אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> פסק-דין בתיק עע 1178/02

פסק-דין בתיק עע 1178/02

תאריך פרסום : 23/07/2009 | גרסת הדפסה

ע"ע
בית דין ארצי לעבודה ירושלים
1178-02
11/08/2005
בפני השופט:
1. סגנית הנשיא אלישבע ברק - אוסוסקין
2. עמירם רבינוביץ
3. יגאל פליטמן


- נגד -
התובע:
עיסא אבו סלאח
עו"ד פריד גאנם
הנתבע:
המועצה המקומית מג'אר
עו"ד שקיב עלי
פסק-דין

השופט יגאל פליטמן

      1. פתח דבר 

   האם המערער בעע 1178/02 והמשיב בעע  1179/02, מר עיסא אבו סאלח (להלן - מר אבו סאלח) זכאי  לתוספת בגין עבודה במשמרת שלישית וגמול עבודה בשעות נוספות במשמרת שלישית ?  אלו השאלות שעמדו לדיון בפני בבית הדין האזורי בנצרת  (השופט הראשי חיים סומך ונציג הציבור מר סמיח נסאראלדין; עב 1917/00). השאלות לעיל ואחרות, הינן אף מושא הערעורים שהגישו הצדדים על פסק הדין קמא, הכל כפי שיפורט להלן.

       2. ההליך בבית הדין קמא

                    א.        מפסק דינו של בית הדין האזורי עולה, כי מר אבו סאלח הינו עובד המועצה המקומית מג'אר (להלן - המועצה), בתפקיד טיאוט רחובות ואיסוף אשפה. בדרך כלל ביצע מר אבו סאלח חלק מעבודתו במסגרת שעות המשמרת השלישית, כפי הגדרתה בחוקת העבודה לעובדי הרשויות המקומיות (להלן - חוקת העבודה). במהלך שנות עבודתו נעשו שינויים במסגרת שעות עבודתו, כאשר שעת התחלת העבודה השתנתה (בין השעות 02:00 - 04:00). מר אבו סאלח לא החתים כרטיס עם תחילת העבודה, אלא בסיומה בלבד. שעת סיום עבודתו, על  פי דוחו"ת הנוכחות נעה בדרך כלל בין  השעות 07:00 - 08:00. משכך, אין בידי מר אבו סאלח להוכיח במדויק את שעות עבודתו. בפועל עבודתו של מר אבו סאלח הייתה לפי הספק (עבודת קבלנות), ומכאן הגמישות שניתנה לו באשר לשעת תחילת עבודתו.

                     ב.         בכתב התביעה שהגיש מר אבו סאלח, נתבעה תוספת בגובה 50% בגין עבודה במשמרת שלישית וגמול עבודה בשעות נוספות במשמרת שלישית בשיעור של 50% מהסכום שצויין בתלושי השכר כתשלום עבור שעות נוספות, הכל בצרוף הפרשי הצמדה וריבית מהמועד בו אמור היה השכר לעיל להשתלם ועד למועד תשלומו בפועל וכן פיצויי הלנת שכר לתקופה בה לא התיישנה הזכות לפיצוי כאמור.

                      ג.         בכתב ההגנה שהגישה המועצה נטענו מספר טענות, כדלקמן: מר אבו סאלח אינו עונה על הגדרת עובד במשמרות שבחוקת העבודה לעובדי הרשויות המקומיות, משבמועצה לא נהוגות מספר משמרות עבודה ביום במקצועו של  מר אבו סאלח ומשהוא עצמו עבד תמיד במשמרת קבועה; מר אבו סאלח קיבל באופן קבוע שכר נוסף (ביתר) בגובה ארבע שעות עבודה, אותן לא עבד בפועל וכן תוגמל כל יום על ידי תשלום שכר עבור שעה וחצי נוספות, ולפיכך " אף בהנחה שגרסת התובע היא הנכונה, דהיינו כי הוא זכאי לתוספת של 4.5 שעות עבור כל משמרת, הרי תלושי השכר מאששים כי התובע קיבל את כל השעות המגיעות לו ואף מעבר לכך"; לחילופין טענה המועצה כי מר אבו סאלח  זכאי לתוספת בגין עבודה במשמרת שלישית רק עבור השעות אותן עבד בפועל במסגרת השעות המהוות את המשמרת השלישית וכי היא זכאית לקזז מכל סכום שיפסק לו סכומים ששולמו לו ביתר כאמור לעיל.

                     ד.         בית הדין מצא כי מר אבו סאלח  זכאי לתוספת עבודה במשמרת שלישית, ולעניין זה יש להתייחס אליו כאל מי שעבד משמרת שלימה. בלשונו של בית הדין קמא: " התובע זכאי לתוספת של 50% עבור משמרת שלישית... טענת ב"כ הנתבעת כי אף אם התובע זכאי לתוספת עבור המשמרת השלישית, הרי הוא זכאי לתוספת יחסית משום שאף פעם התובע לא השלים משמרת שלימה, טענה זאת דינה להידחות מהטעם, שכפי שהוכח בפנינו שיטת העבודה במח' התברואה היתה לפי הספק, דהיינו 'גומרים הולכים', אם זאת שיטת העבודה, הרי אין שיטה זאת באה לפגוע בזכות העובד, אלא מטרתה לייעל העבודה". 

תביעתו של מר אבו סאלח  לגמול בגין עבודה בשעות נוספות  במשמרת שלישית נדחתה, משהוא לא השכיל להוכיח כי עבד בשעות אלו, לאמור " כעולה מהעובדות, התובע לא יכל להצביע על שעת התחלת העבודה אלא רק על סיומה... לעניין תשלום השעות הנוספות שקיבל התובע במהלך עבודתו, מהראיות שהוצגו בפנינו לא ברור מדוע התובע קבלן, וזאת על סמך דוחות הנוכחות בהן רשומה רק שעת יציאה. בכל מקרה תשלום זה אינו מעלה ואינו מוריד לענייננו הואיל ואינו מהווה הוכחה כי התובע עבד את מלוא המשמרת השלישית ועבודתו גלשה לשעה שמינית".

בית הדין דחה את טענת המועצה, כי מר אבו סאלח קיבל במהלך שנות עבודתו שעות נוספות אשר היוו פיצוי חלופי לתוספת המשמרת  " מהטעם שלא הוכח כי מדובר  בתוספת משמרת שזכאי לה התובע בהתאם לחוקת העבודה".

בסופו של הליך נפסק  למר אבו סאלח  הסך הנתבע בגין תוספת משמרת שלישית - 115,483 ש"ח בצירוף הפרשי הצמדה וריבית מיום הגשת התביעה ואילך והוצאות משפט ושכר טרחת עו"ד בסכום כולל של 10,000 ש"ח בתוספת מע"מ כדין.

                    ה.        לא למותר להביא, כבר בשלב זה, את עיקר הוראות הסעיפים הרלבנטיים לעבודה במשמרות מתוך חוקת העבודה, בנוסח אשר הובא על ידי בית הדין קמא:

" 'עבודה במשמרות' משמעותה עבודה שבה מועסק העובד, המבוצעת ביחידתו לפחות בשתי משמרות קבועות ומלאות ליום, והעובדים מועסקים בהן לחילופין.

שעות העבודה במשמרות תהיינה:

(א) משמרת ראשונה  משעה 06:00 עד שעה 14:00 (משמרת יום);

(ב)  משמרת שנייה משעה 14:00 עד שעה 22:00 (משמרת ערב);

(ג)  משמרת שלישית משעה 22:00 עד שעה 06:00 (משמרת לילה);

שעה שמינית במשמרת לילה תחשב כשעה נוספת.

.....

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.


חזרה לתוצאות חיפוש >>
שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ