אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> דחיית תביעה לביטול הסכם גירושין וחיוב בהוצאות משפט

דחיית תביעה לביטול הסכם גירושין וחיוב בהוצאות משפט

תאריך פרסום : 02/02/2016 | גרסת הדפסה

תיק רבני
בית דין רבני אזורי נתניה
‏880493-3‏
14/05/2015
בפני הדיינים:
1. הרב מיכאל עמוס - אב"ד
2. הרב שניאור פרדס
3. הרב אריאל ינאי


- נגד -
התובע:
פלוני
עו"ד אלינור ליבוביץ
הנתבעת:
פלונית
עו"ד ציפי פיק
פסק דין

 

הצדדים שלפנינו נישאו ביום 7/7/1981 ולהם בת יחידה – בגירה, נשואה ואם לילדים. הצדדים התגרשו ביום י' באייר תשע"ב (2.5.2012) לאחר שחתמו על הסכם גירושין.

ביום י"ד באלול תשע"ג (20.8.2013) הוגש לבית הדין כתב תביעה שמהותו: "ביטול הסכם גירושין ועריכת איזון משאבים עפ"י חוק יחסי ממון בין בני זוג התשל"ג–1973."

הסכם הגירושין נחתם ע"י הצדדים ביום ל' בכסלו תשע"ב (26.12.2011). הצדדים הופיעו בפני בית הדין ביום י"ח באדר תשע"ב (12/3/2012), וביום זה אושר הסכם הגירושין וניתן לו תוקף של פסק דין בקאג"ס. במועד זה הוזמנו הצדדים לחקירת שמות וסידור גט ליום י' באייר תשע"ב (2/5/2012).

התקיימו בין הצדדים ארבעה דיונים, בתאריכים – כ"ה במרחשון תשע"ד (29/10/2013), כ"ח בשבט תשע"ד (29/1/2014), כ"ח בתשרי תשע"ה (22/10/2014) ט' בטבת תשע"ה (31/12/2014). סיכומי התובע הוגשו ביום י"ב בשבט תשע"ה (1.2.2015). סיכומי הנתבעת הוגשו ביום כ"ח באדר תשע"ה (19.3.2015). ביום י"ח בניסן תשע"ה (7.4.2015) הוגשו סיכומי התשובה מטעם התובע.

הסכם הגירושין נשוא התביעה

הנוסח המלא של הסכם הגירושין הנזכר שהוא נשוא התביעה דנן, הוא כדלהלן:

"והואיל והצדדים מעוניינים לסיים את קשר הנישואין ביניהם [...] והואיל והסכם זה מסדיר את כל העניינים הכרוכים בגירושין והמתחייבים מהפירוד ביניהם, כמפורט בהסכם זה להלן. והואיל והצדדים מבקשים לאשר הסכם זה [...] ולתת לו תוקף של פסק דין, לפיכך הותנה הוצהר והוסכם בין הצדדים כדלקמן [...] בכפוף לאישור ההסכם ולמתן הגט, האשה מוותרת על מזונותיה כתובתה ותוספת כתובה [...] בית המגורים של הצדדים ב[ג' ש'] אותו ירשה האשה מהוריה וזכויותיה בו רשומות במלואם על שמה, ישארו בבעלותה [...] המכונית מדגם ניסן אלמה הרשומה בבעלות האישה תועבר לבעלות הבעל.

 [...] זכויותיהם הסוציאליות הצבורות של כל אחד מהצדדים לרבות הזכות לקבל פיצויי פיטורין, ביטוחי מנהלים, קו"ג, קה"ש וכיוצ"ב אשר נצברו להם במסגרת עבודתם במהלך החיים המשותפים, יוותרו ברשותם ובבעלותם ולא יאוזנו ביניהם [...] האישה תישא לבדה בכל ההלוואות והתשלומים שנלקחו לצורך כיסוי יתרת חובה בחשבונות המשותפים.

 [...] האשה מתחייבת לסייע לבעל בתשלום שכר דירה חודשי בסכום קבוע (לא צמוד למדד) של 1500 ₪ לחודש למשך חמש שנים מיום עזיבתו של הבעל את הבית ובכפוף לביצוע הגט. בכפוף לביצוע האמור [...] מצהיר כל צד כי כל ההתחייבויות הכספיות ו/או האחרות, עליהם הוא חתום או קיבל על עצמו באופן אישי או שנוצרו עקב עיסוקו, הם שלו ובאחריותו הבלעדית ואין משנהו חייב או אחראי בכל צורה ביחס להתחייבויות הנ"ל ובכלל זה חובות ו/או התחייבויות כלפי מוסדות בנקאים, רשויות המס וכלפי כל אדם ו/או גוף אחר [...] מוסכם על הצדדים כי הסכם זה כולל [...] וכי האשה והאיש הבינו היטב את הוראות הסכם זה.

 [...] הצדדים מצהירים ומסכימים כי הוראות הסכם זה כרוכות ושלובות אחת בשנייה [...] בכפוף לאמור בהסכם זה ולביצועו המלא, מצהירים הצדדים כי אין ולא תהיה למי מהם בעתיד, כל טענה ו/או תביעה, כספית ו/או קניינית ו/או אחרת, האחד כנגד משנהו הן במישרין הן בעקיפין [...] הצדדים מצהירים כי חתמו על הסכם זה ברצון חופשי, ללא כל לחץ או כפייה מכל סוג שהוא, כי ההסכם הוסבר להם, וכי הם מבינים תוכנו ומשמעויותיו. הצדדים מבקשים [...] לאשר הסכם זה ע"פ חוק יחסי ממון [...] ולתת לו תוקף של פסק דין וע"פ חוק [...] וע"פ כל דין."

טענות הצדדים

לטענתו של התובע, הנתבעת נישלה אותו מרכושו וזכויותיו תוך ניצול מצוקתו הנפשית ובעיותיו הפסיכיאטריות. התובעת הודיעה לו על רצונה בגירושין והנתבע היה המום ולא העלה על דעתו כי הנישואין הגיעו אל קיצם. לטענתו, ביום ל' בכסלו תשע"ב (26.12.2011) הביאה הנתבעת לתובע הסכם גירושין ודרשה ממנו לחתום במקום. לדבריו, הוא מטופל בתרופות פסיכיאטריות למעלה משתים־עשרה שנה וכי הוא מתקשה להתמודד עם מצבים שונים בוודאי כאשר יש בהם לחצים כגון מצב של גירושין.

בסיום כתב התביעה הוסיף התובע:

"עוד יודגש כי מצבו הנפשי של התובע לא היה תקין כבר שנים רבות והוא פגש מעת לעת רופאים בתחום הפסיכיאטריה ואף היה מטופל באופן קבוע בכדורים פסיכיאטריים [...] מצבו הנפשי התערער עוד יותר עם הודעתה של הנתבעת כי יש ברצונה להתגרש."

התובע הגיש חוות דעת של פסיכיאטר מומחה שהתובע פנה אליו באופן פרטי ובה נקבע:

" [...] איני מוציא מכלל אפשרות כי [פלוני] לא היה כשיר מנטלית בעת החתימה על הסכם הגירושין לפעולה מסוג זה וכי לא הבין עד תום את התוצאות של הסכם ולא הבין איך יראו החיים שלאחריו."

לדברי הבעל החוזה מגיע לכדי עושק ותנאיו בלתי סבירים. מצבו הנפשי לא אפשר לו שיקול דעת והבנה מלאה של החלטותיו ושל התוצאות המשפטיות של ההסכמות. בתקופה הרלוונטית היה התובע מטופל אצל רופאים שונים בשל החמרה במחלתו. הליך הגירושין החמיר את מצבו והוא היה נתון בדיכאון מתמיד ובייאוש טוטאלי – ישן שעות רבות והתקשה לקום, אכל ללא היכר, נרדם בישיבה ולא תפקד בעבודה, ובשל כל זאת הסכים לתנאי ההסכם. הוא נותר ללא כלום – "חסר כל" כלשונו.

בנוסף מצטט מחוות הדעת שבה נכתב כי סובל ממחלה דיכאונית מג'ורית, הפרעות אישיות לא מסווגות עם קווים סכיזואידים ונמנעים.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ