|
- נגד - |
התובע:
מדיטון רשת מרכזים רפואיים בע"מ עו"ד גבי מויאל - מאור ואלינור שטרק
|
הנתבע:
1. של פרויקטים שיקומיים בע"מ 2. החברה למשק וכלכלה של השלטון המקומי 3. מדינת ישראל - משרד הבריאות
עו"ד שרלי סופר עו"ד גיורא בן טל וליאת ברוך עו"ד עדי בר-טל
|
החלטה |
משיבה 1 (להלן:
"המשיבה" או
"ועדת המכרזים") פרסמה מכרז פומבי מס' בש/13/2011 להענקת שירותי בריאות השן לתלמיד הכוללים חינוך לבריאות השן לכל התלמידים, בדיקה שנתית לאיתור עששת ואספקה וחלוקה של מברשת שיניים ומשחת שיניים לכל התלמידים אחת לשנה. על פי תנאי המכרז חולקה המדינה לשלושה אזורים: דרום, מרכז וצפון ובסיום המכרז אמורה הייתה ועדת המכרזים לבחור זוכה ביחס לכל אחד מהאזורים, כאשר ניתן לזכות ביותר מאזור אחד (להלן:
"המכרז").
ביום 16.6.2011 הכריזה ועדת המכרזים על הצעת משיבה 2 (להלן:
"פרויקטים") כהצעה הזוכה במכרז, בכפוף לקיום שלושה תנאים שהציב משרד הבריאות, עליהם אעמוד בהמשך.
המבקשת אינה משלימה עם החלטת ועדת המכרזים ועותרת להכריז על פסלות הצעת פרויקטים, ולהכיר בהצעתה ,שהייתה השנייה במדרג, כהצעה הזוכה במכרז.
לפני בקשה לצו ביניים שיאסור על המשיבה להכריז על פרויקטים כזוכה במכרז ו/או להתקשר עמה בהסכם לביצוע עבודות המכרז.
דיון
- לטענת המבקשת היה על ועדת המכרזים לפסול את הצעתה של פרויקטים מטעמים אלה:
א. במסגרת הצעתה ציינה פרויקטים כי ד"ר ממרייב ישמש הרופא הארצי בפרויקט נשוא המכרז ואילו ד"ר בורדובסקי ישמש כסגן הרופא הארצי, זאת אף שבשלב הגשת ההצעות לא נדרשה פרויקטים לציין את שם המועמד לשמש כרופא ארצי. שמות המועמדים הועברו לבדיקת משרד הבריאות אשר במכתב מיום 27.4.2011 החליט לפסול אותם. החלטת משרד הבריאות נשלחה אל פרויקטים ובמענה לכך שלח ד"ר בורדובסקי הודעה אלקטרונית שהגיעה (בטעות) לגב' מעיין בידרמן, מנהלת הפרויקט במשיבה, שזו לשונה:
"אני פונה למשרד הבריאות לגבי העניין כי זה שטות ולגבי מאיר [ממרייב], הוא לא פרסם כלום, מקסימום נשים איש קש בפרונט". בתגובה הודיעה וועדת המכרזים לפרויקטים כי רק מי שיאושר על ידי משרד הבריאות יוכל למלא את תםקיד הרופא הארצי , ומי שיאושר הוא זה שיצטרך למלא את התפקיד בפועל.
לטענת המבקשת, תוכנה של ההודעה האלקטרונית האמורה מהווה ראיה כי פרויקטים אינה בוחלת בנקיטת דרכי ותכסיסי רמייה כדי לזכות במכרז. ועל כן היה על ועדת המכרזים לפסול את הצעת פרויקטים, ולא לאפשר הצעת שמות של מועמדים אחרים לתפקיד הרופא הראשי.
ב. הצעת פרויקטים ביחס לרכיב אספקת משחות ומברשות שיניים הייתה נמוכה מהאומדן, וועדת המכרזים ראתה בה הצעת הפסד. בישיבת הבהרה, הודיעה פרויקטים שהמחיר הנמוך בו נקבה ביחס לרכיב האמור נבע מהסכם בו התקשרה עם קולגייט. משנדרשה להמציא תמחור והסברים להצעתה ברכיב משחות ומברשות השיניים, צירפה פרויקטים הצעת מחיר מחברת מדיקו לגבי מברשות שיניים, המאוחרת למועד הגשת ההצעות למכרז, ועמדה על סירובה למסור את הצעת המחיר של קולגייט מטעמי סודיות מסחרית ועדת המכרזים החליטה להסתפק בתצהיר מטעם פרויקטים שהצעתה ביחס לרכיב משחות ומברשות השיניים אינה הפסדית ללא קשר ליתר מרכיבי הצעתה. המבקשת טוענת כי בנסיבות אלה היה על ועדת המכרזים לפסול את הצעתה של פרויקטים, ומשלא עשתה כן פעלה בחוסר סבירות.
ג. פרויקטים אינה עומדת בתנאי הסף בנושא הניסיון הקודם.
- מתשובת המשיבה עולה כי ביום 5.5.2011 הגיעה לידיה הודעה אלקטרונית בה מציין ד"ר ברדובסקי:
"..., מקסימום נשים איש קש בפרונט". במכתב ששלחה המשיבה לפרויקטים ביום 8.5.2011 (נספח 11 לתשובת המשיבה), התייחסה המשיבה להודעה האמורה, כדלהלן:
"הואיל ובמשרדנו התקבל גם המייל שהעתקו מצ"ב, נבקש, למען הסר ספק ומבלי לגרוע מכל זכויותיה וסמכויותיה של ועדת המכרזים נוכח האמור בתוכנו, להדגיש ולהבהיר כי אנו מצפים ונעמוד על כך שהצוות החלופי שיוצע על ידכם (הן למנהל תפעול והן לרופאי השניים) יהיה הצוות שינהל ויבצע בפועל ובעצמו את כל המטלות הנובעות ממינויים לתפקידים האמורים".
בהמשך זימנה ועדת המכרזים את פרויקטים לישיבת הבהרה נוספת שהתקיימה ביום 9.6.2011, בה נכחו מטעם פרויקטים מר ליאו קומוביץ, הבעלים, עו"ד ערן כהן המנכ"ל, גב' מעיין לבבי, מנהלת התפעול וד"ר אליעזר שהוצגה כמועמדת להחלפת ד"ר בורדובסקי. בישיבה האמורה דרשה ועדת המכרזים לשוב ולוודא שד"ר בורדובסקי אינו קשור עוד כלל ועיקר לפרויקט. במענה הבהירו נציגי פרויקטים לרבות בעל החברה, כי פרויקטים מעסיקה מאות עובדים ואין לה כל קושי לגייס את כל כח האדם הדרוש לביצוע התחייבויותיה על פי המכרז ולהחליף כל איש מקצוע שלא יאושר על ידי המשיבה ומשרד הבריאות.
לאחר הישיבה האמורה קיבלה המשיבה מפרויקטים התחייבות כי ככל שתזכה במכרז לא תעסיק את ד"ר בורדובסקי בקשר לפרויקט. אולם באותו השלב, משרד הבריאות הביע תחושה שד"ר בורדובסקי עדיין קשור לפרויקט והודיע כי ד"ר אליעזר אינה מתאימה לתפקיד לשמש כמנהלת בפועל של הפרויקט.
במכתב נוסף הבהיר משרד הבריאות כי על פרויקטים לקיים שלושה תנאים בטרם תוכרז כזוכה במכרז, ואלה הם: התחייבות של פרויקטים כי לד"ר בורדובסקי לא יהיה קשר להפעלת הפרויקט, מציאת חלופה ראויה לתפקיד הניהול הרפואי של השירות נשוא המכרז והגשת מבנה ארגוני זהה לזה שניתן בהצעה המקורית. ביום 16.6.2011 החליטה ועדת המכרזים לבחור בהצעתה של פרויקטים בכפוף לקיום התנאים שהציב משרד הבריאות.
ביום 4.7.2011 העבירה פרויקטים למשיבה התחייבות נוספת שד"ר בורדובסקי ו/או מי מטעמו לא יועסק על ידי פרויקטים ולא יפעל עבורה ו/או בשמה בקשר למכרז.
ביום 14.7.2011 התקיימה ישיבה בנוכחות נציגי פרויקטים, המשיבה ומשרד הבריאות, בה רואיין ד"ר יואב יעקובוביץ' אשר הוצע לניהול רפואי של הפרויקט. לאחר הראיון הודיע משרד הבריאות כי הוא מאשר את ד"ר יעקובוביץ' לתפקיד המנהל הרפואי של הפרויקט.
משהוגשו המסמכים הנדרשים ואושר מינויו של ד"ר יעקבוביץ על ידי משרד הבריאות, עמדה פרויקטים בתנאי משרד הבריאות אליהם הוכפפה זכייתה ובכך הושלמה זכייתה במכרז מבחינת המשיבה.
- לטענת המבקשת ד"ר בורדובסקי הוא הרוח החיה והמוציא ומביא בפרויקטים, ועל כן יש לייחס את תוכן ההודעה האלקטרונית אשר אין חולק אודות חומרתה הרבה, לפרויקטים. את הטענה בדבר זהות בין ד"ר בורדו בסקי לבין פרויקטים יש לבחון בעיניה של ועדת המכרזים ועל פי המידע שהיה בידיה בזמן אמת, דהיינו בעת שההודעה האלקטרונית ששלח ד"ר בורדו בסקי הגיעה לידיה.